קרן ארבל לא לבד: הבנקים אישרו עקרונית את העברת השליטה בדלק ישראל לידי רמי לוי, בעל השליטה ברשת רמי לוי שיווק השקמה, ולהב אל.אר שבשליטת אבי לוי, מנכ"ל מליסרון לשעבר. בימים אלו קבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה ממשיכה במגעים מול להב אל.אר ורמי לוי, שמציעים לרכוש מידי קבוצת דלק 70% מחברת תחנות הדלק שלה בתמורה ל-525 מיליון שקל. כלומר, קבוצת דלק תישאר עם נתח של 30% בחברה. ההצעה הזו נועדה לאפשר לתשובה להישאר עם נתח בחברת תחנות הדלק, שלה הוא רוחש חיבה מיוחדת.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לפי המתווה לחיזוק ביטחונות שעליו חתמה קבוצת דלק עם מחזיקי האג"ח שלה, שלהם היא חייבת כיום כ-5.8 מיליארד שקל, עליה למכור את דלק ישראל עד סוף החודש הנוכחי. אולם ב-18 באוגוסט, בעקבות הנפקת אג"ח מוצלחת של החברה הבת דלק קידוחים, תשובה החליט לשנות כיוון.
4 צפייה בגלריה
יצחק תשובה
יצחק תשובה
יצחק תשובה
(צילום: צביקה טישלר)
במועד זה חתמה קבוצת דלק, שמנוהלת על ידי עידן ולס, על מזכר הבנות לא מחייב מול קרן ארבל של אמיר הסל וגבי לב. לפי מזכר ההבנות, שאמור להתגבש לכדי הסכם מחייב עד אמצע החודש, קרן ארבל תעמיד לקבוצת דלק הלוואה של 450 מיליון שקל לחמש שנים, בתמורה לקבלת מניות בכורה דלק ישראל. מניות הבכורה האלו יבטיחו לה תשואה שנתית של 10% (כ-45 מיליון שקל בשנה) שתשולם באמצעות דיבידנד מדלק ישראל. בתום חמש השנים היא תיוותר עם 20% ממניות דלק ישראל. כמו כן, תהיה לקרן אופציה לרכוש 5% נוספים.

הסכנה לאיבוד השליטה של תשובה עדיין קיימת

על פניו, הצעת קרן ארבל משאירה את דלק ישראל בידי תשובה. אלא שההסכם כולל מנגנון שבו שווי המניות שבידי קרן ארבל צריך לשקף תשואה שנתית נוספת של 5%. כלומר, הריבית השנתית תעמוד למעשה על 15%, שמשקפת החזר כולל של 787 מיליון שקל. ככל שההחזר יהיה נמוך יותר, ההסכם מכיל בתוכו מנגנון שיאפשר לארבל לקבל פיצוי בדמות מניות נוספות של דלק ישראל. כלומר, הסכנה לאיבוד השליטה בחברה אינה יורדת מהשולחן. אבל אם הכל ילך כשורה, קבוצת דלק תישאר עם 80% מדלק ישראל ותוכל ליהנות מאפסייד עתידי. בנוסף, העסקה עם קרן ארבל תוכל להיות מבוצעת במהירות רבה יותר.
4 צפייה בגלריה
אמיר הסל, מנהל קרן ארבל
אמיר הסל, מנהל קרן ארבל
אמיר הסל, מנהל קרן ארבל
(צילום: עמית שעל)
קרן ארבל, שקיבלה במסגרת ההסכם הטבות מפליגות כמו זכויות הניהול בחברה ורוב בדירקטוריון, מתכוונת להשאיר את המנכ"ל הנוכחי בועז צ'צ'יק בתפקידו, ולמנות את סמנכ"ל הכספים היוצא ברק משרקי לדירקטור מטעמה.
כלומר, השליטה של תשובה בחברה תהיה פיננסית בלבד, ללא יכולת להשפיע על ניווט החברה. זו הסיבה שבימים אלו קבוצת דלק לוחצת על קרן ארבל לשנות את פרטי ההסכם. הנהלת דלק ישראל וצ'צ'יק תומכים בגלוי בקרן ארבל ומנסים לדחוף לסגירת העסקה עמה. לדברי מקורבים לקבוצה, הסיבה לכך היא שישנו חשש שאם דלק ישראל תימכר ללוי ולוי, הם ימנו מנהלים חדשים מטעמם.
נכון לעכשיו, אם ארבל לא תסכים להתגמש, הסיכוי להוצאת העסקה לפועל מולה אינו גבוה. "יש משהו לא הגיוני בלהעניק לשותף זכות מינוי של הנהלה ורוב בדירקטוריון כשהוא מחזיק ב-20% בלבד", אמר גורם ניטרלי המקורב לעסקה.

