2 צפייה בגלריה
תוכנית בנייה בית דגן
תוכנית בנייה בית דגן
תוכנית המגדלים בבית דגן
(הדמיה: משרד קורין אדריכלים)
היישוב בית דגן מתרחב: הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז מרכז אישרה השבוע להפקדה להתנגדויות הציבור תוכנית לבנייה של 2,500 דירות חדשות בשכונת האתרוג שביישוב הממוקם במרכז הארץ, ליד נמל התעופה בן גוריון. תוספת הדירות החדשות אמורה לספק מענה ליעד שכמעט ישלש את היקף האוכלוסייה ביישוב: מ-7,100 תושבים כיום ל-19 אלף.
מדובר בתוכנית שקודמה על ידי משרד הבינוי והשיכון מכוח תוכנית המתאר הכוללנית שאושרה באחרונה. השטח שבו חלה התוכנית ממוקם במזרח בית דגן ושתרע על פני 614 דונם. התוכנית כוללת הקמה של 2,200 יחידות דיור, כאשר 20% מהן יוקצו לדירות קטנות בשטח של עד 80 מ"ר, ועוד 270 יחידות לדיור מוגן.
השכונה החדשה מאופיינת בבנייה רוויה (לגובה) בחלק הדרומי שלה, בהתאם למגבלות הרעש של נתב"ג. על פי התוכנית צפויים להיבנות 9 מגדלי מגורים שיכללו 16 קומות עם כ-600 דירות בצירים המרכזיים של השכונה. אולם מכיוון שמדובר ביישוב עם אופי קהילתי, הבנייה המתוכננת צפויה להיות נמוכה יחסית ובאופן מדורג. כך, בחלק הצפוני תכלול התוכנית כ-30 בנייני מגורים בני 3-4 קומות עם 300 דירות וכ-40 בניינים יכללו עד 8 קומות ו-1,400 דירות.
2 צפייה בגלריה
מחנה בית דגן הנטוש בשל זיהום קרקע
מחנה בית דגן הנטוש בשל זיהום קרקע
היישוב צפוי להתרחב. הכניסה לבית דגן
(צילום: אסף קמר)
את השטחים שעליהם לא ניתן יהיה לבנות למגורים מייעדת התוכנית, שקודמה על ידי אדריכל מחוז מרכז במשרד השיכון טימור מגרלי, לנצל לצורך הקמת שטחי תעסוקה בהיקף 22,600 מ"ר ועוד 11,600 מ"ר למסחר. כמו כן, כוללת התוכנית תוספת של 76 דונם למבני ציבור, כולל בית ספר יסודי שחסר כיום ביישוב, ופארק בשטח 50 דונם.

התנאים להפקדה: שינוי גבולות וסקר סביבתי

היישוב בית דגן גובל עם כבישים ארציים כגון כביש 44 ממערב, כביש 1 ממזרח וכביש 412 מצפון. לפיכך, בהיבט התחבורתי כוללת התוכנית שיפור של מערכת התנועה ביישוב ושילובה עם המרחב הסובב על ידי פיתוח דרכי גישה, וכניסה נוספת ליישוב מכיוון כפר חב"ד.
יצוין כי התוכנית אושרה להפקדה בתנאים, אחד מהם הוא שינוי גבולות שיפוט על ידי הוועדות הגיאוגרפיות במשרד הפנים. ועדות אלה אחראיות על סימון מחדש של הגבולות בין רשויות מקומיות וחלוקה מחדש של הכנסות הארנונה. רק לאחר מכן ניתן יהיה להפקיד את התוכנית בפועל להתנגדויות הציבור - שיקבלו 60 יום להגיש את הערותיהם, ולאחר מכן הוועדה תוכל לדון בהערות ולאשר את התוכנית לקראת מתן תוקף והוצאת היתר בנייה.
התוכנית מציעה להרחיב את היישוב על ידי הקצאה של כ-450 דונם שהם שטחי פיתוח חדשים הנמצאים כיום בתחום המועצה האזורית שדות דן (עמק לוד). עם זאת, לא בטוח שהמועצה השכנה תוותר כל כך בקלות על שטחיה, שכן הוועדה הגיאוגרפית כבר המליצה על הקצאת שטחים משמעותיים ממושב ניר צבי שבתחומה לטובת הקמת שכונה חדשה בלוד בהיקף של כ-1,400 דונם. עם זאת, במחוז מעריכים שהתוכנית תאושר כפי שהיא ותתאפשר הוצאת היתרי בנייה בעוד כשנה. תנאי נוסף להפקדה הוא השלמת סקר היסטורי, שיבחן את זיהום הקרקע בסביבת תחנת התדלוק הנמצאת בסמוך לתוכנית.
מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, יאיר פינס, מסר: "התוכנית בבית דגן מהווה צעד חשוב נוסף להגדלת ההיצע באזור, ומקנה עקרונות תכנון בר קיימא המאפשרים פיתוח ובינוי של שכונות איכותיות לאורך זמן".