הקורונה מכה בעניים: הבנק העולמי הודיע אתמול (רביעי) כי יותר מ-150 מיליון אנשים עלולים לצלול לעוני קיצוני, עם הוצאות מחייה של עד 1.90 דולר ליום. זאת, לפי הבנק העולמי, עד לסוף השנה הבאה.
המגפה עצרה שנים של התקדמות בצמצום העוני הקיצוני בעולם, שצפוי לעלות השנה לראשונה מזה למעלה משני עשורים. הדבר עלול כמובן להחמיר את אי-השוויון העולמי ו"להקשות על מדינות לחזור לצמיחה כוללת", אמר נשיא הבנק העולמי, דיוויד מלפס.
1 צפייה בגלריה
עוני ב הודו
עוני ב הודו
משפחות עניות בהודו
(צילום: AFP)
לפי הבנק העולמי, הצמיחה הכלכלית העולמית צפויה לרדת השנה ב-5.2%, יותר מאשר בשמונה העשורים האחרונים.
הערכת הבנק היא כי 82% מתוך 150 מיליון האנשים שצפויים להצטרף למעגל העוני הקיצוני יהיו ממדינות עם הכנסה בינונית, כולל הודו, ניגריה ואינדונזיה. רוב העניים החדשים, 110 מיליון לפי הערכת הבנק העולמי, יהיו מדרום אסיה ומאפריקה שמדרום לסהרה. רבים מהעניים החדשים יהיו תושבים עירוניים משכילים, כך שהגידול בעוני יורגש בעיקר בערים.
כמעט רבע מאוכלוסיית העולם חיה בתעריף של מתחת ל-3.20 דולר ליום, מספר עצום של עניים הפגיעים יותר מכל לזעזועים כלכליים, שהשנה הכו גלים. האבטלה גוברת, משפחות אוכלות פחות, וילדים רבים אשר מהווים כמחצית מהעניין בעולם, מפספסים את הלמידה מרחוק בשל היעדר יכולות וציוד טכנולוגי.
"רבים מהעניים החדשים עוסקים ככל הנראה בשירותים כמו בנייה ותעשייה, שבהם הפעילות מושפעת ביותר מסגרים מוהגבלות ניידות אחרות", נכתב בדו"ח, על סמך סקרים שנערכו ברחבי העולם.
משך ההתאוששות עלול להימשך כעשור - מה שמנפץ את חלומם של אלו שהצליחו להתרומם מעט מעל חיי העוני וכבר ראו חיים טובים יותר לפניהם.
מדינות מתפתחות מבקשות סיוע רב יותר להתמודדות עם המגפה מהבנק העולמי, בהשוואה לממשלות עשירות ומוסדות פיננסיים אחרים. אלו מבקשות להקפיא את חובותיהן לבנק ואף לבטל אותם לחלוטין. בנוסף, המדינות המתפתחות מבקשות זכויות משיכה מיוחדת מקרן המטבע הבינלאומית, אך וושינגטון מתנגדת.
"אם התגובה העולמית תיכשל בהתמודדות עם האנשים העניים והפגיעים ביותר בעולם, ההפסדים שאלו חוו עד כה יתגמדו בהשוואה למה שצפוי להיות", נכתב בדו"ח. "אסור לנו להיכשל".