סיירת מחירים: בניגוד להנחיות המעודכנות של משרד הבריאות לפיהן אין לצאת מהבית למעט לצורך דחוף של הצטיידות במזון או תרופות, מקים שר הכלכלה, אלי כהן, סיירת לבדיקת מחירים פיזית ברשתות המזון. סיירת המפקחים והבודקים תצא לחנויות, למרות שמשרד הכלכלה קידם את חוק שקיפות המחירים המאפשר לציבור להשוות מחירים בכל הארץ, מבלי לצאת מהבית.
"המועצה הישראלית לצרכנות ומשרד הכלכלה משיקים סיירת פקחים ובודקים בפריסה ארצית במטרה לבדוק את מחירי המוצרים ברשתות, בתי המרקחת וחנויות המזון", נכתב בהודעת הצדדים. "סיירת החירום צפויה לבדוק בכל יום כ-150 מוצרים נבחרים שונים בעשרות סניפים ברשתות שיווק שונות ברחבי הארץ, באמצעות ביקורים אישיים ובאמצעי דיווח אלקטרוניים".
1 צפייה בגלריה
טיב טעם אשדוד
טיב טעם אשדוד
קניות בטיב טעם אשדוד
(צילום: רועי עידן )
במקרים שבהם יתגלה כי רשתות ניצלו לרעה את המשבר והעלו מחירים בצורה קיצונים, בעליהן יוזהרו. בין המוצרים שיבדקו, אלו שזכו לביקושי שיא בשבוע החולף ובראשם אלכוג'ל, נייר טואלט, מגבוני חיטוי ומזון יבש.
במקביל, הסיר משרד הכלכלה את המכס על חומר הגלם העיקר של אלכוג'ל לחיטוי ידיים בניסיון להתגבר על המחסור. תעשיית ייצור חומר החיטוי משתמשת ב"אלכוהול מפוגל" - חומר גלם ממנו מיוצר, בין היתר, תכשיר ג'ל חיטוי. להבדיל מייבוא אלכוהול מפוגל למטרת ייצור, המס על יבוא אלכוהול נקי עומד על 85 שקל לליטר. בהתאם לכך, הודיע משרד הכלכלה והתעשייה ליבואנים וליצרנים כי ניתן לייבא "אלכוהול נקי" בו יעשה שימוש למטרת ייצור חומרי ניקוי וחיטוי ללא מס הקנייה.
בנוסף, הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הודיעה שהיא תקל על הקמעונאים בתחום המזון, ובעיקר בתחום מוצרים שעוזרים להתמודד עם משבר הקורונה (נייר טואלט, מסכות, אלכוג'ל וכו'), ולא תבצע אכיפת סימון מחירים על גבי כל מוצר בתקופת המשבר. לפי ההודעה, "הממונה על הרשות הנחה את חוקרי הרשות לא לאכוף את הוראת החוק לעניין סימון מחירים על גבי הטובין, ובלבד שקיים שלט מחיר ברור שיהיה צמוד למדף בו מונח המוצר או סימון דיגיטלי על המדף".

יבואני המזון מבקשים הכרה כמשק לשעת חירום

בתוך כך, איגוד יבואני המזון, שאינם מוגדרים כחלק ממשק לשעת חירום, שלחו היום מכתב לשר העבודה והרווחה, אופיר אקוניס, בדרישה שיכירו בהם כענף חיוני לשעת חירום ויכללו אותם בצו ההחרגה.
היבואנים מוטרדים מההיערכות של המשק לקראת אפשרות של סגר מלא: שוק המזון עבר בשנים האחרונות שינויים משמעותיים ועבר מפעילות ייצור מקומית, לכזאת המשלבת בין ייצור מקומי ליבוא מחו"ל. רפורמת הקורנפלקס והקלות נוספות לייבוא מקביל הגבירו את היקף המזון המיובא לישראל, זאת בעוד התקנות המגדירות מי נדרש לעבוד בשעת חירום לא השתנו.
לטענת מיכאל לוי, בעלי חברת גילד אנטרפריזס וחבר הנהלת "אייבי" - ארגון יבואני ישראל, "רוב מוצרי המזון במדפי רשתות המזון, מקורם בייבוא. מדובר במוצרי יסוד שונים וגם בחומרי גלם לתעשיית המזון המקומית. אם לא יכללו את יבואני המזון בענפים החיוניים למשק בשעת חירום, אנו צפויים לחוסרים של מוצרי יסוד וגם של מוצרים המיוצרים בישראל ונסמכים על יבוא חומרי גלם". לוי מתריע שחוסר - משמעותו המיידית הוא עליית מחירים.
"אני פונה אליך בשם עשרות יבואני מזון האחראים למאות מוצרי מזון הנדרשים בכל בית בישראל, בוודאי בשעת חירום", כתב לוי לאקוניס. "הובא לידיעתנו כי אתה עומד לפרסם צו ולפיו יוחרגו ענפים חיוניים מהוראות ההגבלה בתנועה והמשך עבודה. צו זה יהיה תקף גם למפעלים חיוניים אשר אין בידם אישור מל"ח (משק לשעת חירום), כיוון שאינך מנפיק צווים חדשים". לוי מבקש כי כלל יבואני המזון יוחרגו בהתאם, כדי לאפשר המשך אספקת מזון לישראל.
פורסם לראשונה: 18:13, 18.03.20