ברקע המשבר הכלכלי שעדיין בעיצומו, היעדר התקציב והבחירות שבפתח - דובי אמיתי, יו"ר המגזר העסקי על התוכנית הכלכלית החדשה ומצב המעסיקים במשק.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
דובי אמיתי
דובי אמיתי
יו"ר המגזר העסקי דובי אמיתי
ראש הממשלה ושר האוצר פירסמו תוכנית כלכלית חדשה. היא נראית לך מתאימה כעת? "ציפיתי לתוכנית מקצועית ומעמיקה, להאצה וליציאה מהמשבר עם מנועי צמיחה, השקעה בתשתיות, השקעה בהכשרות מקצועיות ורפורמות מבניות. לצערי לא מצאתי שום תוכנית ארוכת טווח".
מי לדעתך הם הנפגעים הקשים ביותר במשבר הקורונה? "המעסיקים. כבר יש 100 אלף עסקים שנסגרו מתוך 600 אלף עסקים במדינה. עסקים רבים סגורים מאז הסגר הראשון. זה נורא".
מי אשם? "הממשלה. בפברואר קיבלתי שיחת טלפון דחופה ממשרד ראש הממשלה בשבת בבוקר, עם יו"ר ההסתדרות. הם הציגו את המשמעויות של התפשטות הקורונה בעולם. הסכמנו עם ההסתדרות לפני פסח להפעיל את הסכם החל"ת ואמרנו שמיד אחרי פסח נחפש פתרונות שהם לא סגירת המשק".
ומה קרה עם זה? "לימים הגעתי לאוצר ואמרתי שמודל החל"ת נתן את המענה הראשוני וצריך לחפש את הפתרון היותר נכון בראייה ארוכה. לשמר את העובדים במקומות העבודה, כמו המודל הגרמני. לנצל את התקופה הארוכה להכשרות מקצועיות. כלום לא נעשה עד היום. ברגע שבאוצר לא עשו דבר הם יצרו חוסר אמון ואי ודאות".
אז אתה מאשים את משרד האוצר. מה יחס שר האוצר אליכם? "עם כחלון הייתה שותפות מלאה. ישבתי פעמיים בשבוע עם כחלון ועם באב"ד ומרידור וחשבנו מה צריך לעשות כדי לשמר את המשק. נכנס השר ישראל כץ, ואחרי הפגישה הראשונה הבנתי שאם אמשיך לשבת איתו, עם הסגנון שהביא לאוצר, יהיה פיצוץ. שר האוצר הזה, אם אתה לא מצטרף לדעתו, אתה הופך לאויב. העדפתי לא להיכנס לעימותים. דווקא במשרד ראש הממשלה פתחו לנו את הדלת והיו קשובים הרבה יותר. אבל עדיין אנחנו מחכים לתוכנית הגדולה".
והתוכנית החדשה של כץ ונתניהו לא נותנת מענה? "אני לא מוכן לשום תוכנית של כץ שנעשית כמו עכשיו, לא בתיאום עם המעסיקים. לא ניתן יד לשום תוכנית שלא תהיה מתואמת איתנו. כך עושים בכל מדינה מתוקנת. כל התוכניות ששר האוצר הביא עד עכשיו לא מחזיקות מים. הן לטווח קצר, טלאי על טלאי. ציפיתי שתהיה תוכנית רב-שנתית. שתהיה תוכנית ברורה לצאת מהמשבר. כל חודשיים יש תוכנית חדשה שאינה ארוכת טווח. זה רציני?"

מה בעיקר חסר למעסיקים כיום? "חוסר אחריות של כל הפוליטיקאים שגררו אותנו לארבע מערכות בחירות. הם נכשלו באירוע שלא ראינו כמוהו. נשארנו עם תקציב מ-2018 ועם משק צולע שישלם על זה מחיר גבוה מאוד בשנים הקרובות".
הנגיד הודיע שבנק ישראל ירכוש 30 מיליארד דולר. זה לא יסייע למגזר העסקי? "הדבר הראשון שצריך היה לעשות זה לעזור בכסף גדול ליצואנים לנוכח שער הדולר הנמוך. הצעד של הנגיד לא מספיק. צריך לסייע ליצוא בתמריצים ישירים כדי למנוע ביטול קווי ייצור ופיטורים שיעלו לממשלה יותר כסף. צריך להשקיע בגדול בתשתיות. צריך ללכת מיד לשיווק קרקעות לבנייה, להאיץ את הבנייה ולהגדיל את ההשקעה בתשתיות".
איך יחול השיפור במגזר העסקי? "הקורונה לא תעזוב. צריך להפעיל את מודל הרמזור, לסגור את המקומות שבהם יש תחלואה ולפתוח לגמרי את המקומות שבהם התחלואה נמוכה".