חברות שמוכרות מקררים, מכונות כביסה, מייבשי שיער או טלוויזיות באיחוד האירופי יצטרכו לדאוג מעתה לתיקון מכשירים אלה עד 10 שנים, בכדי לסייע בהפחתת ההר העצום של פסולת החשמל הנערמת מדי שנה באירופה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
התיקון נכנס היום (שני) לתוקף בכל 27 מדינות האיחוד האירופי, כחלק מהניסיון להפחית את ההשלכות הסביבתיות של הייצור על ידי הפיכתם של מוצרים לעמידים יותר ויעילים יותר אנרגטית.
2 צפייה בגלריה
חובת אחריות תיקונים ואספקת חלקי חילוף ל-עד 10 שנים
חובת אחריות תיקונים ואספקת חלקי חילוף ל-עד 10 שנים
חובת אחריות תיקונים ואספקת חלקי חילוף ל-עד 10 שנים
(צילום: shutterstock)
"זה צעד גדול בכיוון הנכון", אמר דניאל אפלט מהארגון הסביבתי BUND-Berlin, המפעיל "בתי קפה לתיקון", שאליהם אנשים יכולים להגיע עם המכשירים התקולים שלהם ולקבל עזרה בתיקונם. לדבריו, לעיתים קרובות מכשירים מודרניים מודבקים, ולכן "אם אתה זקוק לכלים מקצועיים אתה לא יכול לתקן אותם".
בעיה נוספת היא מחסור בחלקי חילוף. "אנשים רוצים לתקן את המכשירים שלהם," אמר אפלט. "כשאתה אומר להם שאין חלקי חילוף למכשיר בן שנתיים בלבד, ברור שהם מתוסכלים מכך".
על פי הכללים החדשים של האיחוד האירופי, יצרנים יצטרכו להבטיח מלאי זמין של חלקי חילוף לתקופה של עד 10 שנים, כאשר חלקם יסופקו רק לחברות תיקונים מקצועיות על מנת לוודא שהם מותקנים כהלכה.
מכשירים חדשים יסופקו לצרכן עם מדריכי תיקון. כמו כן, ייצור המכשירים ייעשה באופן שייאפשר לפרק אותם כשאינם עוד ברי תיקון באמצעות כלים ביתיים, בכדי לשפר את תהליך המיחזור.
מדי שנה מייצרים באירופה למעלה מ-16 קילוגרם פסולת חשמל לאדם, כאשר כמחצית מהכמות נובעת ממוצרי חשמל ביתיים מקולקלים. האיחוד האירופי ממחזר רק כ-40% מהפסולת הזו, ובכך משאיר אחריו כמות גדולה של חומר שעלול להיות מסוכן.
2 צפייה בגלריה
מזבלה
מזבלה
יותר מ-16 קילוגרם פסולת חשמל לאדם, כמחציתם בשל מוצרים ביתיים מקולקלים
(צילום: shutterstock)
שרת הסביבה הגרמנית, סווניה שולצה, אמרה כי בהמשך יהיה על היצרנים לציין כמה זמן צפוי מוצר לעבוד ולתקן אותו אם יתקלקל מוקדם יותר. לדבריה, זה יעודד חברות לבנות מוצרים עמידים יותר. שבדיה אף הלכה רחוק יותר מרוב האיחוד האירופי, וקבעה כי חלקי חילוף ועבודות תיקון יחוייבו במס ערך מוסף מופחת.
"עבור הרוב המכריע של המכשירים, תיקון הוא הבחירה הנכונה", ציין אפלט. לדבריו, "בבתי הקפה לתיקון אנו רואים הרבה מכשירים שנשברו זמן קצר לאחר פקיעת האחריות". מדובר בתופעה שגרמה לפעילים סביבתיים להאשים את היצרנים כי התיישנות המוצרים מכוונת.
פעילי איכות הסביבה וקבוצות זכויות צרכנים רוצים שהכללים החדשים יחולו גם על סמארטפונים, מחשבים ניידים ומוצרי חשמל קטנים.

ומהן התקנות בישראל?

התקנות להגנת הצרכן חלות על מוצרי חשמל חדשים בשווי של מעל ל-150 שקל. היצרן או היבואן מחוייבים לספק חלקי חילוף לכל מוצר שהתקלקל בתקופת האחריות. במוצרים שעלותם מעל 300 שקל, מחוייבים היצרן או היבואן להחזיק בחלקי חילוף לתקופה של שנה נוספת מעבר לתקופת האחריות.
ישנם מוצרים שעבורם נקבעה חובת אספקת חלקי חילוף לתקופה של עד 7 שנים. ביניהם: כיריים לבישול, טלוויזיה, מכונת כביסה, מדיח, מקרר, תנור אפייה, מזגן מרכזי, הסקה מרכזית ועוד.
על היצרן או היבואן לתקן את המוצר באופן שיחזיר אותו למצב שלפני התיקון, תוך שימוש בחלקים חדשים ומקוריים. במידה ואין ביכולתם לעשות זאת, על היצרן או היבואן לספק לצרכן מוצר חדש זהה או דומה ושווה ערך, או להשיב לו את כספו.
במקרה של סירוב לתקן את המוצר בתקופת האחריות, בית המשפט רשאי לפסוק לטובת הצרכן פיצוי ללא הוכחת נזק בסכום של עד 10,000 שקל.