משרד האוצר התנגד לשלם כספי הבטחת הכנסה לאוכלוסיות הקשישים החלשות ביותר רטרואקטיבית. הסיבה לטענתם: "אין לנו מקור תקציבי לזה". הטענה המוזרה והמקוממת הזאת הושמעה היום (ב') בדיון, שבו אישרה ועדת העבודה, הרווחה והבריאות לקריאה שנייה ושלישית חוק חדש שיאפשר לשלם רטרואקטיבית סכומי כסף שאותם קשישים לא קיבלו, רק כי לא ידעו בזמן שיש להגיש תביעה. זאת חרף ההתנגדות של האוצר.

הוועדה, בראשות ח"כ חיים כץ, מתחה ביקורת על משרד האוצר ואישרה כאמור את הצעת החוק של ח"כ איתן גינזבורג, ח"כ מיקי לוי וח"כ טלי פלוסקוב, שתאפשר לאלפי אזרחים ותיקים שיימצאו זכאים להבטחת הכנסה לקבל את הגמלה גם על תקופה של שנה לפני הגשת התביעה.
1 צפייה בגלריה
קופה פנסיונית
קופה פנסיונית
הבטחת הכנסה לקשישים. אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
היום אזרחים ותיקים, המוכרים כזכאים להשלמת ההכנסה, מקבלים את הגמלה החל מיום הגשת התביעה בלבד, גם אם על פי הנתונים הזכאות הייתה קיימת לפני כן. על פי מציעי החוק החדש, הרקע להצעה הוא קושי של אזרחים ותיקים רבים להכיר ולממש את זכויותיהם, שמביא לא אחת לאיחור בהגשת התביעות והפסד של תקופות זכאות. מתן הקצבה הרטרואקטיבית יותנה בעמידת האזרח הוותיק בתנאי הזכאות לשתי הגמלאות - גמלת אזרח ותיק והבטחת הכנסה - בתקופה זו.
לדברי ח"כ איתן גינזבורג, "מדובר בהצעת חוק צודקת שמעל 70 חברי כנסת תמכו בה במליאה, בלי אף מתנגד. אדם שמקבל קצבת זקנה וזכאי גם להבטחת הכנסה לא מקבל אותה עד שהוא מבקש. לפעמים הוא לא יודע מה מגיע לו, לפעמים הוא מסתבך ומתעכב עם הגשת הבקשה. מסיבות כאלה לא צריך למנוע מאדם לקבל את מה שמגיע לו".
ח"כ טלי פלוסקוב אמרה כי, "אוי ואבוי לנו אם יש לנו כל כך הרבה מבוגרים שלא ממצים את הזכויות שלהם. אלה קשישים שאין להם מה לאכול".
עלי בינג, מאגף תקציבים במשרד האוצר, אמר בדיון כי "אנחנו בעד מיצוי זכויות אבל התנהלות אחראית צריכה לדבר גם על מקורות תקציביים. אפשר לבחון שוב את האומדנים אבל נכון לעכשיו הערכת העלות הקיימת מדברת על כ-34 מיליון שקל וכרגע לא הוקצה לזה מקור תקציבי".
לדברי ח"כ חיים כץ, "מדובר בכסף שהמדינה החליטה שמגיע לאותם קשישים, אבל במקום לוודא שהם מקבלים אותו היא מנסה לשים להם מכשול ולא מיידעת אותם בזכויות שלהם. צריך לדאוג שכל קשיש ימצא את זכויותיו בזמן ואז לא נצטרך לתת רטרואקטיבית".
באשר לעלות התקציבית הוסיף: "זה שאנשים לא ידעו ולא מימשו את הזכויות שלהם לא מוסיף עלות תקציבית כי ברגע שהחלטת שמגיע לו אתה אמור להיות ערוך לזה".