בנק ישראל צפוי להאריך את מתווה הקפאת ההלוואות בבנקים בעקבות העמקת המשבר. בשלב ראשון תוארך ככל הנראה האפשרות להגיש בקשה להקפאת הלוואות. שכן עקרונית לפי המתווה הנוכחי ניתן לבקש הקפאת הלוואות רק עד סוף חודש זה. בשלב הבא יבחנו בפיקוח על הבנקים, שאחראי על תחום זה, האם גם לאפשר הארכה בהלוואות שכבר הוקפאו אל מעבר לחצי שנה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בסוף השבוע הציג שר האוצר ישראל כץ את הצעדים שתנקוט בהם הממשלה בכדי לטפל במשבר הכלכלי ההולך ומעמיק בעקבות גל התחלואה השני בקורונה. כץ התייחס גם לסוגיית הקפאת ההלוואות ואמר: "אנחנו פועלים בשיתוף נגיד בנק ישראל, שזה בסמכותו, לפנות לבנקים לדחות את ההחזר על משכנתאות והלוואות. זה צעד חשוב ביותר".
2 צפייה בגלריה
שטרות של שקלים
שטרות של שקלים
האם תתאפשר הארכה בהלוואות שכבר הוקפאו אל מעבר לחצי שנה?
(צילום: shutterstock)
מיד עם תחילת המשבר בחודש מרץ, איפשרו הבנקים ללקוחותיהם להקפיא תשלומי הלוואות מבלי שהדבר ייחשב לפיגור בתשלומים. מאז הוקפאו יותר מ-530 אלף הלוואות במערכת הבנקאית, שהן כ-15% מסך ההלוואות. סך התשלומים שהוקפאו עומדים על 6.8 מיליארד שקל.
הבקשות להקפאות בלטו בתחום המשכנתאות, שם קרוב לרבע מהמשכנתאות מוקפאות כיום. בחודש האחרון חלה עלייה בבקשות להקפיא הלוואות גם בקרב העסקים הגדולים, שבשלב הראשון של המשבר עוד הצליחו לספוג את הפגיעה בפעילות, וחלקם כעת מתקשים יותר.
במאי פרסם בנק ישראל מתווה מסודר להקפאת ההלוואות, שמאפשר לבנקים להקפיא אותן לתקופה של עד 6 חודשים, מבלי שהבנק יצטרך לסווג את החוב כחוב בעייתי, ולבצע בגינו הפרשות חשבונאיות. המתווה הוא וולנטרי, כלומר כל בנק מחליט האם להיעתר לבקשת הלווה להקפיא את ההלוואה, אולם לפי הערכות רובן הגדול של הבקשות מקבלות אישור.
חלק לא מבוטל מההקפאות צפוי להסתיים בספטמבר (חצי שנה מתחילת המשבר), זאת בעוד המשק לא רק שאינו מתאושש, אלא אף נסוג לאחור בעקבות גל התחלואה השני והמגבלות החדשות על המשק. לכן, במערכת הבנקאית מעריכים כי אין מנוס מהארכת ההלוואות, אחרת מספטמבר יחל גל של פשיטות רגל בעיקר בקרב עסקים קטנים ומשקי בית.

בלאומי לא מחכים

בינתיים, בנק לאומי לא ממתין למתווה והודיע כי יאפשר ללקוחותיו להקפיא את תשלומי המשכנתה החל מחודש אוגוסט לתקופה של עד שנתיים. יחד עם זאת, במסגרת ההצעה של לאומי הלווים ימשיכו לשלם את הריבית על המשכנתה בתקופת ההקפאה, ותשלום הקרן יוקפא.
לעומת זאת, במתווה הנוכחי של בנק ישראל (שנותר עדיין פעיל בלאומי) ניתן לבקש הקפאה של מלוא התשלום (קרן וריבית), אולם לתקופה של עד חצי שנה בלבד. נציין כי בשנים הראשונות לנטילת המשכנתה, עיקר התשלום החודשי הוא הריבית, ולכן ההצעה של לאומי משמעותית יותר למי שאינו נמצא בתחילת הדרך של פירעון ההלוואה.
2 צפייה בגלריה
חנן פרידמן
חנן פרידמן
מנכ"ל בנק לאומי, חנן פרידמן
(צילום: כפיר סיון)
במסגרת התוכנית החדשה, בתום תקופת ההקפאה תשלומי הקרן ייפרסו על פני תקופת המשכנתה הנותרת. היות והדבר צפוי להביא לעלייה משמעותית בתשלום החודשי, הרי שבלאומי יאפשרו באותה נקודה גם למחזר את המשכנתה ולקחת משכנתה חדשה לתקופה ארוכה יותר.
עוד מציינים בלאומי כי המסלול החדש יהיה פתוח גם בפני לקוחות שכבר היום נמצאים במצב של הקפאת משכנתה במסגרת המתווה של בנק ישראל. כאמור, ניתן לבקש את ההקפאה לתקופה של עד שנתיים, אולם ניתן יהיה להפסיק את ההקפאה בכל שלב ללא תשלום קנס במידה והלווה יתאושש ולא יהיה זקוק להקלה. נציין כי ככל הידוע, לאומי לא צפוי לבצע הפרשות חשבונאיות בגין משכנתאות שייכנסו להקפאה במתווה שהוא מציע.

התוכנית צפויה למנוע מאלפי משקי בית להיכנס לפיגורים

"התוכנית החדשה גובשה לאור ההערכות העדכניות בממשלה ובמשק, לפיהן היציאה מהמשבר הכלכלי בארץ צפויה להיות איטית יותר מכפי שהעריכו בתחילת התפרצות הוירוס בישראל. הערכות אלה גברו באחרונה עקב התפרצות הגל השני של תחלואה בקורונה בישראל, החזרת המגבלות על עסקים והירידה האיטית מהצפוי במספר המובטלים והמצויים בחל"ת", מסבירים בבנק לאומי. בבנק, בניהולו של חנן פרידמן, מעריכים כי התוכנית החדשה תמנע מאלפי משקי בית כניסה לפיגור בהחזרי המשכנתה ותאפשר להם לחזור ולשלם את המשכנתה באופן סדיר ככל שהמשק יתאושש.
טל בר אל, ראש מערך משכנתאות בלאומי אמר: "למרות התפרצות הגל השני של התחלואה בישראל, קצב לקיחת המשכנתאות ופתיחת בקשות חדשות למשכנתה בימים הראשונים של חודש יולי אינו שונה מזה שראינו בחודש יוני, והדבר צפוי להתבטא בנתוני לקיחת המשכנתאות של יולי-אוגוסט. עם זאת, אין ספק שרמת אי הודאות בכל המשק עלתה, וכך גם בשוק המשכנתאות. ברור שלפני כולנו עומדת תקופה לא פשוטה, וכי לצלוח אותה יהיה צורך במתן פתרונות לצרכי השעה המשתנים, כפי שאנו בלאומי מנסים לעשות מתחילת המשבר, וגם כעת".
פורסם לראשונה: 11:01, 12.07.20