חוסרים ברשתות ועליות מחירים של עד 50% בעגבניות שרי בגלל החמסין האחרון: חקלאים טוענים שיש מחסור ממושך בעגבניות ובעגבניות שרי שהוביל לעליות מחירים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"יהיה מחסור לעוד שבוע-שבועיים, כרגע המחיר גבוה, אך במגמת ירידה", כך טוענים חקלאים. אך נראה שמדובר במחסור חריף: המחירים נעים בין 5.90 שקל לק"ג במספר סניפים בודדים ברמי לוי ל-39.90 שקל לק"ג בסניף אחד של טיב טעם בבאר שבע (מהרשת נמסר שהמחיר שגוי), כשרוב המחירים ברשתות הגדולות נעים בין 20 ל-30 שקל לק"ג.
2 צפייה בגלריה
ירקניות מוכרות עגבניות שרי ב-35 שקל לק"ג
ירקניות מוכרות עגבניות שרי ב-35 שקל לק"ג
ירקניות מוכרות עגבניות שרי ב-35 שקל לק"ג
(צילום: מירב קריסטל)

טיב טעם ב"ש: 39.90 שקל לק"ג

ירקניות מוכרות עגבניות שרי ב-35 שקל לק"ג. בסניף טיב טעם ב"ש מוכרים כאמור עגבניות שרי בלא פחות מ-39.90 שקל לק"ג, כשבסניף הסבירו את המחיר בכך ש"מדובר בספק חיצוני ואין לנו שליטה על המחיר" (כאמור הרשת טוענת שהמחיר שגוי). בשאר סניפי הרשת המחיר הנפוץ לעגבניות שרי הוא 24.90 שקל לק"ג, כשבטיב טעם בסיטי עגבניות שרי נמכרות ב-29.90 שקל לק"ג. באתרים כמו נוי השדה אפשר למצוא עגבניות שרי ב-24.90 שקל לק"ג.
2 צפייה בגלריה
מחסור עגבניות שרי
מחסור עגבניות שרי
מחסור עגבניות שרי
(צילום: מירב קריסטל)
בהשוואה לתחילת אוקטובר, המחירים ברשתות עלו. כך למשל, באושר עד המחיר עלה מ-9.90 שקל לק"ג לפני חודש ל-14.90 שקל לק"ג כרגע - התייקרות של 50%. בזול ובגדול המחיר עלה מ-14.90 שקל לק"ג ל-19.90 שקל לק"ג, בקשת טעמים המחיר עלה מ-14.90 שקל ל-18.90 שקל לק"ג, בסופר ברקת המחיר עלה מ-16.90 שקל ל-19.90 שקל לק"ג. ברמי לוי המחירים עלו בחלק מהסניפים מ-9.90 שקלים לק"ג ל-11.90 שקל לק"ג.
ההתייקרות היא בעיקר למכר במשקל, שכן במארזים (250-500 גרם), כמעט לא חל שינוי במחירים. כך למשל מארזי שרי לב נמכרים ב-9.90 שקלים עד 11.90 שקל ברוב הרשתות שמוכרות אותם ומחירם כמעט שלא השתנה.
במקביל יש התייקרות ממושכת בעגבניות: עגבנייה תוצרת הארץ נמכרת בימים אלה בשווקים הסיטונאים ב-8-7 שקלים לק"ג ולצרכנים היא נמכרת במחירי הפסד. לצד עגבניות תוצרת הארץ, יש לא מעט יבוא מטורקיה בשוק, מה שלטענת קמעונאים שומר על המחירים.
קמעונאי אמר ל-ynet כי "בעבר היה מחסור בעגבניות פעם בשנה בגלל מזג האוויר. לאחרונה זה קורה מספר פעמים בשנה כיוון שמשרד החקלאות לא מסייע לחקלאים. הוא לא שולט בגידול למרות שהוא אמור לתכנן אותו".
ממשרד החקלאות נמסר בתגובה, כי "המשרד עוקב באופן קבוע אחר השוק ופועל לדאוג לביטחון מזון לאוכלוסייה. המשרד מקיים אחת לשבוע ישיבה בראשות מנכ"ל המשרד להיערכות ומעקב אחר השוק בכדי לוודא שלא ייווצר מחסור במוצרים וכן מעקב על מחירי התוצרת החקלאית.
"המשרד עוקב אחר הייצור המקומי ומשלים את הביקוש באמצעות פתיחת יבוא משלים ומוגבל, תוך איזון בין מחיר הוגן לחקלאי למחיר סביר לצרכן. ניתן לייבא עגבניות בכל עת, יצוין כי המכס על עגבניות נמוך מאוד ואינו מהווה חסם לייבוא, ולראייה ישנו יבוא מטורקיה באופן מסיבי על ידי יבואנים ורשתות השיווק.
"השפעת החמסינים בחודשים ספטמבר ואוקטובר גרמו ליבול נמוך יותר בשווקים. גורמי המקצוע במשרד מעריכים כי עתה ישנה התאוששות וחזרה לרמות הרגילות של היקפי היבול מייצור מקומי. משרד החקלאות ופיתוח הכפר פועל וימשיך לפעול לעידוד היצור המקומי, לתמיכה במחקרים בתחום וסיוע בהשקעות בטכנולוגיה".