המסחר בבורסה בתל אביב ננעל היום (א') בירידות שערים חדות: מדד הדגל ת"א 35 צנח ב-4.8%, ת"א 125 נפל ב-3.7%. הקריסה במחירי הנפט בסוף השבוע הובילה לקיצוץ של 14.3% מת"א נפט וגז - דלק צנחה ב-30.8%. האג"ח צולל בעד 22%.
ת"א בנקים התרסק ב-5%, ופועלים נחתך ב-6.4%. בתיירות - פתאל נפלה ב-6.9%, אל על ב-5.7%. באג"ח: תל בונד 20 מחק 2.1%.
בתוך כך, אור ירוק בוהק וחריג בין הירידות של חברת הביומד אופקו, שהודיעה כי תחל במבחנים השבוע בערכת אבחון לנגיף קוביד-19. והמניה זינקה היום ב-44% בבורסה המקומית, לאחר שניתרה בניו יורק בסוף השבוע ושבה לתל אביב עם ארביטראז' חיובי חריג.
3 צפייה בגלריה
הבורסה בתל אביב
הבורסה בתל אביב
הבורסה בתל אביב
(צילום: shutterstock)
הקריסה במניית קבוצת דלק מעמידה אותה בסכנה להורדת דירוג, ועשויה לגרום לה להחזיר מחצית מהלוואה שלקחה. קבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה נהנית, נכון להיום, מדירוג אשראי של A ו-A2 ממעלות ומידרוג בהתאמה. תרחיש של הורדת דירוג מתחת לקבוצת ה-A יאפשר לבנק הצרפתי BNP פאריבה שהעמיד לקבוצת דלק הלוואה של 200 מיליון דולר לדרוש פירעון מיידי של 50% מההלוואה.
בדלק מנסים למנוע את הצניחה החופשית שנרשמה אצלה היום, ומפרסמים תזרים מזומנים חזוי לשש השנים הבאות, כלומר משנת 2020 (כולל) ועד לשנת 2025. בתזרים מנסה החברה לשכנע את השוק שהיא מסוגלת לשרת את החוב שנרשם לחובתה, ולכן הקריסה בערך המניה נובעת אולי מפחד מוגזם.
אל על הוציאה היום עדכון נוסף בסדרת ההודעות על הפגיעה הצפויה בפעילות בעקבות התפשטות הקורונה, "לאור הירידה בפעילות ביעדי איטליה ויפן וכן לאור המלצת משרד הבריאות ביחס לטיסות לכלל יעדי העולם". החברה צופה עתה שהירידה בהכנסות בחודשים ינואר-אפריל 2020 תעמוד בטווח של 160-140 מיליון דולר, מתוך סכום זה, פגיעה של 90-80 מיליון דולר תירשם בדו"חות הרבעון הראשון.
כמו בהודעות הקודמות בעניין, אל על חוזרת ומדגישה שחלק מהירידה צפוי להתקזז בצמצום ההוצאות התפעוליות, כך שההשפעה השלילית בפועל על הכנסות ינואר-אפריל צפויה לעמוד על 90-70 מיליון דולר, וברבעון הראשון על 45-35 מיליון דולר. בה בעת, חברת התעופה מבהירה בחלק הראשון של הדיווח כי הנתונים עדיין אינם לוקחים בחשבון את הנחיות משרד הבריאות מה-4 במרץ, ביחס לדרישה לבידוד עבור נוסעים החוזרים ואיסור כניסת אזרחים זרים ממדינות נוספות - צרפת, גרמניה, שוויץ, ספרד ואוסטריה.
3 צפייה בגלריה
טייסי אל על נוחתים בהונג קונג עם מסכות
טייסי אל על נוחתים בהונג קונג עם מסכות
טייסי אל על עם מסכות