המתחרה הנוסף על דלק: רמי לוי

ההצעה של להב אל.אר ורמי לוי, שנחשפה לראשונה בכלכליסט, מעניקה לדלק ישראל שווי של 750 מיליון שקל. לסכום זה יש להוסיף דיבידנד של 150 מיליון שקל שכבר חילקה דלק ישראל לקבוצת דלק.
4 צפייה בגלריה
רמי לוי בטקס מוצר השנה
רמי לוי בטקס מוצר השנה
רמי לוי בטקס מוצר השנה
(צילום: קרן נתנזון ויץ)
בקרב התומכים בביצוע העסקה הזו מזכירים גם את הניסיון הקמעונאי של רמי לוי ושל אלי להב, אחד מבעלי המניות הגדולים בלהב אל.אר, הבעלים לשעבר של מחסני להב; וכן את הניסיון הנדל"ני של אבי לוי. כמו כן, מזכירים כי ההנהלה הנוכחית של דלק ישראל, שנשארת על כנה במסגרת העסקה עם קרן ארבל, לא השכילה להציג תוצאות יוצאות דופן ביחס לחברות דלק אחרות עד כה.
המשא ומתן המקביל שמנהלים תשובה וולס מול הצדדים הוא מהלך מתוחכם שלהם. כל אחד מהצדדים יודע על המגעים המקבילים, מה שמאפשר לקבוצת דלק ללחוץ את שניהם לוויתורים. כך או כך, שתי העסקאות יאפשרות לקבוצת דלק לפרוע את יתרת החובות לבנקים, שעומדת על 310 מיליון שקל, ובכך לשחרר את השעבוד מעל 40% מיחידות ההשתתפות של דלק קידוחים, שאותן היא תשעבד למחזיקי האג"ח, וזאת בהתאם למתווה שנחתם עימם.

היום: משא ומתן עם העובדים לקראת המכירה

ראשי קבוצת דלק צפויים לקיים היום (ג') פגישה מול ראשי ההסתדרות הלאומית וועדי העובדים של דלק, במטרה להגיע להסכמות סופיות לקראת מכירת החברה כבר במהלך חודש ספטמבר. ועדי העובדים בדלק חוששים שתנאי העבודה שלהם ייפגעו תחת בעל בית חדש, לרבות היכולת להפעיל את מתחמי חנויות הנוחות מנטה בשבתות ובחגים.
4 צפייה בגלריה
העובדים חוששים שמנטה תסגר בשבתות ובחגים
העובדים חוששים שמנטה תסגר בשבתות ובחגים
העובדים חוששים שמנטה תסגר בשבתות ובחגים
(צילום: יחצ דלק/מנטה)
ועדי העובדים חוששים שהמדיניות של לוי, שלא להפעיל את עסקיו בשבתות וחגים, תתגלגל גם לרשת חנויות מנטה. לכן, בימים האחרונים הם שלחו מכתב בהול לראשי דלק, שבו הם מבקשים הבהרות והבטחות שתנאי העבודה שלהם לא ייפגעו. זאת, בנוסף להתחייבות של הרוכש החדש שחנויות הנוחות יישארו פתוחות גם בשבתות וחגים.
עוד נכתב בפנייה לראשי דלק שבמידה שהתחייבות שכזו לא תעוגן בכתב, העובדים רואים עצמם רשאים לפתוח בעיצומים או כל פעולה אחרת שנועדה לשמור על מעמדם ועל תנאי השכר שלהם. המכתב הוביל לפגישה, שתיערך כאמור היום, עם ניסיון של הצדדים לגבש הסכמות שיאפשרו שקט תעשייתי לקראת השלמת המכירה.
דלק ישראל מחזיקה 238 תחנות תדלוק ציבוריות, מתוכן 179 בבעלות דלק ישירות והשאר בזכיינות. עוד מפעילה החברה 195 חנויות נוחות, מהן 161 בבעלות החברה והשאר בזכיינות.
בדומה לשאר סקטור האנרגיה, גם פעילות דלק ישראל סבלה מרבעון שני קשה, שכלל סגר מתמשך וירידה בתדירות הביקורים בתחנות הדלק. לפי דו"חות דלק לרבעון השני של 2020, צבר המכירות של החברה בין אפריל לסוף יוני הסתכם בכ-483 מיליון שקל, צניחה לעומת כ-1.3 מיליארד שקל ברבעון השני של 2019.
בדלק ישראל נימקו את המצב ב"ירידה בהכנסות הנובעת בעיקרה מהתפשטות נגיף הקורונה, שהביאה לירידה מהותית במחירי התזקיקים וכן לירידה בפעילות המשק".
החברה סיימה את הרבעון עם הפסד תפעולי של כארבעה מיליון שקל לעומת רווח תפעולי של כ-56 מיליון שקל ברבעון המקביל, מה שהוביל לרישום הפסד רבעוני של כ-48 מיליון שקל לעומת רווח רבעוני של כ-39 מיליון שקל ברבעון המקביל.