לפני כמה ימים הועלתה בפרלמנט הפורטוגלי הצעת חוק להחמרת התנאים לקבלת אזרחות עבור הזכאים לכך לפי החוק המכונה "חוק היהודים הספרדיים". בחמש השנים האחרונות הוגשו לפי חוק עשרות אלפי בקשות.
הצעת התיקון לחוק הועלתה על ידי המפלגה הסוציאלית השלטת והיא נתמכת על ידי רוב חברי הפרלמנט בפורטוגל. בעבר עלו גם גרסאות מרוככות יותר להוכחת זיקה בין המבקש לבין פורטוגל המודרנית, שלא כוללות מגורי קבע במדינה, כתנאי לקבלת האזרחות. הנוסח הסופי של השינוי לחוק עדיין לא ידוע ובכל מקרה תידרש הסכמת נשיא פורטוגל לשינוי המוצע.
לפי הצעת החוק, יהיה על מבקשים חדשים לגור שנתיים בפורטוגל לפני שיוכלו להגיש את הבקשה לאזרחות. למעשה, החוק מבטל את האפשרות לקבל אזרחות פורטוגלית מבלי להוכיח זיקה מוחשית בדמות תושבות.
אם תתקבל הצעת החוק ייסתם הגולל כמעט לחלוטין על הסדרת אזרחות פורטוגלית עבור צאצאי אנוסי ספרד, שכן מעטים מהם יהיו מעוניינים להעתיק את מגוריהם לפורטוגל לתקופה של שנתיים.

1 צפייה בגלריה
דרכון פורטוגלי
דרכון פורטוגלי
דרכון פורטוגלי
(צילום: shutterstock)

עוד על פי ההצעה, השינוי בחוק יחול על בקשות שיוגשו החל מ-1 בינואר 2022. עד אז יוגשו הבקשות וייבחנו לפי הקריטריונים שלפני השינוי. במילים אחרות, כדי להוציא אזרחות מבלי לגור שנתיים בפורטוגל - יש להגיש את הבקשה בשנה וחצי הקרובות.
בהסבר לשינוי המוצע נכתב כי יישום החוק הביא לגידול בקצב מהיר ביותר במספר בקשות ההתאזרחות שהוגשו לרשויות בפורטוגל: ב-2017 הוגשו 4,000 בקשות וב-2019 יותר מ-21 אלף בקשות. השנה, בינואר בלבד הוגשו 4,000 בקשות.
הביקוש לאזרחות פורטוגלית הביא למצב של ריבוי חברות פרטיות, שצצו כמו פטריות אחרי הגשם, בייחוד בישראל ובטורקיה, אשר מנהלות עסק מסחרי לכל דבר ומוכרות ללקוחותיהן
אזרחות פורטוגלית.
החברות פועלות באמצעות שיווק ופרסום אגרסיבי במדיה וברשתות החברתיות ומדגישות את היתרונות הטמונים בדרכון של האיחוד האירופי (כגון פטור מוויזה לארה"ב והזכות לעבודה מגורים ולימודים בכל מדינות האיחוד), ובכך מעוותות את כוונת המחוקק הפורטוגלי להחיות את הקשר בין מבקש האזרחות למדינה.
  • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין
  • עו"ד ערן וגנר, גנאולוג ונוטריון עוסק מזה 20 שנה בהסדרת אזרחות אירופאית ומומחה בהסדרת אזרחות פורטוגלית
  • ynet הוא שותף באתר פסקדין