שוב טענות נגד חברות התעופה להפרת חוק הגנת הצרכן בשל אי השבת כספים לצרכנים שהזמינו טיסות שבוטלו בשל משבר הקורונה: הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, עו"ד מיכאל אטלן, הוציא היום (ראשון) הודעה לפיה על חברות התעופה אל על, ארקיע, ישראייר וחברות תעופה בינלאומיות להשיב כספים לצרכנים עקב ביטולי טיסות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מאז תחילת משבר הקורונה הצטברו בידי הרשות להגנת הצרכן מאות תלונות בעניין. "חלקן מעלות חשד להפרת הוראות חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה), בשל אי השבת כספים ששילם הצרכן לאחר שחברות התעופה ביטלו טיסות עקב המגפה, וזאת - גם לאחר מועד האורכה שהמחוקק העניק לחברות התעופה להשבת כספים לצרכנים ) 90 ימים מהמועד הנקוב בכרטיס הטיסה או עד יום 1.10.2020 לפי המאוחר ביניהם", כך נכתב במכתב ששלח לחברות.
1 צפייה בגלריה
נתב"ג בתקופת הקורונה
נתב"ג בתקופת הקורונה
נתב"ג בתקופת הקורונה
(צילום: AFP)
"התלונות שקיבלה הרשות, נוגעות רק לחלק מחברות התעופה הפועלות בישראל. בכל זאת מצאתי לנכון להפנות פניה זו לכולכן מפני שהתלונות המוגשות לרשות לרוב משקפות רק מיעוט של הפגיעות בצרכנים.עם כל ההבנה לקשיים של חברות התעופה עקב המגפה, גם הצרכן ניזוק ממנה, והוא לא מקבל שום סיוע מהמדינה. על כן הרשות מפצירה במי מבינכן שמפרה את החוק לפעול במהרה לתיקון ההפרה מול הצרכנים. הרשות שוקלת בימים אלה את המשך צעדיה באשר להפרות כאמור".

חשש שחברות תעופה בינ"ל לא יחזירו לכאורה כספים לצרכנים

במקביל, הוגשו לבית המשפט המחוזי בתל אביב שתי בקשות לתביעה ייצוגית נגד שתי חברות תעופה, באמצעות משרד עורכי הדין ספיר שטורם ושות', באותו נושא: נטען שהן אינן משיבות לכאורה כספים לצרכנים בישראל, בהתאם לחוק בישראל.
את אחת התביעות, חברת גיאורגיאן איירליינס, הגישה לקוחה שקנתה כרטיסי טיסה לטיביליסי. לטענתה, החברה מכרה ללקוחותיה במועדים שונים, כרטיסי טיסה לקווי תעופה שונים שהיא מפעילה מישראל לרחבי העולם (בעיקר לטיביליסי). ב-12 באפריל ביטלה טיסותיה לישראל על רקע התפרצות נגיף הקורונה בישראל ובעולם. למרות זאת, כך נטען, גיאורגיאן איירליינס בחרה שלא להשיב את תמורת הכרטיסים לרוכשי הכרטיסים. החברה כן הציעה שינוי כרטיס הטיסה עד אפריל 2021, אך זאת אופציה שלא מודגשת דיה ללקוחות. גובה התביעה: 6.9 מיליון שקל (כ-3,800 שקל סכום התביעה האישית) והמספר המוערך של חברי הקבוצה עמד על 5,400 איש.
הבקשה השנייה לתביעה ייצוגית על הפרת חוק שירותי תעופה, הוגשה נגד חברת התעופה היוונית בלו בירד, בגובה 24 מיליון שקל, עבור 20 אלף לקוחות, כשהלקוח המבקש לתבוע שהגיש את הבקשה, הפסיד לטענתו 9,000 שקל. "זו הפרה שהיא תוצאה של מדיניות מכוונת של הנתבעת, המנצלת את התפרצות נגיף הקורונה בישראל ובעולם, בכדי להחזיק כספים לא לה בהיקפים ניכרים", כך נטען בבקשה לתביעה.
לטענת המבקש לתבוע, חברת בלו בירד מכרה ללקוחותיה במועדים שונים, כרטיסי טיסה לקווי תעופה שונים שהיא מפעילה מישראל לרחבי העולם (בעיקר ליוון ויעדים באירופה). לאחר מכן, למרות שהחברה ביטלה את הטיסות לישראל וממנה, בחרה כעניין של מדיניות שלא להשיב את תמורת הכרטיסים לרוכשי הכרטיסים (ולמבקש לתבוע), כך נטען. כמו כן, נטען שבאתר שלה אין שום מידע לגבי החזר כספי או הטבות שמגיעות לפי חוק לישראלים שטיסותיהם בוטלו.
התובע טוען כי פנה לחברה פעמים רבות דרך חברת הנסיעות דרכה הזמין את הכרטיסים, אך כספו לא הושב לו. הפנייה האחרונה שלו נעשתה ב-4 באוקטובר. לפנייה זאת קבל מענה דומה לאלה שקדמו לו: "בוודאי שאנחנו מתכוונים להחזיר לך את הכסף שמגיע לך. ברגע שנקבל אותו מספק התיירות, אנחנו נזכה אותך בהתאם ובהקדם", אולם - למרות הכל - עד למועד הגשת התובענה, לא הוחזר לתובע כספו, כך לטענתו.
תגובת החברות לא התקבלה עד למועד פרסום הכתבה.