מעלות תרשיחא נגד רשות מקרקעי ישראל: דווקא בזמן שבענף הנדל"ן יש מחסור חמור בהתחלות בנייה וירידה בהיקף התוכניות המאושרות לבניית דירות, הודיע היום (ה') ראש העיר מעלות תרשיחא, ארקדי פומרנץ, כי הוא הורה להקפיא לאלתר את כל היתרי הבנייה במכרז של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) על קרקע מדינה בעיר שבגליל המערבי. הסיבה: כוונת רמ"י לשווק 509 יחידות דיור, לדבריו, "במחירי רצפה - דבר שיגרום להחלשת העיר והנצחת הפריפריה".
במכתב ששלח פומרנץ למנהל אגף בכיר הנדסה ופיקוח ברמ"י, יורי גמרמן, הוא טען כי רמ"י הפרה את הסכם הגג שנחתם בין הרשות המקומית למדינה באופן חד צדדי: "נודע לי באקראי על פרסום מכרז לשיווק 509 יחידות דיור במתחם הנשיא פרס במעלות תרשיחא ללא תיאום עמי ו/או אישורי", כתב. מדובר במכרז במסגרת תוכנית דיור מופחת של סגן שר השיכון, יעקב ליצמן, שפורסם אתמול. המכרז מצטרף למכרז הראשון במסגרת התוכנית שפורסם לפני שבועיים בבאר שבע.
1 צפייה בגלריה
מעלות תרשיחא
מעלות תרשיחא
מעלות תרשיחא
(צילום: ניסן חנניה)
"בנוסף נודע על שיווק כל היחידות בשיטת דיור מופחת, למרות שלא הסכמתי אפילו למחיר למשתכן", הוסיף פומרנץ. "הנני מודיע בזאת כי הנחיתי את מהנדס העיר על אי מתן היתרי בנייה באופן מיידי ולהפסיק לאלתר כל מגע עם רשות מקרקעי ישראל".
לדברי פומרנץ, פרסום מכרז מחיר מופחת בעיר הצפונית תוביל להקמת יחידות דיור במחירים נמוכים יותר מתוכנית הדיור שאותה מחיר מופחת מחליפה. "הכתובת על הקיר כבר מעכשיו, משמעות הדבר היא שההשקעה בעלויות הפיתוח יהיו זניחות עד כדי הפיכת השכונה למועמדת בטוחה לפרויקט שיקום שכונות בתוך עשור, דבר שיכביד ויקשה על קידום הפריפריה בצפון ויוביל שוב לתלות במדינה כעניים המשחרים לפתחה", אמר.
הוא הוסיף: "אני מקפיא לאלתר את כל היתרי הבנייה במכרז רמ"י. אקטע את ידי לפני שאחתום על תוכנית שמחזירה את מעלות תרשיחא להיות מעברה. רמ"י, באמצעות משרד הבינוי והשיכון, מובילה את הנצחת הפריפריה ומחזירה את מצבה הסוציו-אקונומי של מעלות תרשיחא לשנות ה-50 של המאה הקודמת".
נזכיר כי ב-2017 נחתם הסכם גג להקמה של 6,870 יחידות דיור חדשות ביישוב הצפוני, במסגרתו התחייבה המדינה, בין היתר, לסבסד שדרוג תשתיות לצורך הקמת אלפי הדירות במתוכננות. המכרז שפרסמה רמ"י מתייחס לקרקע בשכונת גבעת פרס.
מרשות מקרקעי ישראל נמסר: "רמ"י דורשת מראש העיר מעלות תרשיחא לחזור בו מההודעה נגד שיווק 509 יחידות הדיור בשיטת מחיר מופחת. שיטת השיווק, שמבטיחה גם מחצית מיחידות הדיור לבני העיר, תואמה עם ראש העיר אף אתמול בשיחה טלפונית, זאת בהמשך לרצף שיחות ותיאומים עם ראש העיר במהלך החודש האחרון. העיר מעלות חתומה על הסכם אסטרטגי עם ממשלת ישראל. נוכח ההתנהלות המופרכת של ראש העיר, רמ"י משעה את כל פעילותה במעלות תרשיחא, לרבות הקצאות קרקע לתעסוקה ולבני מקום וכן השקעת תקציבי פיתוח, תקציבים למוסדות ציבור, ותקציבים לשיקום תשתיות בעיר הוותיקה ולתשתיות על".