לאחר שחמישה פועלי בנייה סינים שעבדו באתר "בצוותא" של חברת שפיר בעיר חריש אושפזו לפני כמה ימים ואובחנו כחולי קורונה, מנסה ראול סרוגו, נשיא התאחדות בוני הארץ, להרגיע את החששות. "בהיבט של התחלואה אין לנו בעיה להפך, ועדה משותפת של משרדי הבריאות והאוצר החליטה שענף הבנייה הוא הענף שהכי פחות מדביק", הוא אמר בראיון לאולפן ynet. עם זאת, הוא טוען כי למרות שהענף הוגדר כחיוני למשק, הוא סובל ממחסור של אלפי עובדים.
"50 אלף עובדים פלסטינים החליטו בהוראת ראש הממשלה הפלסטיני לחזור לשטחים, אנחנו עובדים בתפוקות של 30% בלבד וזה מצב שיכול לסכן את היציבות של הבנקים", אמר.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה תאונות בנייה
אילוסטרציה תאונות בנייה
פועלי בניין. אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
לדבריו, הירידה בתפוקות של ענף הבנייה מסבה למדינה הפסדי הכנסות ממיסים בסכומים של כמיליארד שקל בחודש. "אם לא תהיה הכנסה למדינה לא יהיה לה מה לשלם, לכן אנחנו נמצאים במשבר עמוק שעלול להשפיע על הבנקים, מישהו בממשלה חייב להבין שהפעם המחסור בעובדים הוא קריטי. אנחנו חייבים תוספת של לפחות 20 אלף עובדים", הוא אמר.
למה שלא תקלטו אנשים שיצאו לחל"ת ורוצים לעבוד?
"רעיון מצוין, אנחנו עושים את זה בראייה אסטרטגית ארוכת טווח. אנחנו צריכים להיות פחות תלויים בעובדים זרים ופלסטינים ולהכשיר כמה שיותר ישראלים. הבעיה היא שתהליך הכשרה של עובד בניין לוקח זמן, עובד בניין מקצועי זה תהליך של שנה-שנתיים עד שהוא מגיע לרמה מקצועית. אנחנו כרגע קולטים קבלני שיפוצים שלא עובדים, חיילים משוחררים. אנחנו מפעילים היום עמותה שמגייסת לנו עובדים, אנחנו עושים את כל זה אבל זה טיפה בים".
הממשלה מפחדת במובנים מסוימים לייבא כרגע כדי לא להכניס תחלואה?
"נכון מאוד. העניין הבריאותי הוא כנראה המכשול אבל אפשר להתגבר עליו. אנחנו עשינו בדיקה לגבי מצב הקורונה במדינות שאנחנו מביאים מהן עובדים כמו סין, רוסיה ואפשר גם להביא מבולגריה ורומניה. כל המדינות האלה יש לנו הסכם איתן ומצב הקורונה שם טוב יותר מבישראל. ולכן אפשר לעשות מבצע ולהביא לכאן 20 אלף עובדים זרים. אפשר להטיס אותם ישירות לאילת, להביא אותם למלונות שיהיו בבידוד לתקופה של שבוע עד 10 ימים. אפשר לעשות את זה גם מחר בבוקר".
מאז החל משבר הקורונה הוחלט להחריג את ענף הבנייה והוא הוגדר כענף חיוני למשק שיוכל להמשיך לעבוד כרגיל, זאת בניגוד לענפים אחרים שהושבתו כליל. בתוך כך, נקבע כי העובדים הפלסטינים יידרשו לבחור האם לחזור לשטחי הרשות, זאת למרות הרצון להשאיר את נפח העבודה.
בישראל עובדים כ-8,200 סינים באתרי הבנייה ועוד בתחילת הדרך הם הביעו חשש רב מהידבקות בנגיף בישראל, בעיקר מחשש כי לא יזכו לטיפול נאות במקרה שיידבקו ויחלו. לאחר התערבות של משרד השיכון ומשרד החוץ הוסכם על המשך עבודתם תוך הבטחה לשמירה על בריאותם. עם זאת, ביקורת רבה נשמעה על הדרך שבה פועלים האתרים בימים אלה בטענה שאין פיקוח או הנחיות מיוחדות לענף. במקרה מסוים עלו עדויות מהשטח על צוות פועלים שהמשיך לעבוד בהקמת שלד בניין למרות שאחד מהם נדבק בקורונה וזאת בגלל שמנהל האתר לא רצה להשבית אותו. גם במקרים אחרים טענו פועלים כי חייהם מופקרים וכי בשטח איש לא אוכף את נהלי משרד הבריאות.