נתפס משלוח גת שהוסווה בתור משלוח של צמחי בזיליקום. במהלך ביקורת שגרתית של תוצרת חקלאית טרייה המיועדת לייצוא בנתב"ג, מצאו פקחי משרד החקלאות משלוח שהוגש לביקורת והכיל כביכול כ-180 אריזות של בזיליקום, כאשר בפועל היו בו כ-85 אריזות של צמח הגת. המשלוח, שיועד לאחת ממדינות אירופה, נעצר רגע לפני הייצוא.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בלדרי הגת שמנסים להעביר את הצמח לאירופה אינה תופעה חדשה. מאז נובמבר 2018 ועד פברואר 2020 נעצרו לא פחות מ-120 ישראלים, רובם צעירים. חלקם אף נכלאו בפראג, קופנהגן וערים נוספות באירופה.
1 צפייה בגלריה
הגת שנתפס במשלוח הבזיליקום
הגת שנתפס במשלוח הבזיליקום
הגת שנתפס במשלוח הבזיליקום
(צילום: משרד החקלאות ופיתוח הכפר)
התופעה נולדה מכך שמפעילים ישראלים מגייסים אנשים מקרב אוכלוסיות מוחלשות בחברה הישראלית ומפתים צעירים לדבר עבירה בחו"ל.
השיטה עובדת כך: המפעיל מוסר להם בשדה התעופה מזוודות עם 35-25 ק"ג גת כל אחת (נתפסו גם צעירים ישראלים עם כמות של 80 ו-90 ק"ג ואפילו 184 ק"ג בתשע מזוודות). בתמורה הוא מציע לצעירים כרטיס טיסה לחו"ל (לרבים מהם זו הפעם הראשונה בחו"ל) וסכום שנע בין 2,000 ל-5,000 שקל. את המזוודות הם אמורים לתת לנציג בחו"ל והם מונחים לא ליצור קשר עם השגרירות אם נתפסים ו"להמתין לשחרורם המהיר על ידי המפעילים".
לעיתים הישראלים נתפסים בתחנות ביניים במעבר טיסות. לעיתים אחרות הם מסורבים כניסה ומגורשים תוך יום-יומיים (למשל בנורבגיה או באנגליה), אך לפעמים נשפטים לתקופות מאסר - כמו בגרמניה, צרפת ושבדיה (כמה חודשים) או טורקיה (10 שנים).
פרטי המפעילים נמצאים בידי משרד החוץ מדיווחי עצורים ובני משפחותיהם והועברו למשטרת ישראל. אולם, מכיוון שהגת חוקי בישראל ובאירופה לא - מעשי המפעילים לא נחשבים כבלתי חוקיים עבור המשטרה בישראל ולכן התופעה ממשיכה ואף מתגברת.