ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר האוצר, ישראל כץ, התאהבו בחלוקת מענקים לציבור, ללא אבחנה כמעט. לפני שבועיים וחצי הם הבטיחו לפתע לחלק 750 שקל לכל האזרחים הבוגרים בישראל עד העשירון השביעי ולכל הילדים מכל העשירונים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
תוכנית המענקים לכל אזרח שאותה יזמו נתניהו וכץ, יצאה אל הפועל לראשונה בחודש אוגוסט האחרון ועוררה ביקורת רבה כמעט מכל כיוון אפשרי: בכירי הכלכלנים והמומחים, פוליטיקאים ולא רק מהאופוזיציה, כלכלני גופים ומוסדות מחוץ לישראל וכל צמרת משרד האוצר ובנוסף גם נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, ובכירי הבנק המרכזי, התנגדו לתוכנית, שעלתה לקופת המדינה יותר משישה מיליארד שקל.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
עלתה יותר מ-6 מיליארד שקל. בנימין נתניהו מציג את תוכנית המענקים הראשונה
(צילום: לע"מ )
אולם, בממשלה אטומה - ביקורת נשמעת ונכנסת מאוזן ימין ויוצאת מאוזן שמאל ואף להפך. "המענקים יזניקו ויניעו את המשק", הבטיחו האדונים נתניהו וכץ. אבל, כמה לא מפתיע, שום מענק לא הניע את המשק. העשירים אפילו לא בדקו בחשבון הבנק אם קיבלו 750 שקל או מענקים של 500 ו-300 שקל עבור ילדיהם. העניים, המובטלים ובעלי העסקים הסגורים, ניצלו את מעט הכסף שקיבלו כדי להפחית את המינוסים בבנק ולשלם חשבונות חשמל ומים.

לקשיש, לסטודנט, להייטקיסט ולרוכל: מענקים לכל הבא ליד

וכך נולדה לה פתאום עוד תוכנית מענקים חדשה, התקועה בינתיים, לשלם מענקים לכל האזרחים, עד וכולל העשירון השביעי ועבור כל הילדים. תוכנית המענקים, שלה התנגד הפעם גם היועץ המשפטי לממשלה - נוכח סמיכות העברת כספים לאזרחים למועד הבחירות - היא בלתי הגיונית לחלוטין גם אילו לא התקיימו בחירות בעוד שישה שבועות.
למשל, בני זוג, המשתכרים כל אחד 13,050 שקל בחודש - יחד יותר מ-26 אלף שקל בחודש - ובמקרה גם, כמו רבים שאיבדו למשל את הוריהם שנפטרו, משכירים את הדירה שירשו, יקבלו מענק חסר כל תוחלת ותועלת. להם מגיע מענק? כל המומחים ישיבו במקהלה: ממש לא.

העברת מענקים נוספים לשכבות החלשות היא תמיד לא צודקת, שכן לא כולם נספרים ומדווחים - ומצבם לגמרי לא זהה או מצריך עזרה כלשהי. מצבו של קשיש שחי מכמה אלפי שקלים בחודש, שבקושי מספיקים לו לתרופות ולאוכל, לא זהה בשום צורה ואופן לסטודנט, שמשתכר 12,500 שקל בחודש וכל כוחו במותניו ועתידו לפניו, ומענק בוודאי לא מגיע לו בעת הזאת.

הפיתרון: מענק למתחסנים

אז הנה רעיון. ממשלה נכבדה: רוצים באמת לחלק מענקים שיועילו במשהו חשוב מאוד - הורדת התחלואה וחזרת המשק לפעילות מלאה? תנו מענק של 500 שקל לכל מי שיתחסן וגם לאלה שכבר התחסנו (שלא תהיה להם סיבה מוצדקת להגשת עתירה לבג"ץ).
הרווח יהיה כפול ומכופל: לפי מחקרים, מי שמהססים להתחסן הם בעיקר האזרחים הנזקקים והעניים ביותר בישראל. כך למשל, רבים מהחרדים ומהערבים וגם מהמשתייכים לשכבות החלשות, בעיקר בפריפריה. אחוזי ההתחסנות באום אל פאחם, בביתר עילית, בנתיבות, בשפרעם, ברמלה ובלוד הם מהנמוכים בארץ. ושם מתגוררים רוב העניים, רוב האזרחים שמשתכרים מעט או שלא עובדים כלל. ושם גם מספר הילדים גבוה וההכנסה לנפש נמוכה במיוחד.
2 צפייה בגלריה
נוער מתחסן בתל אביב
נוער מתחסן בתל אביב
צ'פרו את המתחסנים! הרווח יהיה כפול ומכופל. מתחסנים בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
בו בזמן שקשה מאוד להגיע במדויק לשבעה העשירונים העליונים, במדינה שאין בה חוק המחייב כל אזרח להגיש דו"ח שנתי למס הכנסה, קל ופשוט מאוד יהיה לביטוח הלאומי או לרשות המיסים לקבל ממשרד הבריאות ומקופות החולים באופן מיידי, יומיומי, את רשימות המתחסנים.

המרוויח הגדול ביותר יהיה המשק הישראלי

כל מי שכבר התחסן וכל מי שיתחסן בעתיד יזכה במענק הכספי - וכולם יהיו מרוצים: הממשלה שמבקשת לחלק כסף לאזרחים, מקבלי המענקים וכמובן הרופאים והאחיות בבתי החולים, שמספר המאושפזים בהם יפחת בשיעור משמעותי.
והמרוויח הגדול ביותר יהיה המשק: כאשר התחלואה תרד פלאים תוך זמן קצר, ורוב האזרחים יחזיקו בדרכון הירוק, או שכבר החלימו מהקורונה - כל המשק ייפתח לראשונה מחדש. העסקים יחזרו לפעול, מספר המובטלים והשוהים בחופשות ללא תשלום יצנח בבת אחת, והמדינה תשלם פחות דמי אבטלה ותפנה את הכספים בתקציב לטובת קידום מערכות החינוך, הבריאות והרווחה וגם למערכת הביטחון יישאר כסף.
ופרט לא שולי: מענקים כאלה יעלו כנראה גם פחות מהצעת המענק הנוכחית של נתניהו וכץ מאחר וכידוע, בני 16 ומטה לא מתחסנים ולכן לא יקבלו מענקים.
אפילו היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, לא צפוי למנוע מתן מענקים מהסוג הזה ערב הבחירות. זאת מכיוון שאלה לא יהוו בשום צורה שוחד בחירות, אלא תרומה חשובה ומיידית להפחתת התחלואה. כאדם דתי, סביר כי יראה בכך מנדלבליט גם משום קיום הלכת "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם".
מר נתניהו, מר כץ ומר אדלשטיין, האם תרימו את הכפפה?