בעלי הקרקעות בפארק הרצליה שוב נגד העירייה: לממון ול-ynet נודע כי בעלי הזכויות בפארק הבאסה בהרצליה, שאדמותיהם הופקעו לטובת הקמת פארק ציבורי ענק בכניסה לעיר, הגישו באחרונה התנגדות לוועדה המקומית לתכנון ולבנייה לגבי תוכנית עירונית להקמת בית ספר בחלק הצפון מזרחי של הפארק, בסמוך לשכונת גליל ים החדשה.
באמצעות עו"ד עודד ישראלי, המייצג 334 בעלי הזכויות במתחם, טענו כי במשך עשור סירבה העירייה לכל פנייה שלהם לבנייה עצמית, אולם כעת בכוונתה להקים בית ספר על השטח, שייעודו שונה מקרקע חקלאית לפארק עירוני. בהתנגדות טענו כי הם חשים "מרומים" נוכח ההחלטה וכי במשך שנים הם "הולכו שולל", כיוון שהעירייה טענה שההפקעה נועדה אך ורק למטרת פארק ושללה כל בנייה במקום.
2 צפייה בגלריה
בעלי הקרקעות קוראים לעירייה להידבר עמם. פארק הרצליה
בעלי הקרקעות קוראים לעירייה להידבר עמם. פארק הרצליה
בעלי הקרקעות קוראים לעירייה להידבר עמם. פארק הרצליה
(צילום: RonAlmog, cc )
לדברי עו"ד ישראלי, בעלי הקרקעות טענו בשורה של הליכים משפטיים, שהגיעו עד לבית המשפט העליון, כי אין צורך בפארק בגודל 700 דונם, וכי הכוונה להפקיע מהם את הקרקע לצורך פארק היא עוול משווע. כעת לטענתם, "יצא המרצע מהשק. מסתבר עתה שבעלי הקרקע צדקו בטענותיהם, והטענות שנטענו על ידי העירייה והוועדה המקומית בדבר קדושת כל מ"ר מהפארק המיועד התאדו כלא היו".

"בניית בית ספר לא תהרוס את רצף השטחים הירוקים?"

עוד נטען כי בעלי הקרקעות הציעו שבמקום הפקעת השטחים הפרטיים שלהם, העירייה תאפשר להם לבנות על שטח של כ-10% מהפארק, אולם ראש העיר דאז, יעל גרמן, התנגדה באופן נחרץ להצעה וטענה כי בנייה תקטע את רצף השטחים הירוקים. כעת הם קוראים לעירייה להידבר עמם.
עו"ד עודד ישראלי: "אם סבורות העירייה והוועדה המקומית כי ניתן לטעון בכל פעם טענה אחרת רק כדי לקחת מאנשים את רכושם, ולאחר מעשה לעשות בקרקע ככל העולה על רוחן, יתנגדו בעלי הקרקע למהלכים שכאלה"
"במה שונה בניית בית ספר מבנייה אחרת? האם בניית בית ספר לא תהרוס את רצף השטחים הירוקים? האם בית ספר לא יפגע בנראות של הפארק? אם סבורות העירייה והוועדה המקומית כי ניתן לטעון בכל פעם טענה אחרת רק כדי לקחת מאנשים את רכושם, ולאחר מעשה לעשות בקרקע ככל העולה על רוחן, יתנגדו בעלי הקרקע למהלכים שכאלה וילחמו עד שהצדק יצא לאור", נכתב בהתנגדות.
2 צפייה בגלריה
עו"ד עודד ישראלי
עו"ד עודד ישראלי
עו"ד עודד ישראלי
(צילום: אורלי חסון)
התוכנית להקמת פארק הרצליה אושרה על ידי העירייה כבר בשנת 1999 ועל בסיסה הוקם הפארק העירוני הסמוך לקניון שבעת הכוכבים על קרקעות פרטיות של מאות בעלים. בשנת 2000 הגישו בעלי הקרקעות תביעה לפיצויים בגין ירידת ערך. ב-2017 ביטל בית המשפט המחוזי בתל אביב החלטה של ועדת הערר וקבע כי העירייה תפצה אותם בגין אובדן הפוטנציאל של שינוי ייעוד. באפריל השנה ערערה העירייה על גובה הפיצוי שנקבע לבית המשפט העליון וטרם התקבל התחשיב הסופי.
מעיריית הרצליה נמסר בתגובה: "פארק הרצליה הוא פנינת טבע בלב העיר, שהעירייה פועלת על מנת לטפח ולשמר את החי והצומח בו. למרות שבפארק יש לעירייה זכויות בנייה בשטח של כ-15 אלף מ"ר לטובת מבנים לשירות הציבור, מדיניותה העקרונית היא שלא לנצל זכויות אלו. שכונת גליל ים נבנית ומתאכלסת בימים אלו בשטחים שמדרום לפארק. על מנת לתת מענה למצוקת תלמידי השכונה, אפשרה העירייה שימוש חורג מוגבל בזמן למבנה יביל זמני, בפאתי הפארק, עד לסיום בניית מבנה קבע של בית ספר בתוך השכונה".