מכירות מוצרי הצריכה (מזון, משקאות, טיפוח ונקיון) ירדו בשיעור של 1.4% בחודש אפריל. הירידה במכירות נרשמה אחרי זינוק של 40.3% במכירות בחודש מרץ. כך על פי נתוני סטורנקסט. עיקר הירידה נובעת מהקדמת הקניות לחג הפסח ומאבדן ימי מכירה, בגלל יום העצמאות וערב פסח שחלו באמצע השבוע.
מכירות המזון באפריל צמחו ב-1.8% ומיתנו את הירידה במכירות כלל מוצרי הצריכה. את הירידה במכירות מוביל תחום מוצרי טיפוח הפרט שרושם את הירידה החדה ביותר במכר בהשוואה לתקופה מקבילה אשתקד. עוד עולה מהנתונים, כי פורמט רשתות הדיסקאונט הוביל את הירידה במכר, בעוד שהפורמטים השכונתיים רשמו צמיחה במהלך אפריל.
1 צפייה בגלריה
תור לקראת חג הפסח
תור לקראת חג הפסח
תור לקראת חג הפסח
(צילום: גלעד מורג)
בשבוע החולף, עיתוי יום העצמאות והסגר מערב יום העצמאות כיווצו את פעילות החנויות והובילו לירידה של 1.2% במכירות ביחס לשבוע ממוצע בשנה החולפת. עיקר הירידה במכירות שהסתכמו ב-905 מיליון שקל, נרשמה בקטגוריית מוצרי הטיפוח שמכירותיה צנחו ב- 18.6%. בתחום המוצרים לבית נרשמה ירידה מתונה יותר של 2% ולצד קיפאון במכירות המשקאות, צמחו מכירות המזון ב-1.1%.
הירידה במכירות השבוע החולף, נבעה כאמור מסגירת החנויות בערב יום הזיכרון וביום העצמאות. כך, בנטרול ימי שלישי ורביעי, נרשמה עלייה של 3.7% במכירות. השפעת הסגר, שהביא עמו מגבלות גאוגרפיות, באה לידי ביטוי בהתחזקות החנויות השכונתיות שצמחו ב-13%, לעומת ירידה של 7% במכירות חנויות הדיסקאונט. מגבלות התנועה צמצמו גם את פעילות חנויות הנוחות שבתחנות הדלק שמכירותיהן ירדו ב-10% ביחס לשבוע ממוצע.
השפעה משמעותית היתה לסגר ולריחוק החברתי שנכפה על הציבור, בכל הנוגע לציון יום העצמאות. מנתוני המכירות עולה כי קטגוריית מוצרי בשר על האש ופחם רשמה עלייה של כ-10% במכר בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, בעוד מכירות מוצרי אירוח דוגמת משקאות לא אלכוהוליים ירדו ב-14%, מכירות בירה לבנה ירדו ב-20% ומכירות המרשמלו ירדו ב-20%. ההערכות הן שהשינויים נרשמו כיוון שלא היה השנה אירוח ביום העצמאות ואנשים חגגו בצמצום בבית ולא בפארקים כבכל שנה.
החזרה לשגרה בצל הקורונה, באה לידי ביטוי במכירות הכפפות החד-פעמיות ומוצרי חיטוי ידיים ומשטחים. מוצרים אלו, שמכירותיהם צמחו משמעותית כתוצאה מהמגפה, עדיין מציגים מכר גבוה מהממוצע אם כי, נמוך משמעותית מהשבועות שבהן החלה המגפה בארץ.