חלק גדול מהישראלים ממשיכים לא להתפשר במציאת עבודה וכך הולך וגדל מספר המשרות הפנויות במשק, שעלו עוד בחודש ספטמבר והגיע ל-137,487 נשים וגברים, לעומת 133,835 משרות פנויות בחודש אוגוסט. העלייה משתקפת גם בשיעור המשרות הפנויות מכלל המשרות במשק מ-4.79% באוגוסט ל-4.90% בספטמבר. כך עולה מנתוני הלמ"ס שפורסמו היום (א').
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ברבעון השלישי חלה עלייה של 6.7% במשרות הפנויות לעומת הרבעון השני, וזאת ברקע פתיחת המשק הרחבה בחודשים אלה. עם זאת, בענף האירוח והאוכל חלה ברבעון השלישי עלייה במספר המועסקים - מהסיבה הזאת - של 27.6% בהשוואה לרבעון השני.
1 צפייה בגלריה
שירות התעסוקה
שירות התעסוקה
שירות התעסוקה
(צילום: באדיבות שירות התעסוקה)
העלייה במספר המשרות הפנויות מדאיגה את ראשי משרדי האוצר, הכלכלה והרווחה, ואלה עושים מאמצים בדרכים שונות, כולל במתן מענקים לחוזרים לעבודה, להקטין את מספר המובטלים. אולם, בעוד שיש יותר מ-300 אלף מחוסרי עבודה במשק, כמעט מחציתם יכולים היו כראה למצוא מקום עבודה, לפחות זמנית - אך הם לא ממהרים לעשות זאת.
אחד ההסברים לכך הוא רצונם של עובדים שלא מועסקים מזה תקופה ארוכה בגין משבר הקורונה למצוא עבודות בתחומים חדשים, המתנה להכשרות מתאימות, ניצול כספי המענקים שקיבלו בעת משבר הקורונה להוצאותיהם בחודשים הקרובים וחזרה של צעירים, לפי מחקרים, לגור עם ההורים, לפחות זמנית, עד שימצאו עבודה חדשה ומכניסה יותר.
וכך מתברר שברבעון השלישי של השנה חסרים 9,877 עובדי מכירות, כולל סוכני מכירות, נציגי מכירות, עוזרי מכירות בחנויות ומוכרים בדוכנים ובשווקים, כאשר ברבים מהתחומים האלה המעסיקים מציעים רק שכר מינימום או מעט גבוה ממנו. עם זאת נרשמה ברבעון השלישי ירידה קלה של 3% במשרות הפנויות בענף המכירות.
מסיבה דומה, של תשלום שכר נמוך יחסית, חסרים גם 6,842 עובדי מטבח וניקיון במוסדות ובמשק בית ברביע השלישי וכאן נרשמה אף עליhה של 3% לעומת הרביע השני. עוד חסרים 4,901 טבחים, עלייה ב-7% לעומת הרבעון השני, והמשבר בענף חמור במיוחד, כאשר גם 9,871 מלצרים ומוזגים רבים היו חסרים ברבעון השלישי. עם זאת מדובר בירידה של 13% לעומת הרבעון השני, שבו יצא המשק מהסגר השלישי והמסעדות ובתי הקפה נפתחו עם הגבלות.
מחסור גדול, המורגש כעת גם בעולם, קיים בענף הנהגים במשאיות ובאוטובוסים, שם יש 4,990 משרות פנויות, עם עלייה של 8% ברביע השלישי. גם 4,751 מאבטחים חסרים, בענף של תשלום שכר מינימום לרוב, עלייה של 2%. כמו כן חסרים 3,819 נציגי מכירות טלפוניים, אף שכאן נשמה ברביע השלישי ירידה משמעותית של 15%.
גם במקצועות עם שכר גבוה יותר המחסור בעובדים גדול יחסית: 14,427 מהנדסים חסרים, עלייה ב-1% ברביע השלישי; 4,019 הנדסאים חסרים, עלייה ב-8%. בתוך כך, הממשלה הודיעה היום על הקמת צוות מנכ"לים של המשרדים הממשלתיים הרלוונטיים שיפעל לגיבוש תוכניות אופרטיביות לעידוד עלייתם של עולים חדשים בעלי הכשרה מקצועית בתחומי ההנדסה וההייטק.
בנוסף, חסרים גם 5,294 מטפלים סיעודיים במוסדות ובמשקי בית, כאשר ישראלים לרוב לא מעוניינים לעבוד במקצועות הללו. עוד קיימות 2,579 משרות פנויות בתחום הבנייה של רצפים, סתתים, טייחים, מסגרים, עובדי שלד בתחום הבנייה, עלייה ב-1% ברביע השלישי. 2,127 בוני בתים, בנאים ומניחי בטון, חסרים גם הם, עלייה במחסור של לא פחות מ-19% ברביע השלישי.
בלמ"ס הדגישו שבמספר המשרות הפנויות בענפים (שהשכר בהם לא נמוך) בתחום התעשייה, הכרייה, החציבה, החשמל והמים, חלה עלייה משמעותית של 13% בהשוואה לרבעון השני.