עכשיו זה רשמי - סוף לתוכנית מחיר למשתכן. מועצת מקרקעי ישראל אישרה היום (ג') את תוכנית הדיור החדשה "דיור במחיר מופחת" של שר הבינוי והשיכון, יעקב ליצמן, אשר תחליף את תוכנית הדיור המוזל של שר האוצר היוצא, משה כחלון.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
התוכנית החדשה מחלקת את הארץ לשלושה אזורים - יוקרה, ביקוש ופריפריה - כאשר באזורי הפריפריה ובאזורי הביקוש יוצע דיור במחיר מופחת לזכאים חסרי דירה בשיטה של הגרלות, ואילו באזורי יוקרה ישווקו מכרזים לקבלנים בשוק החופשי בשיטת כוחות השוק - כל המרבה במחיר. אישורה של התוכנית יאפשר הנעת תהליכי השיווק באזורי הביקוש והיוקרה, אולם שיווק דירות מסובסדות בפריפריה יאלץ להמתין למקור תקציבי, עם אישור תקציב המדינה.
1 צפייה בגלריה
יעקב ליצמן טקס כניסה לתפקיד שר הבינוי והשיכון
יעקב ליצמן טקס כניסה לתפקיד שר הבינוי והשיכון
שר הבינוי והשיכון, יעקב ליצמן
(צילום: עמית שאבי)
אחד הסעיפים החדשים קובע כי אזורי הביקוש יובדלו מאזורי היוקרה בכך שיכללו מכרזים עבור קרקעות שבהן ייבנו דירות שמחיריהן לא יעלו על סכום של יותר מ-22 אלף שקל למ"ר. באופן זה מבקשת התוכנית לאפשר לזכאים רכישת דיור במחיר מופחת בערים במעגל השני של אזור המרכז, כגון מודיעין, רחובות, יבנה, גדרה, ראשון לציון, נתניה, אשדוד, חדרה, באר יעקב ועוד. המשמעות היא שאזורים שבהם מחירי הדירות עולים על סכום של 22 אלף שקל למ"ר יוגדרו אזורי יוקרה, בהם ערים כגון תל אביב והרצליה, ושם יבוטלו ההנחות של המדינה - בניגוד לתוכנית מחיר למשתכן שסיפקה הנחות גם באזורים אלה.
בערים באזורי ביקוש יתקיימו שתי שיטות שיווק: ראשונה תהיה תחרות על מחיר הקרקע הגבוה ביותר, כאשר המחיר למ"ר והוצאות הפיתוח יהיו קבועים (כלומר, כאמור, מקסימום עד לתקרה של 22 אלף שקל ללא מע"מ); והשנייה תחרות על מחיר למ"ר הנמוך ביותר, כאשר קיים מחיר מקסימום ומחיר מינימום, והוצאות הפיתוח ומחיר הקרקע יהיו קבועים.
באזורי היוקרה, בערים שבהן המחיר למ"ר בנוי גבוה במיוחד, תשווק הקרקע במכרז פומבי, כאמור, לכל המרבה במחיר וללא כל סבסוד מצד המדינה. בין היתר מדובר בערים תל אביב, גבעתיים, הרצליה, רמת השרון ועוד.
שיטת שיווק הקרקעות באזורי הפריפריה תאפשר תחרות על גובה תשלום הוצאות הפיתוח, לאחר מתן סבסוד מהמדינה, כאשר מחירי הקרקע יהיו קבועים והמחיר למ"ר קבוע. המחירים עדיין לא ידועים ויקבעו במועד פרסום המכרזים. מדובר בין היתר בערים אשקלון, בית שאן, טבריה, מגדל העמק, נתיבות, אופקים, דימונה, צפת, קריית שמונה, שדרות ועוד.

מיליונים לשדרוג תשתיות בעיר החרדית אלעד

בנוסף, כפי שפורסם בממון וב-ynet, אישרה המועצה מתן סיוע של רשות מקרקעי ישראל לשדרוג תשתיות בשכונות ותיקות ביישובים נוספים, בהם העיר החרדית אלעד והיישובים בת חפר ושוהם. מבדיקה בקובץ החלטות המועצה עולה כי זהו תיקון להחלטה הקובעת כי רשות מקרקעי ישראל ומשרד הבינוי והשיכון יסייעו לערים ותיקות בהוצאות פיתוח תמורת שיווק קרקעות.
מדובר ביישובים עירוניים שהוקמו עד 1993. התיקון מאפשר לראשונה כניסה של ערים נוספות, שהוקמו עד 1998, לרשימת הערים המקבלות בכל שנה סל הטבות וסיוע לשדרוג התשתיות "ישן מול חדש", בין היתר אלעד ויישובים נוספים כמו שוהם הסמוכה ובת חפר שבשרון. אלא שבעוד שני היישובים האלה מיצו את עתודות הקרקע שלהם, התיקון נוגע בעיקר לאלעד, שבה יש פוטנציאל להקמה של יותר מ-5,000 דירות במסגרת הסכם הגג שנחתם עם המדינה לפני כשנתיים.
עד כה הייתה אלעד מבין היחידות שלא היו זכאיות למימון מדינה לשיפוץ תשתיות ישנות. כך, למשל, שכנתה ראש העין זכאית לכך, וגם מודיעין, שאמנם שנבנתה אחרי 1993 אך התאחדה עם מכבים-רעות שנוסדו בעשור הקודם וקיבלה את סל ההטבות. מטרת התיקון החדש היא לשים קץ לאפליה ולאפשר את פיתוח העיר החרדית אלעד שנמצאת בדירוג 2 מ-10 במדד החברתי-הכלכלי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. לשם השוואה, שוהם נמצאת בדירוג 9 ובת חפר בדירוג 8.
השיווקים האחרונים באלעד, המונה כיום כ-48 אלף תושבים, עמדו על תקבול של 341 אלף שקל ליחידת דיור על קרקע. בחישוב של הנתון הזה כפול צפי שיווק של 5,100 יחידות דיור על פי הסכם הגג, יעמוד התקבול על הקרקע לקופת המדינה על 1.7 מיליארד שקל. על פי הסכם הגג אמורים להיבנות שטחי מסחר תעסוקה בהיקף של כ-1.3 מיליון מ"ר. עד כה שווקו כ-400 יחידות דיור, ובהמשך השנה מתוכננות לשיווק עוד כ-1,000 יחידות.