תוכנית כלכלית שנעשית בתנאי לחץ, ושחלק מסעיפיה נקבעים ממש ברגע האחרון, שעתיים-שלוש לפני פרסומה, לא יכולה להיות תוכנית מושלמת. בטח לא למלחמה אמיתית ביוקר המחיה בישראל.
אולם, כך יצאה אמש (יום ד') התוכנית הממשלתית להפחתת יוקר המחיה, שכנראה לא תפתור את בעיית המחירים הגבוהים בארץ בהשוואה למדינות מפותחות אחרות. מה היא כן תעשה? תסייע בעיקר להורים לילדים, אך ממש לא לכל למי שנפגעים מההתייקרויות, למשל קשישים, רווקים ונכים. ויש גם מוקשים, שנגיע אליהם בהמשך.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
3 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
שר האוצר אביגדור ליברמן
(צילום: לע''מ)
התוכנית למעשה כוללת שורת צעדים שמטרתם מחד לנסות ולבלום במידה מסוימת את ההתייקרויות, בצד ההוצאות של הצרכנים, ומאידך לנסות ולסייע בצד ההכנסות למי שנחשבים חלשים ועניים יותר. יצוין, כי כל הצעדים בתוכנית דורשים חקיקה או אישור ועדת כספים, ולא ידוע כרגע מתי ייכנסו לתוקף.
מי ייהנה מהתוכנית במיוחד? הורים לילדים הם המרוויחים הגדולים הפעם. על פי התוכנית, הם יקבלו תוספת נטו למשכורת, בשל מתן נקודות זיכוי ממס, בסכום של 223 שקלים להורה עובד, בעבור כל ילד בגיל 6 עד 12, וזאת רק לכל שנת 2022. השווי השנתי של ההטבה למשפחה לילד אחד יגיע עד 5,332 שקל בשנה ל-530 אלף הורים. העלות לקופת המדינה תהיה 2.1 מיליארד שקל.
כל ההורים יקבלו את הזיכוי ממס? הנה המוקש הראשון. ההנחה ממס תינתן רק להורים שעובדים, ויותר מכך: כל מי שעובדים ומשתכרים למשל שכר מינימום של 5,300 שקל לחודש, כך שהם ולא משלמים כלל מס - לא יוכלו ליהנות מההטבה הזאת. וזה לא המוקש היחיד. אי אפשר להבין מדוע נעצרת ההטבה בגיל 12. האם ילד בן 13 או ילדה בת 14 לא נחשבים כבר ילדים?
יהיה סיוע נוסף להורים לילדים? בתחום מסוים, לחלק מההורים. מדובר בסבסוד חדש לצהרונים שיינתן מעתה גם ליישובים באשכולות 4-5, ביניהם ערד, באר שבע, קריית גת, אשקלון, אשדוד, לוד, בת ים, אור יהודה, עפולה, טבריה, בית שאן ועוד. עד כה ניתן הסיוע רק עד לאשכול 3. המדובר בסבסוד של 250 שקל לחודש להורים לפעוט, שהם בשנת לימודים שלמה בת 10 חודשים 2,500 שקל בשנה. עם זאת, למרבית ההורים בישראל לא יינתן הסיוע החדש בצהרונים.
מהו הסיוע למקבלי שכר נמוך במיוחד? הורים עובדים בעלי שכר נמוך במיוחד יקבלו הגדלה של 20% במענק העבודה ("מס הכנסה שלילי"), בסכום של 800 שקל בממוצע. מדובר בכ-300 אלף עובדים שיקבלו את הסיוע הלא גבוה במיוחד של כ-67 שקל בחודש בממוצע.
העצמאים יזכו בסיוע שהובטח להם? פה מסתתר מוקש נוסף, שכן בינתיים לא יהיה סיוע. במסגרת התוכנית נשמעה רק "הצהרת כוונות" על פיצוי לעצמאים, ובאוצר הציעו לתת להם רק הנחה זעומה במיסי הארנונה. לפי שעה לא מסכימים באוצר לנוסחה שהציע צוות ממשלתי בראשות נשיא לשכת יועצי המס, ירון גינדי.
הצוות הציע לתת פיצוי של ממש לבעלי העסקים שאצלם נרשמה ירידה במחזור ב-25% בחודשים ינואר-פברואר 2022, לעומת התקופה המקבילה ב-2019, ערב משבר הקורונה. האוצר מתנגד בתקיפות ובינתיים רק מצהיר הצהרות כי "יהיה סיוע".
