דמי התקנה לסיבים אופטיים: חברת אנלימיטד החלה לגבות דמי התקנה מחברות שמשווקות אינטרנט מהיר מאוד על גבי תשתית הסיבים האופטיים שלה. עקב כך חברת טלזר 019 וגם חברת אקספון, שמוכרות חבילות על גבי תשתית הסיבים של אנלימיטד, החלו לגבות "דמי הקמה" מצרכנים.
2 צפייה בגלריה
סיבים אופטיים
סיבים אופטיים
סיבים אופטיים
(שאטרסטוק)
הדבר נודע אחרי שלקוח פוטנציאלי של טלזר כתב בקבוצת הפייסבוק ILFiber סיבים אופטיים מהפכת האינטרנט המהיר בישראל, שהוא שם לב שטלזר החלה פתע לגבות כסף מצרכנים על התקנת סיבים אופטיים. לפי אתר האינטרנט של טלזר, החברה גובה עלות הקמה חד פעמית: 12 שקל לחודש למשך 36 תשלומים, סך הכל 432 שקל, על מהירות הורדה עד 1 גיגה והעלאה עד 100 מגה. הגבייה זהה על מהירות של 500 מגה. למשלמים את עלות ההקמה בתשלום אחד, יש הנחה של 32 שקל והם ישלמו 400 שקל בלבד. החשש הוא שמדובר בתחילתה של מגמה.
2 צפייה בגלריה
אנלימיטד טלזר דמי התקנה
אנלימיטד טלזר דמי התקנה
גובים דמי התקנה
(צילום מסך)

עמית דהאן ממנהלי הקבוצה אמר ל-ynet: "צרכן נכנס לאתר שלהם ופתאום ראה שגובים דמי התקנה. זה מצער ואנחנו מאוד מקווים שזאת לא תהיה מגמה כך שכל שאר החברות בשוק יבקשו לגבות דמי התקנה. אני מקווה שזה ייעצר פה ומקווים שהחלטה הזאת תשתנה, בהוראה של משרד התקשורת".
בתשתית האינטרנט המהיר מאוד של אנלימיטד עושות שימוש גם החברות סלקום ו-HOT ששותפות בחברה, כשהאחרונה החלה לשווק חבילות על גבי התשתית עם גבייה של דמי התקנה. סלקום לא גובה כרגע דמי התקנה. חברות נוספות שעושות שימוש בתשתית אנלימיטד: אקספון, הלו ואינטרנט רימון, בין היתר. גורם בענף התקשורת אמר ל-ynet: "אנלימיטד היא זאת שהחלה לגבות דמי חיבור. היא נתנה הנחה מסוימת על התשתית אבל לא משהו משמעותי".
את ההמצאה הזאת שנקראת דמי התקנה או הקמה, יש לייחס לבזק, שיצאה עוד לפני HOT בחבילות אינטרנט מהיר מאוד עם דמי התקנה והייתה הראשונה בשוק לגבות על התקנה.
בזק גובה את המחיר הגבוה ביותר על התקנה: 25 שקל לחודש במשך 36 חודשים (מבצע השקה: 125 שקל לחודש למשך אותה תקופה) - סך הכל 900 שקל. HOT גובה 14.90 שקל לחודש במשך 36 חודשים - סך הכל 536.4 שקל (מבצע השקה: 7.5 שקלים לחודש למשך אותה תקופה).
בסלקום כאמור לא גובים דמי התקנה וכך גם בפרטנר שמתחזקת תשתית סיבים משלה. אין סיבה לבחור במתחרה שגובה על התקנה כשבשוק יש חברות שלא גובות על התקנה, אם כי ישנם לקוחות שאין להם אופציה להתחבר לסיבים של פרטנר למשל. לקוחות שיכולים להתחבר לאנלימיטד יכולים לעשת זאת בינתיים דרך סלקום שעושה שימוש בתשתית אנלימיטד. כרגע נראה שגם השחקניות האחרות שמשתמשות בתשתית אנלימיטד לא גובות התקנה: אקספון, רימון והלו.
אנלימיטד פרסמה במרץ מחירון חדש ומוזל לתשתית שלה עבור ספקים שמוכרים לצרכנים: 68 שקל ל-500 מגה מהירות העלאה ו-50 מגה מהירות הורדה ו-75 שקל לחודש ל-1 גיגה מהירות הורדה ו-100 מגה העלאה. מדובר במחיר אחיד שלא עולה אחרי שנה שמגלם הנחה של 17%-26%. כמו כן יש הנחת כמות לספק הרוכש מעל 15 אלף קווים פרטיים: 5% ל-500 מגה ו-10% לגיגה. קודם לכן המחירים היו 72.6 שקל לחודש ואחרי כן 92 שקל לחודש ל-500 מגה. עד מרץ המחירים ל-2 גיגה היו 82.9 שקל לחודש, כשבחודש 13: 100 שקל לחודש.
אנלימיטד גם גובה מהספקים דמי שכירות למודם: 5 שקלים לחודש. בנוסף, שכירות למודם משולב ראוטר: 13 שקל לחודש. כעת כאמור, היא החלה לגבות על חיבור, כלומר - הוזלה מצד אחד והתייקרות מצד שני.
וכמה עולה חבילה בטלזר? לדמי ההתקנה יש להוסיף 108.8 שקל לחודש על מהירות הורדה של 1 גיגה, מחיר נמוך יחסית (אם כי פרטנר זולה יותר), כשאחרי שנה המחיר עולה ל-129 שקל לחודש. נתב היא מוכרת ב-350 שקל (אופציונלי), את הנתב אפשר לשכור ב-10 שקלים לחודש. קנס על תקלה או אובדן: עד 200 שקל. קנס על אי החזרה בזמן: גבייה של 20 שקל לחודש. החזרת הראוטר: משלוח בעלות 30 שקל, על חשבון הלקוח משום מה. כמו כן, החברה גובה 25 שקל עמלה חד פעמית על הוראת קבע.
מאנלימיטד נמסר בתגובה: "בחודש מרץ האחרון, חברת אנלימיטד הוזילה משמעותית את מחירון שירותי התשתית הניתנים לספקיות האינטרנט. במקביל להוזלה משמעותית זו, באפריל הודיעה החברה לספקיות כי החל מתאריך 1 במאי 2021 תחל לגבות דמי התקנה.
"החברה ממשיכה להוביל את שוק הסיבים האופטיים כחברת תשתית סיטונאית עם פריסת רשת הסיבים האופטיים הרחבה ביותר בישראל ומחירי השירות הסיטונאיים הזולים ביותר עבור ספקיות האינטרנט השונות".
מטלזר נמסר בתגובה: "החל מ-1 במאי 2021, אנלימיטד גובה דמי התקנה מהספקיות. 019 מובייל תמשיך להוביל את שיווק הסיבים האופטיים על תשתית אנלימיטד".
מאקספון נמסר בתגובה: "ההחלטה לגבות דמי התקנה הנה של חברת אנלימטד והתשלום נגבה עבורם".
ממשרד התקשורת לא נמסרה תגובה עד מועד פרסום הידיעה.