שירות התשלומים אפל פיי (Apple Pay) צפוי להתחיל לפעול בישראל לקראת סוף השבוע וחברות האשראי והבנקים ינסו לפתות את משתמשי אייפון ואפל ווטש להזין את כרטיסי האשראי שלהם לארנק של אפל ולשלם כך עם הטלפון הסלולרי בקופות החנויות באמצעות מבצעים והטבות. כל זאת למרות שהם משלמים לאפל עמלה גבוהה על כל עסקה - 0.05%.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
אמנם מדובר בכ-25% בלבד ממחזיקי הטלפונים הסלולריים בישראל אבל האפליסטים נחשבים למאמצי חידושים זריזים והם מוציאים יותר כסף באשראי משאר האוכלוסייה ולכן המלחמה על כיסם חשובה לכל חברות האשראי והבנקים. בנוסף, זאת הפעם הראשונה שחברה בינלאומית כמו אפל נכנסת לשוק התשלומים בישראל, כשלאפל אין אפילו חנויות בישראל, כך שמדובר בדריסת רגל משמעותית, שגרמה לכל השוק להתכונן ולהאיץ תוכניות.
3 צפייה בגלריה
תשלום דיגיטלי
תשלום דיגיטלי
מלחמה על כיסם של האפליסטים
(צילום: Shutterstock)

הטבות בוויקטורי, סופר-פארם ו-30 שקל מתנה

לקראת סוף השבוע, כל משתמשי אייפון ואפל ווטש יוכלו לראשונה בישראל להזין כרטיסי אשראי לאפליקציית wallet שכבר מותקנת במכשיר שלהם. ניתן להזין לארנק הדיגיטלי של אפל מספר כרטיסי אשראי ולבחור להשתמש כל פעם בכרטיס אחר לפי הרשת בה קונים ובהתאם להטבות שניתנות בכרטיס, אבל רוב הצרכנים משתמשים בכרטיס אחד רוב הזמן והתחרות מי יהיה כרטיס האשראי שישמש ברירת המחדל באפל פיי - גדולה.
3 צפייה בגלריה
אפל פיי
אפל פיי
לקראת סוף השבוע, כל משתמשי אייפון ואפל ווטש יוכלו להזין כרטיסי אשראי לאפליקציית wallet שכבר מותקנת במכשיר שלהם
(צילום מסך)
לקוחות ישראכרט שיזינו כרטיס אשראי של ישראכרט בארנק של אפל, יקבלו הטבות ברשתות ויקטורי, סופר-פארם, מקדונלד'ס ובקבוצת ביג.
בכאל מציעים 10% החזר על קניות באפל פיי עם כרטיס כאל, עד 100 שקל ללקוח. מדובר בהטבה לחודש בלבד.
במקס מציעים מתנה לכל לקוח שיזין את כרטיסי האשראי של מקס - 30 שקל באחת מהרשתות הגדולות, עם הצטרפותו, לצד תוכנית הטבות מיוחדת למשלמים בנייד, עם הטבות כמו 1+1 ברשתות מזון בילוי ופנאי מובילות.
לקוחות אמריקן אקספרס יקבלו 10% החזר קאשבק על כל קנייה באמצעות אפל פיי וצבירת כפל נקודות, בכרטיסים צוברי נקודות. ההחזר ניתן לכל רכישה באמצעות הארנק בכל בתי העסק התומכים בשירות ומוגבל עד לסכום של 100 שקל (כלומר עד רכישה של 1,000 שקל). כל זאת במהלך תקופת ההשקה, עד 15 ביוני.
גם בבנק הפועלים ובבנק לאומי מתכוונים להציע הטבות למשלמים באפל פיי, כולל שיתופי פעולה עם רשתות גדולות. חלק מרשתות האופנה והמזון יאפשרו הנחות ייעודיות למי שישלם אצלן באפל פיי.
"כולם רוצים לקחת חלק בחגיגה", טוענים באחת מחברות האשראי. "יהיו כפל מבצעים, כפל קאשבק וכפל הפתעות, כי כולם רוצים שתשלמי בכרטיס שלהם באפל פיי. רשתות גדולות יציעו עוד הטבות דרך המועדון שלהן למשלמים באפל פיי (אם כי חלק מהרשתות כמו קסטרו ורמי לוי עוד לא סגרו שת"פים כאלה, מ.ק)".
גורם אחר בחברות האשראי אמר ל-ynet: "שוק התשלומים באשראי מגלגל 350 מיליארד שקל בשנה. אמנם בינתיים, רק 1% מהתשלומים בישראל נעשים דרך הסלולרי אבל כ-60% מהקופות בישראל כבר מאפשרות תשלום כזה ועוד לפני הקיץ רוב הקופות יהיו חייבות לעבור לתקן שמאפשר תשלום כזה (למעט תחנות דלק, מ.ק). כל השחקנים רוצים לגרום לצרכנים לשלם כך, אחרת הם יהיו מחוץ למשחק שהולך לכבוש את השוק. בסופו של דבר, לא נפלה בין לקוחות אפל לאנדרואיד: גם לקוחות אחרים שמשלמים באפליקציות תשלום שאינן של אפל - יקבלו הטבות על תשלום דרך הסלולרי ללא כרטיס אשראי פיזי. זה העתיד".

