הדולר פותח את הרבעון השני בעליות קלות. המטבע האמריקני התחזק הבוקר (חמישי) ב-0.3% מול השקל, ונסחר ברמה של 3.34 שקלים לדולר. שערו היציג נקבע בצהריים על 3.333.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
אמש המשיך הדולר לטפס והתייצב על מחצית הדרך בין 3.30 ל-3.40 שקלים, בדיוק כפי שחזו כלכלני בתי השקעות ובנקים. בחודש שעבר העריכו כלכלני דויטשה בנק, מהבנקים המובילים בעולם, כי שער הדולר יעלה בהדרגה ל-3.40 שקלים. זאת, לאחר שהידרדר בינואר עד לרמה של 3.11 שקלים, שערו הנמוך ביותר מזה 25 שנה.
1 צפייה בגלריה
דולרים ושקלים
דולרים ושקלים
דולר שקל
(צילום: Shutterstock)
השער היציג האחרון של בנק ישראל עמד אתמול על 3.3340 שקלים לדולר, לעומת 3.3300 שלשום. במסחר הרציף, התקרב הדולר לרמה של 3.3450 שקלים, זמן קצר לאחר קביעת השער היציג. האירו נקבע על 3.9127 שקלים.
שער הדולר, שנע בשבועיים הקודמים סביב 3.28 שקלים, השלים עלייה של קרוב ל-2% בימים האחרונים. יש לכך מספר סיבות, מעבר לרכישות של מיליארדי דולרים שביצע בנק ישראל לאחרונה, שדווקא מעט פחתו בימים האחרונים.
כך למשל, לקראת סוף החודש ממירים יצואנים, ובעיקר בתחום ההייטק, את מטבע החוץ שקיבלו לשקלים כדי לשלם משכורות לעובדים בשקלים בראשית חודש אפריל, וכמו כן כדי לשלם את כל הוצאותיהם בארץ במטבע המקומי.
סיבה נוספת היא שבעקבות היציאה מהסגר השלישי ההדוק ולקראת תחזית של "בום" בנסיעות לחו"ל בחודשים הקרובים, עם דעיכת מחלת הקורונה לא רק בארץ אלא גם במדינות רבות אחרות, שם הולכת וגוברת מגמת החיסונים - מצטיידים ישראלים רבים במטבע חוץ, בשל השער הנמוך יחסית, מתוך חשש שבשל הביקושים למט"ח השערים יעלו עוד בקרוב.
גם התאוששות הכלכלה האמריקנית המהירה בעת האחרונה, עם הגברת החיסונים בתקופת הנשיא ביידן, חיזקה את הדולר. בה בשעה חשופים מוסדות פיננסיים רבים בישראל לבורסה האמריקנית, שם נרשמו ירידות שערים חדות במניות הטכנולוגיה. אפיק זמני הוא להחנות כספים לתקופת ביניים בדולר, מה שהביא גם כן להגברת הביקוש למטבע האמריקני.
נזכיר, כי בנק ישראל הגביר לאחרונה את רכישת הדולרים בשוק מטבע החוץ ולאחר שהכריז מראש כי ירכוש השנה 30 מיליארד דולר, לעומת 21 מיליארד דולר בכל שנת 2020. נגיד הבנק המרכזי, פרופ' אמיר ירון, כבר הודיע כי יתכן שרכישת הדולרים עוד תגדל מעבר ל-30 מיליארד דולר השנה. זאת, בהתאם לצורך להגן על התעשייה והיצוא הישראלי. ההערכות בשוק הן שבנק ישראל ינסה בקרוב, לקראת הקיץ והיציאה ממשבר הקורונה, להעלות עוד את שער הדולר באמצעות רכישות של מיליארדי דולרים.
הצפת המשק הישראלי בדולרים על ידי משקיעים זרים וספקולנטים, שהייתה בשנת 2020, בשל הכדאיות היחסית, היא עתה בממדים קטנים יותר, בעיקר לאחר העלייה בשער הדולר ביותר מ-7%. עודפי ההיצעים הגדולים הומרו לאחרונה בביקוש למטבע חוץ, שגרם לעלייה בשערי המטבעות הזרים ביחס לסל המטבעות בישראל.
פורסם לראשונה: 09:46, 01.04.21