התוכנית הכלכלית שיזמו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כץ הגיעה כנראה לסוף דרכה. הדיון בקבינט העל הכלכלי שתוכנן להיום בשש בערב (שלישי) ושמטרתו הייתה להביא לאישור של לפחות חלק מ-30 סעיפי התוכנית, הכוללת גם תשלום מענקים לאזרחים עד העשירון השביעי - בוטל.
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כדי לאשר את התוכנית הכלכלית, שנהגתה לאחר נפילת הממשלה, הכרזת בחירות ובעיצומה של מערכת הבחירות, יש צורך בשני אישורים מהותיים: אישור בתחום המשפטי של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, שכבר הודיע מראש כי יאלץ לפסול חלק מסעיפיה בחשד להעברת כספים לבוחרים, ובתחום הפוליטי-כלכלי אישור של ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון, בני גנץ.
1 צפייה בגלריה
בני גנץ עם בנימין נתניהו
בני גנץ עם בנימין נתניהו
בני גנץ עם בנימין נתניהו
(צילום: AFP)
אתמול בערב התגאה נתניהו בריאיון לחדשות קשת, כי תוכנית המענקים, החשובה, כדבריו, לעצמאים ולשכירים כאחד, תאושר היום בקבינט הכלכלי. כבר אתמול טען ראש מפלגת כחול לבן, בני גנץ, כי מדובר בתעמולת בחירות וכי לא יתן יד לאישור תוכנית שכולה תעמולה.
כפי שהיה צפוי, הודיע הבוקר גנץ כי לא תתקיים פגישה בנושא התוכנית הכלכלית. בהודעה פוליטית, שיצאה משום מה מלשכת שר הביטחון (ולא ממפלגת כחול לבן) נאמר, כי "למען הסר ספק - לא נקיים פגישה על פייק תוכנית כלכלית, ללא מקורות וללא היתכנות, שמטרתה לתת שוחד בחירות".
על פי התוכנית - הדומה להפליא לתוכנית המענקים לכל אזרח מראשית חודש אוגוסט - יקבל כל בוגר עד לעשירון השביעי (שכר ברוטו של 13,050 שקל לחודש) 750 שקלים. הורים לילדים עד העשירון השביעי יקבלו מענקים של 500 שקלים לכל ילד, ואלה יוגבלו עד לילד החמישי.
התוכנית כוללת סיוע לעצמאים ולשכירים כאחד עם 30 סעיפי סיוע למשק ולאזרחים.
נזכיר, כי לא כל בכירי משרד האוצר ידעו מראש כי נתניהו וכץ צפויים להציג באופן פתאומי את התוכנית הכלכלית, שרק את חלקה גיבשו במשרד האוצר ושמטרתה, על פי שר האוצר, "לסייע למשק ביציאה ממשבר הקורונה".
בכירי משרד האוצר התנגדו לתוכנית ובחלק מפרקיה, כמו בפרק המענקים למשל - כלל לא שותפו. גם נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, לא קיבל מידע על התוכנית לפני פרסומה ולא השתתף בגיבושה. בכירים במשרד האוצר אמרו עם פרסומה כי "לא יעלה על הדעת שנחזור על הטעות הזאת בפעם השנייה, גם אם הפעם היעד הוא רק המשתייכים לשבעה העשירונים התחתונים".
במשרד האוצר תמהו גם כיצד ניתן יהיה לאתר את שלושה העשירונים העליונים, באין בישראל חובת דיווח כללית למס הכנסה. "זאת תוכנית שחלקה כלל לא ניתן לביצוע", אמר גורם במשרד האוצר. ההודעה על עצם קיום מסיבת העיתונאים ב-24 בינואר יצאה מהליכוד ולא מהאוצר, ולכן נטען שמדובר בצעד פוליטי.
היועץ המשפטי לממשלה התריע כאמור לפני שלושה שבועות במכתב ששיגר לשר האוצר כץ, כי יש להימנע בימים אלה מחלוקת כספים העלולים להיטיב עם ציבור הבוחרים ויש לשקול היטב את סעיפי התוכנית. על כך השיב כץ כי אין כלל מקום שהיועץ המשפטי לממשלה יתערב בנושא זה, ושאל: "מה הוא רוצה? שהעצמאים והשכירים הנאנקים תחת העול הכלכלי יחכו עד אחרי הבחירות לסיוע שהם זקוקים לו?".