הציבור בורח, המוסדיים בהמתנה

הציבור הרחב הוא שהניע את הנפילות החדות: המשקיעים מזרימים ליועצים בבנקים פקודות מכירה של קרנות הנאמנות שאותן רכש בחלקן רק בתחילת השנה הנוכחית, לאחר שהתבשמו מהעליות החדות של 2019. לפי הערכות, הפדיונות היום מתקרבים לשני מיליארד שקלים ומצטרפים לפדיונות של 1.5 מיליארד שקל ביום חמישי האחרון.
הציבור דווקא גילה סבלנות בשבועות האחרונים תוך שהוא נאחז בהמלצות של סוכני ביטוח ויועצים בבנקים לא למהר ולמכור, אך נראה שריבוי ההודעות השליליות שזורם הן מהארץ והן מחו"ל הגדילו את רף הפאניקה. זו הסיבה שנראות ירידות חדות מאד גם במדדי האג"ח הקונצרניות, שלא מביישות ירידות במחירי מניות.
הסיבה לכך טמונה בכך שרוב הציבור הישראלי מחזיק בקרנות מעורבות שמשלבות אג"ח ומניות ביחס של 80% לאג"ח ו-20% למניות וכאשר הקרנות הללו נמכרות, המנהלים שלהן צריכים למכור גם את האג"ח.
הפאניקה, אם כן, היא שמכתיבה את הירידות היום בשווקים, אם כי זו עשויה להימשך ככל שיעמיקו הדיווחים השליליים על התפשטות הנגיף בארץ ובעולם.
כמו תמיד, הבעיה היא שהציבור שבורח, וספק אם יחזור חזרה בסוף הסערה כך שהוא עלול לקבע את ההפסדים שנגרמו לו.

נוכח ביטול הטיסות - מחיר הנפט צולל

המחיר של הנפט צולל, מאחר שהשימוש בו הולך ומצטמצם נוכח ביטול טיסות בעולם, הגבלות על תחבורה ציבורית וסגירת מפעלים. איגרות החוב של ארה"ב קרסו ומניות הבנקים, חברות הביטוח, התעופה והתיירות בבורסות העולם ובישראל רשמו ירידות ניכרות.

מחיר הנפט ירד בסוף השבוע ביותר מ-10%. מחיר חבית למסירה בחודש אפריל ירד ל-41.28 דולר. בחודש ינואר מחיר החבית היה גבוה מ-68 דולר.
במהלך יום שישי נרשמו בניו יורק ירידות חדות של מעל 2%, אך לקראת הסגירה חלה התאוששות חלקית - מדד דאו ג'ונס ירד בסופו של דבר ב-1%, S&P 500 ירד ב-1.7% ונאסד"ק ב-1.9%. ערב לפני כן נפל מדד דאו ג'ונס ב-3.6%, נאסד"ק ירד ב-3.1% ו-S&P 500 איבד 3.4%. בסיכום שבועי רשם דאו ג'ונס עלייה כוללת של 1.8%, S&P 500 עלה ב-0.6% ונאסד"ק עלה ב-0.1%. זאת על רקע המשך התפשטות הנגיף באירופה ובארה"ב בסוף השבוע. באיטליה הוחלט על הטלת סגר מלא על חבל לומברדיה, בישראל אובחנו 8 חולים נוספים. 
בורסות אירופה נעלו את השבוע בירידות חדות במיוחד: מדד יורו סטוקס 600, המדד האירופי, קרס ב-3.6%. קאק הצרפתי נפל ב-4.1%, הדאקס הגרמני ירד ב-3.4%, ומדד פוטסי של בריטניה ירד ב-3.5%.
3 צפייה בגלריה
תושבים עם מסכות באיטליה
תושבים עם מסכות באיטליה
תושבים עם מסכות באיטליה
(צילום: רויטרס)
מניות הבנקים ובתי ההשקעות היו הפעם בראש דירוג הירידות, לעומת מניות התעופה, התיירות והביטוח שהתרסקו בימים הקודמים: בנק אוף אמריקה ירד ב-4%, סיטיגרופ ירד ב-3.5% וג'יי פי מורגן ירד ב-5.2%.
מבין המניות הישראליות המשבר בחברת טבע לא מסתיים ומנייתה צנחה בארה"ב ביום שישי ב-6.2% וצפוי שתרד היום גם בבורסה בתל אביב. צ'ק פוינט ירדה ב-2%.
מחיר הזהב עלה בסוף השבוע בשליש האחוז ל-1,673 דולר לאונקיה. הזהב מהווה עיר מקלט מיידית בכל אירוע של משבר עולמי, ובשבוע כולו עלה מחיר הזהב ב-106 דולר לאונקיה, שמהווים כמעט 7%. זאת העלייה החדה ביותר מאז 2011.
שערי המטבעות הזרים בישראל עלו ביום שישי. האירו זינק לשער הגבוה ביותר מזה חודשים, 3.93 שקלים - עלייה של 1.4% לעומת יום חמישי. הדולר עלה ל-3.48 שקלים, עלייה של יותר מחצי אחוז, והליש"ט הבריטי עלתה ב-1.2% ל-4.53 שקלים.
פורסם לראשונה: 10:15, 08.03.20