רבים מהישראלים השוהים עדיין בחופשות ללא תשלום לא ממהרים במיוחד לחזור לעבודה, למרות שלרבים מהם נגמרו תשלומי דמי האבטלה ולאחרים הם יסתיימו בחודש הקרוב. זאת היא המסקנה העיקרית מהנתונים שפרסמה היום (א') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) ולפיהם נרשמה בחודש אוגוסט אפילו עלייה קלה במספר המשרות הפנויות במשק - 134,237 לעומת 132,605 בחודש יולי.
בשורה אחת טובה יש בדו"ח החדש של הלמ"ס: לראשונה מאז ראשית שנת 2021 חלה ירידה במספר המשרות הפנויות בענף שסבל יותר מכל מאי חזרת עובדים לשורותיו - האירוח והאוכל, קרי: מסעדות, בתי קפה וברים.
1 צפייה בגלריה
  לאחר ההקלות, סועדים יושבים במסעדות ובתי קפה בירושלים
  לאחר ההקלות, סועדים יושבים במסעדות ובתי קפה בירושלים
דרושים עוד אלפי מלצרים. אילוסטרציה
(צילום: שלו שלום)
בלמ"ס ציינו כי בניתוח שיעור השינוי החודשי של המשרות הפנויות ושל המועסקים ניתן לראות שמגמת העלייה במספר המשרות הפנויות שהחלה בפברואר השנה התמתנה. יצוין, שפתיחת המשק גורמת גם למעסיקים לחפש יותר עובדים מאשר בעבר ולכן חלק מהעלייה במספר המשרות הפנויות נובע מהביקוש הנוסף לעובדים חדשים.
מהנתונים מתברר שבשיעור המלצרים והמוזגים נרשמה בחודשים יוני עד אוגוסט ירידה של 18% לעומת החודשים מאי עד יולי ובסך הכל עדיין חסר מספר גבוה של עובדים בענף הפחות מבוקש -11,651 משרות פנויות היו קיימות ברבעון האחרון.
ירידה של 2% במשרות הפנויות נרשמה בענף הטבחים - 4,462 טבחים עדיין חסרים. לעומת זאת נרשמה עלייה של 6% בחוסר של עובדי מטבח וניקיון במוסדות ובמשקי בית ובסך הכל נדרשים במשק עתה עוד 6,692 עובדים במקצועות אלה.
ירידה ניכרת בשיעור של 12% במספר המשרות הפנויות נרשמה גם בענף עובדי המכירות בחנויות, בדוכנים ובשווקים. בסך הכל עדיין חסרים במשק 9,997 עובדי מכירות.
בענף בוני בתים, בנאים ומניחי בטון נרשמה ירידה ניכרת של 17% במשרות הפנויות ברבע האחרון, יוני עד אוגוסט, לעומת הרבעון הקודם ובסך הכל חסרו 1,807 עובדים. ירידה זניחה של 2% נרשמה במשרות הפנויות של רצפים, סתתים, טייחים, מסגרים ועובדי שלד בתחום הבנייה ונותרו למבקשים לעבוד במקצועות אלה, שרבים מהם מאוישים בשנים האחרונות על ידי פלסטינים מהשטחים, 2,525 עובדים.
עלייה ניכרת במשרות הפנויות בשיעור של 12% נרשמה בשלושה ענפים – פקידים (חסרים 2,852), מאבטחים (חסרים 4,456) ונציגי מכירות טלפוניים (חסרים עדיין 4,475).