למרות ההצהרות השונות לפיהן יינתן פטור נוסף לארנונה לאור הימשכות משבר הקורונה והפגיעה בעסקים, כעת מסתמן כי במשרד האוצר מבקשים לסרבל את המהלך במטרה למקדו רק עבור עסקים שנפגעו במשבר. החשש הוא כי לאור הבירוקרטיה והסחבת העסקים כלל לא יראו את הכסף בפועל.
מאחר והפטור מארנונה במסגרת חבילת הסיוע המקורית ניתן לכלל העסקים, הרשויות המקומיות פשוט ביטלו את הגבייה עבור שלושת החודשים מרץ-מאי. במקביל, הממשלה לקחת על עצמה את עיקר הפטור והעבירה לרשויות המקומיות 2.75 מיליארד שקל (למעשה 200 מיליון טרם הועברו לפי נתוני החשב הכללי).
1 צפייה בגלריה
חנויות סגורות בחדרה
חנויות סגורות בחדרה
עסקים סגורים בצל הקורונה
(צילום: אסף קמר)
כעת, כדי למקד את הסיוע, נבחנת האפשרות לשפות את העסקים שיימצא כי נפגעו במסגרת משבר הקורונה בגובה תשלום הארנונה, כדי לצמצם את הסיוע ואת ההוצאה.
רק שלשום (ב'), במסגרת דיון ועדת הכספים בנושא "מצבן הכלכלי של הרשויות המקומיות", הודיע מנכ"ל משרד הפנים מרדכי כהן כי בכוונת המשרד לקדם פעימה נוספת של פטור מארנונה לעסקים ברשויות המקומיות. אולם כעת, לאור התנגדות האוצר, ייתכן והמהלך לא יקרה כפי שתוכנן. מאחר ולרשויות מקומיות (או למשרד הפנים) אין את המערך שמאפשר את בחינת מצבם של כל העסקים, ההנחה היא כי מענק בגובה השיפוי יינתן על ידי רשות המסים.
אתמול ביקר ראש הממשלה בנימין נתניהו את פקידי האוצר ורשות המסים על כך שהכסף שמובטח לעסקים לא מועבר אליהם בפועל. מנתוני החשב הכללי עולה כי בעוד שביצוע מהלכים פשוטים כמו פטור מארנונה או תשלום דמי אבטלה מביא למיצוי מלא של התקציב, מענקים, במיוחד לחברות התהליך מתנהל באיטיות יחסית.
במשרד האוצר סירבו להתייחס לנושא.

על רקע ההאשמות: רשות המיסים מפרסמת את נתוני חלוקת כספי הסיוע

על רקע זריקת האשמה של ראש הממשלה על פקידי רשות המיסים והאוצר, פרסמה היום רשות המיסים נתונים עדכניים מהם עולה כי הביצוע בפעימות הראשונות של המענקים גבוה מאוד, בעוד שהמענקים לעצמאים מהווים פחות מ-40% מהתקציב.
כך, בפעימה הראשונה מתוך תקציב של מיליארד שקל שולמו 960 מיליון שקל לכ-245 אלף עצמאים. בפעימה השנייה מתוך תקציב של 2.7 מיליארד שקל שולמו כ-2 מיליארד שקל ל-381 אלף עצמאים.
היקף המענקים שחולקו במסגרת הפעימה השלישית עומד עד כה על כשני מיליארד שקל בלבד, כאשר התקציב עומד על 5.2 מיליארד שקל (38.5%), אולם ברשות המיסים מדגישים כי עד היום הוגשו 90.4 אלף בקשות. מתוכן, הסתיים הטיפול כ-82 אלף בקשות, המהוות כ-90.4% מהבקשות שהוגשו ומתוכן אושרו לתשלום 79.5 אלף בקשות. בנוסף מדגישים כי בשל החלטת הממשלה לאפשר הסתמכות בחישוב הירידה במחזור גם על מאי יוני, עסקים רבים, הפועלים על בסיס מזומן, עדיין לא הגישו בקשה למענק.
ראש הממשלה הודיע היום כי קיים התייעצויות כלכליות עם שר האוצר והיועצים הכלכליים על "חבילת קורונה" לסיוע לעצמאים, לעובדים ולמבקשי העבודה, שתובא לאישור הממשלה בתחילת השבוע. על פי ההערכות, חבילת הסיוע תפורסם עוד היום או מחר.