"ההשפעות של האונייה בתעלת סואץ יגיעו גם לישראל, אין ספק בכך". כך טענו אתמול (ראשון) באיגוד לשכות המסחר, לנוכח חסימת תעלת סואץ על-ידי הספינה אבר גיוון (Ever Given) של חברת אבר גרין (Ever Green), אשר רק הבוקר, אחרי כמעט שבוע של פעולות קדחתניות, הצליחו לשחררה. אולם, עדיין לא ברור מתי התנועה בתעלה תחודש וכמה זמן יידרש עד שיותר מ-450 הספינות שממתינות לעבור בסואץ יוכלו להמשיך ליעדן.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
אבר גרין, הנושאת 20 אלף מכולות במשקל של למעלה מ-220 אלף טונות, נתקעה בתעלה ביום שלישי האחרון ויצרה פקק תנועה של ספינות, לאור העובדה שכ-12% מהסחר העולמי עובר בתעלה.
2 צפייה בגלריה
מצרים אונייה ספינה משא תקועה ב תעלת סואץ
מצרים אונייה ספינה משא תקועה ב תעלת סואץ
הספינה שנתקעה בתעלת סואץ
(צילום: AP)
2 צפייה בגלריה
מצרים פעולות ל חילוץ ה ספינה התקועה תעלת סואץ
מצרים פעולות ל חילוץ ה ספינה התקועה תעלת סואץ
"יבואנים רבים מודאגים". הספינה
(צילום: AFP)
"יבואנים רבים מודאגים כרגע, חוץ מללכת אתמול לבית הכנסת ולהתפלל, מה נשאר להם לעשות? חוסר אונים. זאת בעיה עולמית, צרת רבים היא חצי נחמה אבל כרגע זאת צרה צרורה", אמר אתמול ל-ynet אמיר שני, מנכ"ל ובעלים של חברת עמית עמילות מכס וסגן נשיא איגוד לשכות המסחר.
"כל מה שמיוצר במזרח הרחוק - עובר דרך התעלה. מוצרי חשמל, טקסטיל הלבשה, פלסטיק וחלקי חילוף לרכב. היבואנים במדינת ישראל מחזיקים מלאי. תוך ימים עד שבועות - נחוש בחוסר בשוק המקומי. העולם זה מגרש אחד. צפויים עיכובים גדולים וחוסרים בכל תחום שמגיע מהמזרח: פלסטיק, ציוד חשמל, כל המוצרים הלבנים, חלקי חילוף לרכב ואוכל מהמזרח. גם ברזל ואלומיניום לבניין מגיע משם. כל יום שחברת ספנות עומדת שם - מדובר בהפסד של עשרות מיליונים של דולרים. ברור שזה יתגלגל לצרכנים".

צפי לניתוב לנתיבים יקרים יותר ועליית מחירי השילוח

באחת מרשתות השיווק אמרו ל-ynet: "יש לנו אספקה ומלאים לטווח רחוק מאוד, אבל תהיה השפעה בוודאות. עוד לא ברור מה בדיוק תהיה ההשפעה אבל משהו בוודאי יהיה. כמו כן, אוניות מתחילות לקבוע נתיבי תנועה ימיים חדשים שיעקפו את התעלה וכמובן שמחירים יעלו. זה הצפי. כמה בדיוק יעלו המחירים - לא ברור".

לפי אמיר שני, "כרגע יש כ-300 אוניות שנמצאות שם במעבר. אפשר לשנע אותן מסביב דרך אפריקה, אבל זה עיכוב של חודש ימים. למעלה מ-70% מהאוניות שם - נושאות מכולות. השאר נפט. כל אוניה כזאת נושאת כ-20 אלף מכולות. אז הכמויות גדולות מאוד. לכן המשמעות כפולה ומכופלת.
"זה ישפיע על מחירי ההובלה שממילא עלו מאוד בגלל הקורונה. ומה שעולה יקר ליבואנים - מתגלגל לצרכנים. בתקופת הקורונה, עלות שינוע המכולות זינקה מ-2,000-2,500 דולר ליותר מ-9,000 דולר. עלייה של 400%. זה זינוק משמעותי במחירי השילוח וכל זה לפני מיסים, כשמחיר השינוע משפיע גם על המיסים. לכן, מכשירי חשמל התייקרו כבר בתחילת ינואר. יש כאלה שייקרו אותם ב-10%-15%. זה משפיע גם על הלבשה. היתה תקווה שהמחירים יירדו אחרי החג הסיני שחל לפני חודש ימים והשיפור בקורונה, אבל זה לא קרה וגם לא יקרה כרגע. מה שיכול לקרות עכשיו, זה שתהיה עליית מחירים נוספת, כלומר בנוסף לעליית המחירים המופרעת שכבר אירעה.
אמיר שני מנכ"ל ובעלים של חברת עמית עמילות מכס, סגן נשיא איגוד לשכות המסחראמיר שני מנכ"ל ובעלים של חברת עמית עמילות מכס, סגן נשיא איגוד לשכות המסחרצילום: יאיר שגיא
"כמו כן, עלולה להיווצר בעיית מחסור במכולות. יש בתעלה עשרות רבות של מכולות. בעולם יש מגבלה של מכולות וציוד. כל עוד הן לא חוזרות חזרה לסין, נוצר מחסור במכולות. אם אתה רוצה להעמיס בציוד אונייה אי שם במזרח הרחוק לכיוון ישראל, יתכן שלא תהיה לך מכולה. אז יש פה שילוב של חוסר במכולות, מחירי שילוח גבוהים ממילא עם סכנה שיעלו עוד יותר וחוסר בסחורות. זאת מכה".
פורסם לראשונה: 20:20, 28.03.21