מה בצד ההוצאות? איפה המאבק האמיתי בהתייקרויות? התוכנית כוללת ביטול מכסים על שורה ארוכה של מוצרים, שעליהם נגבה עד כה מכס בשיעור של 12%. כך יפחת המכס ל-0% על מזרנים, שמיכות, כריות, רהיטים, תחבושות היגייניות, כלי אוכל, אבני ריצוף, כיורים ואמבטיות, ציוד רפואי, חלקי חילוף לרכב, אופניים חשמליים (המכס היה 6%) וסוללה לרכב.
ההתייקרויות שהכעיסו יותר מכל את הצרכנים היו בתחום המזון. יהיו כעת הוזלות? המכס יופחת לאפס אחוזים על יבוא בשר, דגים, שימורי טונה, קמח, קטשופ ורטבים, שמן חמניות, נקניקים ופירות יבשים. המכסות הפטורות כליל ממכס יוגדלו בתחום הביצים, הדבש ושמן הזית.
וגם כאן יש מוקש? כן, ואפילו מוקש גדול. מי ערב לכך שעם הפחתת המכס בנמל - יוריד גם הסוחר את מחיר המוצר ב-12%? העבר הוכיח כבר שרבות מההפחתות במכסים הגדילו בעיקר את רווחי הסוחרים. הצרכנים לרוב לא ראו מזה הרבה.
3 צפייה בגלריה
תחנות דלק בתל אביב לפני עליית המחירים
תחנות דלק בתל אביב לפני עליית המחירים
המס על הדלק לא יופחת, והמדינה תמשיך לגבות כ-70% על כל ליטר
(צילום: מוטי קמחי)
דיברו על הפחתת ההתייקרות בחשמל. זה יקרה? אכן, אולם המחיר עדיין יתייקר בשיעור לא נמוך של 3.4%, לעומת הכוונה לייקר את החשמל מ-1 בפברואר בשיעור של 5.7%. והנה המוקש: ההוזלה היא זמנית, ואם מחירי הפחם בעולם יוסיפו לעלות מעבר ל-100% שהם עלו בשנה האחרונה, החשמל יתייקר שוב.
ומה קרה לדרישות של שרים רבים והציבור כמובן להוזיל את מחיר הדלק? המס על הדלק לא יופחת כלל, בשל אובדן הכנסות עצום לקופת המדינה אילו בוצעה ההפחתה. באוצר התנגדו בתקיפות להפחתת המחיר ולכן המדינה תמשיך לגבות כ-70% על כל ליטר דלק 95 שבעלי המכוניות ממלאים. שיא עולמי.
מה בנוגע לרפורמה המובטחת בחקלאות? גם הפרק של הירקות והפירות נותר מחוץ לתוכנית. בשל ההתנגדות התקיפה של החקלאים מפתיחת היבוא לתחרות אמיתית, חוששת הממשלה שהתוכנית כולה תותקף בשל הפגיעה הקשה בחקלאים. בימים הבאים ימשיכו במשרדי האוצר והחקלאות לנסות להגיע להסכמה עם החקלאים.
והתוכנית באמת תעשה סדר בתחום ההתייקרויות במשק, כאשר מברשת שיניים עולה בישראל 150% יותר מאשר במדינות שמעבר לים? בינתיים ממש לא. המדובר בתוכנית שמטרתה העיקרית היא לעצור את המתקפות על הממשלה בשל גל ההתייקרויות החדש. בתוכנית כזאת אי אפשר לטפל ביוקר המחיה העצום בישראל, הקיים כבר בשני העשורים האחרונים. אתמול נמסר רק על כוונה להפחתת הריכוזיות במשק כדי ליצור תחרות, ואנחנו יודעים לאן מובילות כוונות טובות ברבים מהמקרים.
כמה עלתה כל התוכנית הזאת לקופת המדינה? מדובר בעלות שמוערכת ב-4.4 מיליארד שקל בעיקר בשל אובדן הכנסות למדינה. זהו סכום גבוה שלא בטוח שהיה כדאי להשקיעו בחלק מהצעדים שעליהם הוכרז אמש. קצת מזכיר את המיליארדים שהמדינה הקציבה לחלוקת "מענק לכל אזרח" בימי הממשלה הקודמת.
פורסם לראשונה: 22:15, 09.02.22