מה זה אפל פיי

בחברות הבינו שהסיבה העיקרית שאנשים בוחרים לשלם בכרטיס אשראי מסוים או בארנק דיגיטלי מסוים היא נוחות ואז: מבצעים, הטבות וקופונים.
לכן הן מבטיחות שבתשלום דרך אפל פיי צרכנים יקבלו את כל ההטבות של חברות האשראי בנוסף להטבות הייעודיות לאפל, שהן השוס של ההשקה.
מה זה בכלל אפל פיי? מדובר בשירות תשלומים של אפל, שמאפשר לשלם עם הנייד במקום עם כרטיס אשראי. קוראים לזה: ארנק דיגיטלי. השירות מבטל את הצורך בשימוש בכרטיס אשראי פיזי אבל הוא לא מבטל את הצורך בכרטיס אשראי, כי צריך להזין אותו ל-Wallet (או להזין כמה כרטיסי אשראי לאפליקציה), באמצעות סריקת הכרטיס על-ידי מצלמת האייפון, אבל ברגע שהזנת - שכח מכרטיס הפלסטיק. מעתה אפשר לשלם בטלפון הסלולרי בלבד: מקרבים את הטלפון לקופה - והופ שילמת.
בשביל השימוש, צריך לאבטח את הנייד בסיסמה (או טביעת אצבע או זיהוי פנים) ושהקופה בחנות תפעל בתקן EMV - זה תקן בינלאומי של חברות האשראי לתשלום מאובטח. כדי לתקשר עם מסוף הקופה צריך שהטלפון אפשר שימוש בטכנולוגיה שנקראת NFC - שבעצם מאפשרת תקשורת בין הטלפון לכרטיסי אשראי ולקופות. באייפון הטכנולוגיה הזאת סגורה לכלל הארנקים הדיגיטליים וקיימת רק לאפל פיי - במסגרת מדיניות הגן הסגור של אפל. כלומר, אם למשתמשי טלפונים של אנדרואיד יש אפשרות להוריד מספר רב של ארנקים דיגיטליים, באפל יש רק ארנק אחד: של אפל.
אפשר יהיה לשלם באתרי אינטרנט שישלבו כפתור אפל פיי בעמוד התשלומים, אפשר יהיה לשלם כך על אפליקציות ובתוך אפליקציות ואפשר יהיה להעביר תשלום בין אנשי קשר. בעתיד אולי אפשר יהיה לשלם באמצעות אפל פיי באמצעי תחבורה בישראל.

האם אפל פיי יכבוש את שוק התשלומים בישראל?

האם אפל פיי יכבוש את שוק התשלומים בישראל? התשובה היא לא. ראשית, כי לרוב הישראלים אין אייפון. פחות מרבע מהישראלים מחזיקים באייפון.
שנית, כבר יש אפשרות לשלם עם הטלפון בקופות. כל מחזיקי טלפונים של אנדרואיד או שעונים חכמים כמו גארמין, יכולים לקרבו לקופה ולשלם איתו באמצעות אפליקציות שונות של חברות האשראי והבנקים. טלפונים עם מערכת הפעלה אנדרואיד מאפשרים התקנה של מגוון אפליקציות תשלומים וארנקים דיגיטליים. טלפונים של אפל - לא.
אז זה לא חידוש בשוק, אבל זה חידוש עבור אפליסטים אייפוניסטים שיוכלו לשלם באפל ווטש ובאייפון שלהם.
כיוון שאפליסטים הם מאמצי חידושים וחובבי טכנולוגיות, מאוד יתכן שזה יוביל יותר צרכנים לשלם עם הטלפון כי ואז נראה הרבה יותר אנשים משתמשים בטלפון שלהם לתשלום וזה יסחוף גם נון אפליסטים.
בנוסף זה כבר גרם לכל חברות האשראי והבנקים להאיץ פיתוח של ארנקים דיגטליים, בנקים דיגיטליים ואפליקציות תשלומים.
למשל, ישראכרט מאפשרת לשלם בקופה באמצעות האפליקציה שלה anypay, ללאומי ולמקס יש ארנקים דיגיטליים משלהם - אבל בכל אלה אפשר להזין כרטיס אשראי ששייך לחברה ולא את כולם בניגוד לאפל. בנוסף, הם רלוונטיים למשתמשי אנדרואיד בלבד.
ביט הפכה לארנק דיגיטלי במטרה לאפשר שימוש בכרטיסי אשראי שונים וגם היא רלוונטית כרגע למחזיקי אנדרואיד בלבד, רמי לוי השיק בשבוע שעבר אפליקציית תשלומים שמתכוונת להפוך לארנק דיגיטלי, עם הטבות ייעודיות. משתמשי אפל יוכלו לעשות שימוש באפליקציה של לוי, אבל לא באמצעות קירוב הטלפון למסוף התשלומים, אלא באמצעות הקראת מספר הטלפון לקופאי. בסוף השנה צפוי ששירות התשלומים גוגל פיי יגיע לארץ וגם הוא יתחרה בכל השחקנים המקומיים.
פורסם לראשונה: 09:55, 02.05.21