בית משפט השלום בתל אביב קבע לאחרונה שחברת "מישב בי.אם תעשיות" תפצה בכ-120 אלף שקל עובד שאיבד אצבע כשמסור חשמלי לחיתוך ברזל נחת עליה. השופט מנחם (מריו) קליין קבע שהיא לא דאגה לפקח על הנעשה ואפשרה לעובד להשתמש במכונה ללא מחסום.
התובע היה בן 21 כשנפגע בזמן שעבד בחיתוך ברזל במפעל של החברה במעלה אפרים. לפי גרסתו, התאונה התרחשה באפריל 2012, כשהרים מסור כדי למשוך ברזל לשבלונה והוא נחת על אצבע יד ימין שלו.
התובע טען כי המעסיקה שלו התרשלה כיוון שסיפקה לו מכונה לא בטיחותית שלא היה בה מגן או מחסום אף שהעבודה חייבה להכניס ידיים מתחת למסור כשהוא מונע.
מנגד טענה המעסיקה כי התובע היה עובד מנוסה שקיבל הכשרה בכל תחומי העבודה במפעל. לטענתה, הוא האשם הבלעדי בתאונה משום שעבד ללא כפפות והשאיר את המנוע דולק אף שהדבר נאסר עליו.
השופט מנחם (מריו) קליין קבע כי אף שלתאונה לא היו עדים, הוא מקבל את התיאור של התובע לגבי נסיבותיה, כיוון שעדותו הייתה משכנעת וממילא אין ספק שנפגע מהמסור.
השופט אמנם קיבל את טענת המעסיקה כי התובע היה צריך לכבות את המנוע לפני שהכניס את היד מתחת למסור, אך מצד השני קבע כי החברה התרשלה משום לא התקינה מחסום.

1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

בפסק הדין צוין כי ברור שכפפות לא היו מועילות כשמדובר במסור חשמלי שמיועד לחיתוך ברזל, וכי התובע אמנם התרשל במידה מסוימת אך הרשלנות העיקרית מוטלת על המעסיקה, שלא פיקחה על עבודתו.


בהקשר הזה הדגיש השופט כי מעסיקים מחויבים לוודא שהעובדים מבצעים את משימותיהם בצורה בטוחה, והם לא יוצאים ידי חובה בהעברת הדרכות אלא חייבים לפקח באופן פעיל. על כן נקבע כי אחריות המעסיקה עומדת על 90% ולתובע אשם תורם של 10% בלבד.
בהמשך חישב השופט את הנזקים שנגרמו לתובע, שנותר עם 7% נכות רפואית ותפקודית שהסבו לו הפסדי שכר ופנסיה, כאב וסבל והוצאות עבור תרופות וטיפולים רפואיים, נסיעות ועזרה. שיעור הנזקים הועמד על 109 אלף שקל, ולאחר ניכוי תגמולי ביטוח לאומי של 4,210 שקל ואשם תורם, על כ-94 אלף שקל. לסכום זה יתווספו הוצאות משפט וכן שכר טרחת עורך דין של כ-22 אלף שקל.
חברת הביטוח של המעסיקה, "שומרה", התכחשה לכיסוי הביטוחי בטענה שלא קיבלה ממנה תשלומים. אלא שהתברר שהכספים הועברו לסוכן הביטוח וזה לא העביר אותם ליעדם. השופט קליין קבע כי מאחר שהסוכן פועל מטעם המבטחת היא צריכה לשאת במחדליו, ועל כן חויבה "שומרה" בתשלום הפיצויים לפי הפוליסה וכן בהוצאות משפט ושכר טרחת עו"ד של 30 אלף שקל.