למרות הקורונה - מחירי הדיור ממשיכים לעלות: אחרי שבסוף השבוע האחרון פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את מדד מחירי הדיור, לפיו הדירות התייקרו בחודשים מאי-יוני בשיעור של 0.4% לעומת החודשיים שקדמו להם, בדיקה חדשה מציגה מגמה דומה ברבעון השני של 2020. על פי הבדיקה, שנערכה על ידי יו"ר לשכת שמאי המקרקעין לשעבר אוהד דנוס, בחודשים אפריל-יוני טיפסו מחירי הדירות בשיעור של 0.5% לעומת הרבעון הראשון של השנה ובשיעור של 2.6% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.
הסקירה מבוססת על שיטת העבודה שהייתה נהוגה באגף שומה שבלשכת השמאי הממשלתי במשרד המשפטים. במסגרת הבדיקה נבדקו מחירי דירות חדשות ויד שנייה בעלות מאפיינים דומים, שכמות העסקאות בהן גבוהה יחסית, הכוללות ארבעה חדרים ב-16 הערים המרכזיות בישראל. לא נבדקו דירות קטנות בנות שלושה חדרים, שבהן יש מיעוט יחסי של עסקאות ויש שונות במאפיינים שלהן, וכן לא נבדקו דירות גדולות בנות חמישה חדרים שלרוב עלותן גבוהה יותר והמחירים עלולים להטות את הנתונים.
4 צפייה בגלריה
חצתה את מחסום 3 מיליון השקלים לדירת 4 חדרים. תל אביב
חצתה את מחסום 3 מיליון השקלים לדירת 4 חדרים. תל אביב
חצתה את מחסום 3 מיליון השקלים לדירת 4 חדרים. תל אביב
(צילום: ירון ברנר)
כמו כן, הבדיקה לא כללה עסקאות של דירות מסובסדות על ידי המדינה (כמו למשל פרויקטים של מחיר למשתכן). בסך הכל נבחנו 2,670 עסקאות. על פי הממצאים, האטה בענף אכן נרשמה בשלושת החודשים האחרונים, שכן ברבעון השני נרשמה ירידה של כ-32% בכמות העסקאות ביחס לרבעון הראשון של 2020 וירידה בשיעור של 29% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. עליית מחירים נרשמה בשש ערים ואילו בשמונה ערים נרשמה ירידה.
חריגה משמעותית נרשמה בעיר אילת, שהפגינה עלייה רבעונית שנייה ברציפות בשיעור של 7% ולא פחות מכ-17% עלייה בשנה החולפת. מחיר ממוצע לדירת ארבעה חדרים חדשה בעיר הדרומית עמד ברבעון השני על 1.26 מיליון שקל. באשדוד טיפסו המחירים בשיעור של 2% לעומת הרבעון הראשון של השנה ושל 3% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה למחיר ממוצע של 1.53 מיליון שקל.
4 צפייה בגלריה
(נתונים: אוהד דנוס)

ירידת מחירים באשקלון, קפיצה בכפר סבא

ירידת מחירים נרשמה באשקלון - בשיעור של 2% לעומת הרבעון הראשון ו-1% לעומת הרבעון המקביל למחיר ממוצע של 1.24 מיליון שקל לדירת 4 חדרים. גם בבאר שבע ירדו המחירים ב-2% וב-5% בהתאמה למחיר ממוצע של 1.01 מיליון שקל. בהרצליה לא חל שינוי ברבעון השני לעומת הרבעון הראשון, אולם בהשוואה שנתית מדובר בעלייה של לא פחות מ-9%. דירת 4 חדרים ממוצעת בעיר עולה 2.56 מיליון שקל. בחולון נרשמה ירידה של 3% ברבעון השני לעומת הראשון השנה ושל 2% לעומת הרבעון המקביל. המחיר: 1.85 מיליון שקל במומצע.
4 צפייה בגלריה
2.07 מיליון שקל לדירת 4 חדרים. כפר סבא
2.07 מיליון שקל לדירת 4 חדרים. כפר סבא
2.07 מיליון שקל לדירת 4 חדרים. כפר סבא
(צילום: ירון שרון)
גם בחיפה נרשמו עליות מחירים של 1% ו-4% בהתאמה ל-1.41 מיליון שקל לדירת ארבעה חדרים. בירושלים מחירי הדירות ירדו ב-1% ברבעון השני אולם לעומת אשתקד טיפסו ב-1%. מחיר ממוצע לדירת ארבעה חדרים בבירה: 2.04 מיליון שקל. בכפר סבא המחירים קפצו בצורה משמעותית: 8% ברבעון השני לעומת הרבעון הראשון ו-2% בהשוואה שנתית. דירת ארבעה חדרים ממוצעת עולה בעיר שבשרון 2.07 מיליון שקל.
במודיעין נרשמה ירידה של 2% במחירים הן ברבעון השני והן ברבעון המקביל ל-1.97 מיליון שקל לדירה. בנתניה חלה ירידה של 3% ו-5% בהתאמה למחיר ממוצע של 1.67 מיליון שקל. בפתח תקווה נרשמה יציבות ברבעון השני ובהשוואה שנתית חלה עלייה של 3% במחירים. דירת ארבעה חדרים ממוצעת עולה באם המושבות 1.81 מיליון שקל. בראשון לציון חלה ירידה של 1% הן לעומת הרבעון הראשון והן לעומת הרבעון המקביל למחיר של 1.84 מיליון שקל.
4 צפייה בגלריה
אוהד דנוס, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין
אוהד דנוס, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין
אוהד דנוס, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין
ברחובות טיפסו המחירים ב-3% וב-6% בהתאמה למחיר של 1.83 מיליון שקל לדירת ארבעה חדרים ממוצעת. ברמלה חלה ירידה ברבעון השני לעומת הרבעון השני של 1% אולם בהשוואה שנתית מדובר בקפיצה של 6%. המחיר: 1.52 מיליון שקל. ואילו העיר תל אביב שוב חצתה את מחסום שלושה מיליון השקלים לדירה בממוצע, והמשיכה את מגמת העלייה שהחלה אף היא ברבעון הראשון של השנה, כשהיא מציגה עלייה של 6% בשנה החולפת ושל 2% לעומת הרבעון הראשון של השנה.