הסגר השלישי הביא עימו הגבלת תנועה של אלף מטר מהבית, אך לנתב"ג עדיין מותר להגיע והשמיים פתוחים. בתוך כך, אחד היעדים הפופולריים בשבועות האחרונים, דובאי, נצבע באדום, ומוקדי חברות התעופה וחברות התיירות קורסים מפניות של לקוחות שרוצים לבטל את טיסותיהם או לדחות אותן כדי לא להיכנס לבידוד עם שובם.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בני זוג מהצפון (60, 72) מספרים שהיו אמורים לטוס לפני מספר ימים לטיול מאורגן לדובאי ושילמו 1,100 דולר דמי ביטול. "הוטלה חובה לחזור מיד לבידוד במלונית, וזה לא נתפס שבגילנו נעבור חוויה מטלטלת כזו", אמרה האישה. "בעלי כבר קיבל זימון לחיסון. ביקשנו לדחות את הנסיעה למועד רגוע יותר אך נענינו בסירוב בטענה שהטיסות יוצאות כרגיל והמלונות שוריינו ושולמו. אף נזפו בנו שחבל שלא עשינו מראש ביטוח על הטיסות".
2 צפייה בגלריה
נתב"ג
נתב"ג
נתב"ג
(צילום: AP)

"חברות הטיולים הן לא שק חבטות"

מצב דומה קרה גם לזוג חברות שהזמינו לפני חודשיים טיול מאורגן לדובאי בחברת פגסוס והתבקשו לשלם 400 דולר דמי ביטול כל אחת. "מי האמין שניכנס שוב לסגר והכל יסתבך עם הטיסות? כשהתחילו לדבר על חובת בידוד במלונית לחוזרים מדובאי מיד יצרנו קשר עם החברה כדי לדחות", מספרת אחת הנשים, "והתבשרנו שאין אפשרות כי הטיסות מתקיימות ובתי המלון והטיולים ביעד פועלים, ואם אנחנו לא מעוניינות לצאת ניאלץ לשאת בדמי הביטול".
לא חששתן להזמין חופשה בתקופה כזו לא יציבה? "לא חשבנו שביטוח לטיסה זה כזה חשוב למען האמת. כשהזמנו את החבילה, דובאי הייתה ירוקה ולא היה את איום הבידוד במלונית או את המוטציה המידבקת מבריטניה".
בעקבות הפניה שלנו הסכימו בחברת פגסוס טיולים לדחות לשתיים את הטיול לאפריל אך מסרו כי "כל עוד השמיים פתוחים ומותר להגיע לנתב"ג נמשיך למכור ולהוציא טיולים, ומטייל שיבחר לבטל יישא בעלויות דמי הביטול. לקוח שמחליט לטוס לוקח בחשבון שזו מציאות קורונה, שמשתנה תדיר, ולכן מומלץ לעשות ביטוח נסיעות שכולל את נושאי דמי הביטול. חברות הטיולים הן לא שק חבטות. הגיע הזמן שגם הצרכן ייקח על עצמו אחריות וידאג לביטוח".

ומה קורה בשאר חברות התעופה?

ישראייר מאפשרת לרוכשי מגן ביטול טיסה (בעלות של 20 דולר) לבטל בחינם עד 48 שעות לפני הטיסה או לשנות מועד ב-50 דולר. בלי המגן אפשר לבטל עד 72 שעות לפני הטיסה ולקבל שובר למימוש עתידי.
בארקיע מסרו שלקוחות שהזמינו טיסה/חבילה למימוש עד ה-9 בינואר יכולים לבטל בחינם. שינוי מועד אפשרי עד 7 ימים לפני ההמראה ויעלה 50 דולר לנוסע לכיוון. אם מדובר בפחות מ-7 ימים, יש לשלם דמי ביטול בהתאם למדיניות החברה. באשת טורס ציינו שאם ההזמנה בוצעה לפני שדובאי הפכה לאדומה, אפשר לבטל ולקבל החזר כספי או שובר זיכוי. קווי חופשה ואל על, אגב, לא גובות תשלום על דחיית הטיסה.

מהן זכויות הצרכן?

במועצה לצרכנות מבהירים ששינוי המדינה מירוקה לאדומה לא מהווה עילה לביטול העסקה, כל עוד הטיסה מתקיימת כסדרה. על כן, ניתן לבטל בתוך 14 ימים מיום ביצוע העסקה (או 4 חודשים אם הנוסע מעל גיל 65) ועד 7 ימים לפני הטיסה. דמי הביטול יהיו 5% או 100 שקל על פי הנמוך מביניהם, עבור כל כרטיס. אפשרות נוספת היא ביטול בהתאם לתנאי הביטול שסוכמו עם העוסק.

מתי כן תוכלו לבטל?

אם מועד הטיסה השתנה עד כדי הפרת הסכם ההתקשרות, אם גיליתם שאתם חיוביים לנגיף וכן בהתאם למדיניות חברת התעופה או בהתאם להוראות חוק הגנת הצרכן. חוק טיבי, שמאפשר פיצוי ללא הוכחת נזק כאשר בוטלה טיסה, לא חל כאשר טיסות מתבטלות בעקבות המשבר, אך על חברות התעופה להשיב לנוסע החזר כספי בתוך 30 יום.

ועדת הכלכלה האריכה את "חוק טיבי" עד סוף מרץ

במקביל, ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (רביעי) את הצו שהגיש משרד התחבורה המבקש להאריך את תוקפן של התיקונים לחוק שירותי תעופה ("חוק טיבי"), המשהה חלק מזכויות הצרכנים במקרה של ביטול טיסה, עד 31 במרץ 2021.
בפתח הישיבה אמר היו"ר יעקב מרגי כי ההארכה התאפשרה רק לאחר שחברות התעופה מסרו נתונים על התקדמות בהשבת הכספים ללקוחות, והעריך כי מדובר בהארכה אחרונה של הוראת השעה ובסוף מרץ המצב יחזור לקדמותו. הוא אף הזכיר כי הוועדה כבר תיקנה את החוק, כך שההמתנה להחזר הכספי קוצרה משמעותית.
2 צפייה בגלריה
יו"ר ועדת הכלכלה יעקב מרגי
יו"ר ועדת הכלכלה יעקב מרגי
"הארכה אחרונה". יו"ר ועדת הכלכלה, יעקב מרגי
(צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)