נתונים, מידע והתמצאות באתרי אינטרנט רלוונטיים הם אבני היסוד לפעילות נכונה ומושכלת בענף הנדל"ן גם למי שמוכר או קונה דירה וגם למשקיעים. אומנם מסד הנתונים הקיים בישראל בתחום לוקה בחסר לעומת מדינות אחרות בעולם המערבי, אך עדיין יש כמה דברים שחייבים להכיר ויכולים לסייע.
בטור הזה נספק לכם שלוש כתובות פשוטות לבירור פרטים חשובים. באחד מהטורים הבאים – נצלול טיפה פנימה וננסה גם להעניק כלים מורכבים יותר למעוניינים. אז אלה הם שלושה אתרים חיוניים למי שיש לו נגיעה, אפילו חלקית ומינורית, לעולם הנדל"ן.
איך מאתרים את תעודת הזהות ומיקום הנכס?
לכל תושב במדינה יש תעודת זהות, וכך גם לכל נכס. תעודת הזהות של דירות ומבנים מקוטלגת על פי שיטה ישנה, שמחלקת את המדינה לגושים וחלקות. הדירה שלכם, למשל, נמצאת בכתובת המזוהה על פי שם הרחוב והמספר וגם מספר הדירה מתוך מניין הדירות. אבל לנכס גם כתובת נוספת, שהיא מספר גוש ומספר חלקה. הכתובת הזו רשומה בטאבו ונדרשת בין היתר להוצאת נסח טאבו ולפעולות אחרות. איך מוצאים? מקלידים במנוע החיפוש את המילים "מחשבון גוש חלקה", ומקבלים מספר תוצאות. נתמקד בזו של המרכז למיפוי ישראל, שבדרך כלל תופיע ראשונה. מקליקים ומקבלים את האפשרות להזין את הכתובת המוכרת ולקבל את הגוש והחלקה וגם לצפות במיקום המדויק במפה כדי לראות מה נמצא בסמוך ולוודא שהתשובה מדויקת. קל ופשוט.
1 צפייה בגלריה
אורי חודי
אורי חודי
אורי חודי
בכמה נמכרה דירת השכנים?
הדשא של השכן ירוק יותר? ומה עם הדירה שלו? היא יקרה יותר או להיפך? השכנים שלכם מכרו את הדירה למטה, ואתם רוצים לדעת כמה שילמו הרוכשים ולהסיק מזה כמה שווה הדירה שלכם? אתם מחפשים דירה באזור מסוים ומנסים להבין מה רמת המחירים האמיתית? לא רק מפי גורמים מטעם או בעלי אינטרס? אתר הנדל"ן הממשלתי (יש דבר כזה, והוא אפילו לא רע) יכול לסייע. איך נכנסים? פשוט כתבו במנוע החיפוש את המילים "נדל"ן גוב", ככה בעברית, ותגיעו לאתר הנדל"ן הממשלתי. למי שמכיר את המערכת של רשות המיסים, מדובר באותו בסיס מידע עקרוני, אבל בנדל"ן גוב, ויסלחו לי אנשי רשות המיסים היקרים, הממשק נעים ונוח יותר. באתר תוכלו למצוא עסקאות מכירה של דירות יד שנייה וחדשות ובמקרים מסוימים אף לראות בכמה ירד או עלה מחיר הדירה בהשוואה למועדי העסקאות השונים. ניתן גם לקבל את מיקום הנכס על המפה ולמקד החיפוש במגוון פרמטרים. בהצלחה.
האם המתווך הוא בעל רישיון?
כמו בעלי מקצוע אחרים בישראל, גם למתווכים צריך להיות רישיון תיווך תקף. הרישיון ניתן לאחר שהמתווך עובר בחינה ויש צורך לחדשו מעת לעת. במכירה או רכישה של נכס המתווך הוא פונקציה חשובה, אך לא פחות חשוב לבדוק שהוא אכן מתווך רשום ובעל רישיון. איך בודקים? במשרד המשפטים יש רשימה מלאה שניתן להגיע אליה בקלות יחסית. הקלידו "פנקס רשם המתווכים" במנוע החיפוש, ותגיעו לדף שבו תוכלו להקליד את שם היישוב, שם המתווך או מספר הרישיון שהוצג לכם. ואם אתם כבר נמצאים באתר של משרד המשפטים, תוכלו למצוא שם עוד מידע, עדכונים וכתובות בנושא. זיכרו - ידע זה כוח.