התוכנית הכלכלית של האוצר: לאחר מסיבת העיתונאים שקיים היום ח"כ ניר ברקת בה הציג תוכנית כלכלית משלו, הזדרז שר האוצר ישראל כץ לפרסם את עיקרי התוכנית עליה עובדים במשרד האוצר, למרות שזו טרם גובשה לפרטים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"אנחנו מגבשים כעת תוכנית לסיוע מקיף לשכירים, עצמאים ובעלי עסקים, אותה אציג עוד היום בפני ראש הממשלה", כתב כץ. "התוכנית מבוססת על עיקרון הערבות ההדדית והיא תיתן מענה של תשלום דמי אבטלה משופרים לשנה הקרובה לכל השכירים הבלתי מועסקים וכמו כן מלגת מחייה חודשית קבועה למשך תקופה זו לעצמאים שעסקיהם יפגעו בצורה משמעותית. בנוסף, יינתן סיוע לעסקים עצמם, בהתאם להיקף העסק ומידת הפגיעה. בתוכנית ישולבו עוד מרכיבים רבים שמטרתם לסייע לעבור את משבר הקורונה ולהחזיר את המשק הישראלי לתנופה וצמיחה".
1 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
שר האוצר, ישראל כץ
(צילום: שלו שלום)
עוד כתב כץ בניסיון להבהיר כי הבעיות בחבילת הסיוע עד כה אינן באחריותו כי "בדרך ביצוע התוכנית יוטמעו הלקחים מהתוכניות הקודמות עליהן הוחלט עוד טרם תקופתי, כדי לוודא יישום מהיר של ההחלטות".
אתמול פרסם משרד האוצר את דו"ח ביצוע התקציב ממנו עולה כי נכון לסוף יוני רק 47% מהתוכנית הכוללת 100 מיליארד שקל מומשו בפועל. כאשר מסתכלים על הביצוע במזומן, כלומר ללא התחייבויות שטרם שולמו המצב אפילו גרוע יותר והביצוע עומד על 42%.
מוקדם יותר היום הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו כי קיים התייעצות כלכלית עם נגיד בנק ישראל לשעבר פרופ' סטנלי פישר, נגיד הבנק הנוכחי, פרופ' אמיר ירון ומומחים נוספים. בישיבה לא נכח שר האוצר כץ.

שלושת העוגנים של ברקת

ברקת התייחס בתוכניתו לשלושה עוגנים. "העוגן הראשון הוא הצלת 250 אלף מקומות עבודה, שתלויים בכך שעסקים לא יתמוטטו. ישנם למעלה מ-120 אלף עסקים בסיכון, התוכנית להציל לפחות 60 אלף מהם על ידי מענקים ישירים.
"העוגן השני הוא תמריץ להחזרת מובטלים - 150 אלף חזרות לעבודה על ידי האצת ביקושים ויצירת מצב שבו לעסקים יהיה רצון להעסיק עובדים. העוגן השלישי כולל הסבה מקצועית טורבו שכוללת 100 אלף הסבות באחריות המעסיקים על חשבון המדינה".
לפי התוכנית, היקף המענקים יעמוד על 28 מיליארד שקל שיועברו ישירות לחשבון הבנק של העסקים, כאשר עסקים בסיכון גבוה (עם ירידה של יותר מ-50% בהכנסות) יינתן מענק בגובה 50% מההפסד בניכוי הוצאות נחסכות עבור עסקים עם הכנסות עד לגובה של 20 מיליון שקל לשנה, ומענק בגובה 25% מההפסד לעסקים גדולים יותר.
לעסקים בסיכון בינוני (עם ירידה של בין 25% ל-50% בהכנסות) יינתן מענק בגובה 25% מההפסד אם הכנסותיהם מגיעות עד ל-20 מיליון שקל בשנה ומענק בגובה 12.5% מההפסד אם הם גדולים יותר. לטענת ברקת החזר ההשקעה בעקבות פעילות העסקים יגיע תוך שנה.
בפן העוסק ביצירת ביקושים באמצעות תמריצים מציע ברקת כי לעידוד צריכה פרטית יושקעו 10 מיליארד שקל, אל מול השקעה זהה של המגזר הפרטי במטרה לייצר חבילות צריכה אטרקטיביות בדגש על ענפים בסיכון ועל הפריפריה, כמו למשל חבילת נופש מוזלת (בסבסוד המדינה) בצפון או בדרום. בנוסף מדבר ברקת על השקעה ציבורית והסטה של רכש בהיקף של 40 מיליארד שקל.
בעוגן השלישי שעוסק בהסבת עובדים מציע ברקת כי "המדינה צריכה לסבסד ולממן את העסקת העובד תוך כדי ההכשרה (בין 3 ל-12 חודשים) אך האחריות צריכה להיות על המעסיק. התהליך של קליטת 100 אלף מועסקים ייקח שנתיים. המפתח הוא שמהיום הראשון המעסיק קולט את העובד ובסוף ההכשרה אוטומטית העובד מקבל עבודה. חסרה לא מעט עבודה בתחום הבינוי, בנקאות, חקלאות, תחבורה ועוד".