ברשות החברות הממשלתיות טוענים כי הרפורמה המתגבשת בנמל אשדוד, במסגרתה יועברו שני רציפים לידי העובדים, כוללת עלויות גבוהות כתוצאה מפרישת עובדים, ומציינים כי המהלך יכול להסתכם בכ־800 מיליון שקל “עם עלות מוערכת של כשלושה מיליון שקל חדשים לעובד".
מדובר בסכום שמגלם בעצם את עלות העסקת עובד דור א' בנמל אשדוד, עם עלות שנאמדת בכ־32 אלף שקל לחודש. למעשה, ככל שהמספרים יישארו בעינם, רשות החברות מסבירה שכ־270 עובדים שמיועדים לפרישה שם יעלו לנמל פי שניים ממה שעלה עובד של חברת החשמל שפרש במסגרת הרפורמה שם מסוף 2018, עם עלות שנמדדה שם בכ־1.5 מיליון שקל לעובד.
1 צפייה בגלריה
נמל אשדוד
נמל אשדוד
נמל אשדוד
(צילום: אבי רוקח)
ראש רשות החברות הממשלתיות ינקי קווינט מציין כי "תכנית ההתייעלות שהוצגה תחילה על ידי הנהלת החברה, הראתה חיסכון שנתי של כ־80 מיליוני שקלים חדשים”, אולם כעת “החיסכון בה הינו כשליש מכך, זאת לצד מתנים כה גבוהים לעובדי החברה ובהם 10 שנות הגנה מפני פיטורים, וכל זאת בשילוב עם תחזית ברורה לירידה תלולה בהכנסות החברה בשיעור של כ־40% מהמצב הקיים, גורמים לכך שהסכם הרפורמה המתגבש אינו מטיב עם החברה ולא צפוי להביאה לחוף מבטחים".
לפיכך, לדברי רשות החברות, יישום תוכנית הרפורמה המתגבשת, עלולה להוביל למצב קיצון בו עלויות השכר יהוו 70% מהכנסות החברה, עם "תחזית להפסד שנתי במשך תשע שנים רצופות בסכום מצטבר של קרוב ל־900 מיליוני שקלים חדשים, קיטון דרמטי ביתרות המזומן של החברה וביתרות העודפים, ושחיקה של יתרות העודפים מסך של כ־1.6 מיליארד שקלים חדשים היום לכ־600 מיליון שקלים חדשים בעוד כעשור".
השורה התחתונה של קווינט היא אחת: לגישת רשות החברות, לשם התמודדות של החברה עם התחרות הצפויה מצד הנמל החדש והפרטי שמוקם שם בימים אלו, הנמל הקיים מחויב "ליישם תוכנית התייעלות משמעותית יותר שתביא לחסכון נרחב יותר בהוצאות החברה, לאשר תכנית פרישה גדולה יותר בכמות העובדים ומצומצמת יותר בסך העלות שתשולם לכל עובד פורש, לצד יישום הליך ההפרטה של החברה באופן מידי".