תוך שש שנים לרוב אזרחי מדינת ישראל תהיה נגישות לסיבים אופטיים, אבל משרד התקשורת לא מתערב כרגע במחירים, שחלק מהחברות החליטו להעלות לאחרונה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
משרד התקשורת אישר תיקון לרישיון חברת בזק, לפיו תוך חמש שנים תשלים פריסה של 95% ממשקי הבית. כמו כן, פרסם קול קורא לתנאי המכרז לפריסת סיבים אופטיים בפריפריה, אזורים בהם לחברות אין אינטרס כלכלי לפרוס סיבים. בכך הוא ויתר על חובת הפריסה האוניברסלית של בזק ו-HOT, לפיה הן מחויבות לפרוס גם באזורים שאין בהם כדאיות כלכלית לפריסה, בזכות היותן מונופול.
2 צפייה בגלריה
אינטרנט אלחוטי. אילוסטרציה
אינטרנט אלחוטי. אילוסטרציה
תוך שש שנים לרוב אזרחי ישראל תהיה גישה לסיבים אופטיים
(צילום: shutterstock)
בוועדת המכרזים לוקחים חלק נציגי משרד התקשורת, המשנה למנכ"ל חשב המשרד ונציגים מרשות התחרות ומשרד האוצר. מדובר בקול קורא שנועד לקבוע עקרונות למימון פריסת תשתית סיבים במקומות שאין בהם כדאיות כלכלית לפריסה של השוק הפרטי.
המשרד הודיע שהפריסה של תשתית האינטרנט המהיר מאוד, תגיע ל-45% ממשקי הבית עד סוף השנה ול-85% ממשקי הבית עד 2025.

סיבים לכולם, אבל באיזה מחיר?

"המדינה רוצה להגיע עם תשתית סיבים אופטיים לכל אזרח בישראל". אמר השר הנכנס יועז הנדל, שחזר היום למשרד התקשורת. "בקופת התמרוץ עבור פריסה בפריפריה יש 90-80 מיליון שקל בשנה ויהיה לפחות מכרז אחד בשנה עד השלמת פריסה בכל אזורי התמרוץ".
מה יעשה משרד התקשורת במקרה שהחברות לא ייגשו למכרז? "הן יגשו כי יש במכרז כדאיות כלכלית, ואם הן לא ייגשו - יש לתקן את המכרז כך שתהיה בו כדאיות כזאת".
האם המשרד יתערב בעלויות שמגולגלות לצרכנים, כדוגמת דמי התקנה בגובה של עד 900 שקל לחיבור לסיבים ובהעלאות המחירים של חלק מהחברות בתחום? "המחירים יורדים ויש מבצעים, גם על דמי התקנה יש תחרות וכרגע המשרד לא יתערב".
2 צפייה בגלריה
יועז הנדל
יועז הנדל
יועז הנדל: נדאג שתהיה למכרז כדאיות כלכלית
(צילום: הדר יואביאן )
בזק היתה הראשונה שהציגה התחייבות לצרכנים שמתחברים לסיבים אופטיים: דמי התקנה של עד 900 שקל ב-36 תשלומים כובלי צרכן. אחריה HOT הציגה גבייה דומה ואנלימיטד הצטרפה, כך שספקים שמציעים חיבור לתשתית שלה, כדוגמת אקספון החלו לגבות דמי התקנה. סלקום ופרטנר לא גובות דמי התקנה, אבל פרטנר העלתה החודש מחירים.

ל-95% מתושבי המרכז יש נגישות לסיבים אופטיים

הנדל לא התייחס לטענה שספקי האינטרנט הקטנים ייעלמו עם ביטול ההפרדה בין ספק לתשתית אינטרנט ומתן אפשרות לבזק למכור ספק אינטרנט. "העברנו היום גם את הרישיון המתוקן של בזק", אמר. "תוך שנתיים בזק תגיע לכ-60% ממשקי הבית שהתחייבה להם. תוך חמש שנים תשלים 95% משיעור הפריסה שהתחייבה אליו.
"ב-2018 היתה פה 2% נגישות לסיבים. היום ליותר מ-40% מהאזרחים יש נגישות לאינטרנט מהיר. כ-10% ממשקי הבית נגישים ליותר מתשתית סיבים אחת. יש תחרות, זה היעד שהצבנו וממשיכים להציג: נגישות ותחרות. היום אנחנו קרובים לממוצע האירופי (43.8% ממשקי הבית מ.ק). קצב גידול מנויי הסיב האופטי הוא המהיר ביותר באירופה - 64% (נכון ל-2020 מ.ק). ב-2025 נהיה המובילים בעולם מבחינת פריסת הסיבים. החברות פרטנר ו-IBC (אנלימיטד שנמצאת בבעלות של חברת החשמל, HOT וסלקום בין היתר) בהיקף פריסה של למעלה מ-35%, בזק בהיקף פריסה של כ-20% תוך חצי שנה בלבד. יש מעל 20 בעלי רישיונות מיוחדים לפריסה ממוקדת בעשרות יישובים בהליכי התקשרות לפריסת סיבים בתחום היישוב".
המשרד אף הציג נתונים לפיהם ל-95% מתושבי המרכז ול-93% מתושבי ת"א יש נגישות לסיבים אופטיים. חיפה 87%, ירושלים 55%, דרום 85%, צפון 72%. רמת הגולן 50%, עוטף עזה 33%, הערבה 52% ויו"ש 50%. עם זאת, הנגישות לא מעידה בהכרח על חיבור לבניין.
לפי חזון המשרד, עד 2025 בזק תפרוש ליותר מ-70% ממשקי הבית בישראל, IBC (עם סלקום והוט) תפרוס ל-1.7 מיליון משקי בית, פרטנר תפרוס בהיקף של כ-40% ממשקי הבית ומפעילים קטנים יפרסו בהיקף של 5% ממשקי הבית.
פורסם לראשונה: 12:21, 15.06.21