אחרי מאבק ממושך: ועדת המשנה להתנגדויות של הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל אביב אישרה השבוע למתן תוקף (כלומר באופן סופי) את תוכנית חוף הצוק בצפון תל אביב. חברת אשדר מקבוצת אשטרום, שמקדמת את הפרויקט יחד עם קרן ריאליטי, דיווחה אתמול (א') לבורסה כי התוכנית שאושרה לאחר תיקונים, מאפשרת לה להרחיב את מתחם היוקרה הוותיק "סי אנד סן" על ידי הקמת בניין מגורים עם 14 קומות ו-116 דירות חדשות לצד מלון עם כ-200 חדרי אירוח.
מתחם היוקרה "סי אנד סאן" הוקם בשנות ה-90 של המאה הקודמת לאחר שהתוכנית להקמתו אושרה בסוף שנות ה-80. התוכנית שחלה על מתחם הבנייה החדש הסמוך אושרה גם היא בשנות ה-80, ולמעשה היא קודמה מכוח תוכנית "סי אנד סאן", אולם מאז עברה שינויים רבים. התוכנית המקורית כללה 33 קוטג'ים דו קומתיים בשטח של 166 מ"ר כל אחד לאורך רצועת החוף, ובעורף המזרחי תוכננו שני מגדלים בגובה 14 קומות.
1 צפייה בגלריה
פרוייקט סי אנד סאן, לכתבה על עסקאות הנדל"ן הכי יקרות בשנת 2020
פרוייקט סי אנד סאן, לכתבה על עסקאות הנדל"ן הכי יקרות בשנת 2020
מתחם סי אנד סאן
(צילום: יריב כץ)
לאורך השנים והדיונים בתוכנית הופקעו למעלה מארבעה דונם בחלק המערבי לטובת הרחבת שטח רצועת החוף והקמת פארק חופי. הקוטג'ים, שחדרו לתחום ה-100 מטרים מקו המים (כמו בפרויקט הסמוך) בוטלו והבנייה נסוגה מזרחה. בנוסף, מאחר שיחידות הדיור שנבנו היו אמורות להיות בייעוד של דירות נופש, אולם הרשויות לא הצליחו לאכוף ייעוד זה, הוחלט בתוכנית החדשה לבצע הפרדה מלאה בין מגורים למלונאות.
התוכנית, המשתרעת של שטח של כ-20 דונם, ממוקמת ממזרח לחוף הצוק, בין רחוב שמעון סאמט במצפון, רחוב הרצל רוזנבלום ממזרח והמתחם מדרום. לאורך השנים, כאמור, הוגשו התנגדויות של ארגונים ירוקים בטענה שאין מקום לבנות ייעוד למגורים בתחום 100 מטרים מקו המים, וכן אין מקום לאשר תוספת שימושים פרטיים בצמוד לחוף, במיוחד לאור גידול האוכלוסין וצמצום השטח העומד לרשות הציבור.
ב-2019 הופקדה התוכנית להתנגדויות הציבור, כאשר אחת הביקורות נגעה לכך שהמתחם הוותיק, שנקבע לייעוד מלונאי שיכלול גם דירות נופש, משמש למגורי קבע. בנובמבר 2020 פרסמה הוועדה המחוזית חלופה תכנונית לפרויקט, לאחר שגם דיירי השכונה הגישו התנגדויות, בטענה שהמלון המתוכנן עצום ויפגע בהם ובציבור המתרחצים בחוף הצוק הסמוך, כפי שפורסם לראשונה ב-ynet.

נאסר גידור בקו ה-100 מטרים מקו המים

התוכנית שאושרה כוללת הקמת מלון עם לפחות 198 חדרי מלון ב-3 קומות בצדו המערבי ו-5 קומות בצדו הצפוני של המתחם, בשטח של 10,630 מ"ר, ובנוסף עוד 1,590 מ"ר למרפסות. כמו כן, בוטלה, כאמור, האפשרות להקמת 33 קוטג'ים ביעוד למלונאות ונופש בחלקים הדרומי, המערבי והצפוני של המתחם, על רצועת החוף. בבניין הקיים הסמוך נקבע כי רוכשי הדירות מחויבים להשכיר אותן כדירות נופש במשך חצי שנה לפחות בכל שנה, כאשר הניהול יבוצע על ידי חברת ניהול.
בנוסף, שונה יעוד קרקע בשטח כ-4,135 מ"ר בחלקו המערבי של המתחם, בתחום ה-100 מטר מקו חוף הים, לצרכי ציבור, להרחבת רצועת חוף הים ולשימור רכס הכורכר; וכן שונה יעוד המגדל הצפוני בפרויקט לייעוד מגורים, כאמור עבור 116 יחידות דיור בשטח של 10,233 מ"ר לצד 1,392 מ"ר למרפסות.
במסגרת התוכנית הוחלט כי ייעוד המגדל הדרומי יישאר בהתאם לייעוד הקיים בתוכנית המקורית, כלומר מלונאות, תיירות, קייט ונופש. בנוסף, נוספו שטחי מסחר בשטח של 500 מ"ר בחלק הצפוני של המתחם, כאשר השטח בחלק הדרומי של המתחם יישאר פתוח ללא בינוי, וכן נאסר גידור בקו ה-100 מטרים מקו המים. עוד הוחלט כי תפעול המבנים וחצרות המשק ימוקמו ויתבצעו בתת הקרקע. לאור פינויו של שדה התעופה שדה דב, הוסרו מהוראות התוכנית סעיפים הקובעים מגבלות בניה בגין השדה.
לדברי עו"ד ענת בירן, שייצגה את דיירי סי אנד סאן בהתנגדות לתוכנית, "אנו לומדים את פרטי התוכנית העדכנית. על פניו נראה כי הגשת ההתנגדות הוכיחה את עצמה ובתוכנית שאושרה בוצעו מספר שינויים המיטיבים עם דיירי המתחם. בוטלה הקמתו של אגף דרומי וזכויותיו הועברו לאגף הצפוני כך שהמבנה לא יחסום את הפרויקט, צומצמו זכויות הבנייה בתת הקרקע כמעט בחצי למניעת פעילויות שיכולות להוות מטרד לדיירים ועוד".
מעמותת אדם טבע ודין נמסר: "אישור הבנייה החדשה במתחם סי אנד סאן תפגע במצוק והיא מנוגדת להיערכות לשינויי האקלים. הבנייה כוללת בניין מגורים שלם בשטח שהיה בכלל מיועד לתיירות, והאישור שניתן שם בלתי סביר ומקומם. בתוכנית אושרו זכויות בנייה בהיקפים עצומים קרוב מאוד לים, וזאת לאחר שהבניין שכבר הוקם בתחום התוכנית, לכאורה למלונאות, משמש בפועל ברובו לשימוש פרטי, כפי שעולה מבדיקה שמאית שהוגשה לוועדה.
"במקרה כזה, היה צריך לפעול להעמדה לדין של האחראים, וכן לצמצם ככל הניתן את היקף הבנייה במקום, כדי לפגוע כמה שפחות בסביבה החופית וכדי שהיזמים לא יצאו נשכרים מהפרת החוק שכבר בוצעה. במקום זאת הם מקבלים 'פרס' בדמות בניין מגורים חדש שלם במיקום מהיקרים בארץ, ואילו הציבור יקבל תוספת של מחסום ויזואלי חדש במה שנשאר מחוף הים הפתוח. לצערנו ההתנגדויות שהגשנו בנושא נדחו ואנחנו שוקלים את צעדינו".