מצב תקציב המדינה, ככל שזה נשמע מוזר בימים האלה, הולך ומשתפר. לראשונה מזה 15 שנים נרשם בחודש פברואר עודף בתקציב המדינה והמדובר אף בסכום משמעותי של ארבעה מיליארד שקלים. מתחילת השנה העודף מגיע כבר ל-22.6 מיליארד שקל, בהשוואה לגירעון גבוה של 11.2 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד, שבה היה הסגר האחרון בתקופת שיא משבר הקורונה. הגירעון באחוזי תוצר מגיע עתה רק ב-2.2%, לעומת שיא של יותר מ-11% בשיא תקופת הקורונה ב-2020. מדובר בגירעון אף נמוך יותר מזה שהיה לפני הקורונה והתקרב ל-4%.
העודף העצום בתקציב המדינה יזמין כעת לחצים של גורמים שונים להגדיל את הסיוע למערכות הביטחון והבריאות, להרחיב את התוכנית הכלכלית ולהעניק הטבות רבות יותר לעצמאים. כמו כן, ניתן יהיה להשתמש בכסף להעלאת קצבאות הקשישים, שלא הועלו כבר ארבע שנים, ולסבסוד נוסף של מחירי החשמל והתחבורה הציבורית, שאמורים לעלות בשל המלחמה באוקראינה, ואולי אף להקלה במס על הדלק שמחירו יעלה קרוב לוודאי משמעותית גם בחודש הבא.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
שר האוצר אביגדור ליברמן, ראש הממשלה נפתלי בנט
(צילום: נעם ריבקין פנטון, אלכס קולומויסקי )
מנתוני משרד האוצר שפורסמו היום (ג') עולה הסיבה העיקרית למפנה הגדול בתקציב המדינה נובע מהגידול העצום בהכנסות המדינה ממיסים שממשיכות לגדול בהרבה מעבר לתחזיות, מה שמעיד על מצב מצוין של המשק הישראלי, וגם ככל הנראה על גבייה מוגברת מהעסקים - שחלקם נדרשו להחזיר את מענקי הקורונה. מדובר כבר בעליה עצומה של 33.9% בהכנסות ממיסים בחודשים ינואר-פברואר השנה לעומת החודשיים הראשונים של השנה שעברה, כאשר עד ב-7 בפברואר היה כאמור הסגר השלישי.
עוד גרם לעודף בתקציב הצמצום בהוצאות של הממשלה במסגרת התוכנית לסיוע בגין משבר הקורונה וכדברי בכירי משרד האוצר "זאת בשל ההתאוששות במשק". במסגרת תוכנית הסיוע הכלכלי, הממשלה הוציאה כבר סכום כולל של 177.1 מיליארד שקל בשנים 2022-2020, דהיינו תוך שנתיים בדיוק מאז פרוץ המשבר בחודשים פברואר ומרץ 2020.
הכנסות המדינה ממיסים הסתכמו מראשית השנה כבר ב-83.1 מיליארד שקל, גידול ב-33.4% לעומת החודשים ינואר-פברואר 2021 ו-41.3% יותר מאשר בחודשים הללו, ממש ערב משבר הקורונה בשנת 2020.
הוצאות הממשלה מראשית השנה הסתכמו עד כה ב-60.5 מיליארד שקל, כאשר רק 1.5 מיליארד שקל מהן הוצאו במסגרת תוכנית הסיוע לקורונה. בכך נרשם צמצום בהוצאות בשיעור גבוה של 17.6% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.