מאיפה הכסף? ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום (ה') כי הורה על שר האוצר משה כחלון להקים קרן חירום לסיוע תזרימי לעסקים שהם חיוניים לתפקוד המשק, אבל למעשה - כבר אתמול הודיעו זאת באוצר, כך שההודעה היום לא חידשה בהרבה.
בהודעת האוצר אתמול אמרו כי אם יינתן סיוע לאל על או לחברות אחרות שנקלעו לקשיים בעקבות התפשטות הקורונה, הדבר יבוצע בצורה תזרימית, כלומר דרך הלוואה למשל, כשבהמשך ייבחן האם הלוואה זאת תומר לסיוע.
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
הישיבה בלשכת ראש הממשלה. נגיד בנק ישראל, אמיר ירון; ראש הממשלה בנימין נתניהו; שר האוצר משה כחלון, וראש המטה לביטחון לאומי, מאיר בן שבת
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ )
השאלה שעולה כעת היא כמובן מאיפה ימומנו ההלוואות עליהן הכריז נתניהו. בעוד שהלוואה לאל על יכולה להתקבל גם דרך התשלומים שהחברה מעבירה למדינה, במקרה שבו יורחבו הפיצויים - הממשלה תידרש למצוא לכך מקור תקציבי בשנה בעייתית שבה אין תקציב למשרדי הממשלה, והם נאלצים להסתפק בתקציב המשכי המבוסס על תקציב 2019. אחת האפשרויות היא שימוש בקרן מס רכוש שצברה כ-15 מיליארד שקל, אולם לצורך כך יהיה צורך בשינוי החוק שמונע מהממשלה לעשות כרצונה בקרן זו, המיועדת לסיוע במקרה של מלחמה או אירועים ביטחוניים.
על רקע הדברים הללו, יו"ר הסתדרות העובדים ארנון בר-דוד קרא היום לראש הממשלה להכריז על חבילת סיוע מקיפה, מתן הלוואות מטעם המדינה לעסקים שנקלעו למצוקה ופתרון גורף לתשלום דמי מחלה מהיום הראשון לכל העובדים שנמצאים בבידוד. הוא איים כי אם צעדים אלו לא יינקטו, ייתכן שיכריז על סכסוך עבודה במשק.
מוקדם יותר היום התקיימה פגישה במשרד האוצר שבה דנו על הרחבת התיאום בין המשרדים השונים. בעוד שאתמול דיווחו באוצר כי יפורסמו הערכות לאור תרחישים שונים בעקבות התפשטות הנגיף, בפועל נראה שהדיון לא הניב את התוצאות הרצויות. הדיון נקבע לאחר שבמשרד האוצר מתחו ביקורת חריפה על חוסר התיאום בינם לבין משרד הבריאות והמטה לביטחון לאומי שאמור לתאם את האירוע.
נתניהו את הדברים בסיום הדיון שנערך היום בנושא ההיערכות הכלכלית להשלכות נגיף הקורונה. לדבריו, "הצעד הבא יהיה שככל שיתפתח המשבר, משרד האוצר, בתיאום עם בנק ישראל, יציע כלים לסיוע תזרימי לעסקים שנקלעו למצוקה בעקבות המשבר". בדיון בלשכת רה"מ בירושלים השתתפו בין היתר כחלון, שר הכלכלה אלי כהן ונגיד בנק ישראל אמיר ירון.