הסיפור חוזר על עצמו. כמו התוכנית הכלכלית וכמו תוכנית המענקים - משרד האוצר לא שותף גם בתוכנית רחבת ההיקף להארכת שנת הלימודים בחודש שלם, לא נעשתה שום בדיקה כמה תעלה התוכנית ומהיכן יגיע התקצוב לתוכנית החדשה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החינוך יואב גלנט הודיעו הערב (ראשון) על הארכת שנת הלימודים עד סוף יולי מהגנים ועד כיתות י"א. "חייבים לתת לילדים את ההזדמנות להשלים את מה שהם החסירו", אמר נתניהו. "נדאג לזכויות המורים, נדאג לתשלום מלא עבורם, זה עליי. אני לוקח על זה אחריות יחד עם שר החינוך ושר האוצר".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו: "נדאג לתשלום מלא עבור המורים. זה עליי"
על פי חישובים ראשונים שנעשו הערב, לפי אומדנים בלבד ובאופן מאוד לא מקצועי עדיין, התוכנית להארכת שנת הלימודים צפויה לעלות בין 2.25 ל-3 מיליארד שקל, תלוי בהיקף התלמידים שיקחו בה חלק, במשך יום הלימודים ובמקום שבו יתקיימו, שכן נוכח נגיף הקורונה, אין כל ביטחון שניתן יהיה לקיימם רק בבתי הספר.
רק בסביבות ארבע אחר הצהריים, כרבע שעה לאחר ההודעה על מסיבת העיתונאים, קיים שר האוצר ישיבה קצרה בלשכתו, שאליה זומנו מ"מ מנכ"ל המשרד, קובי בליטשטיין, ומ"מ ראש אגף התקציבים, יוגב גרדוס, ועוד מספר בכירים. שר האוצר הורה לפקידים ליצור קשר עם אנשי משרד החינוך, לברר את הפרטים ולגבש את התוכנית כולל תקצובה יחד עם משרד החינוך.
"עד אחר הצהריים לא היה לנו מושג במה מדובר. זה כבר רגיל כאן", אמר גורם במשרד האוצר. אומנם שר האוצר, ישראל כץ, עדכן היום אחדים מבכירי משרד האוצר בכוונה להודיע על תוכנית חדשה להארכת שנת הלימודים, אולם שום דיון ענייני לא התקיים באוצר.
3 צפייה בגלריה
ההצהרה המיוחדת
ההצהרה המיוחדת
קודם הודיעו על מסיבת העיתונאים, ורק לאחר מכן עודכנו בכירי האוצר
(צילום: אלכס גמבורג)
הנוהל התקין במקרים מעין אלה הוא כזה: מקיימים דיון מסודר, שבו מעלים את המטרה של התוכנית - מענקים, סיוע לעצמאים או תוכנית להארכת הלימודים. במשך ימים אחדים מקיימים באגפי משרד האוצר איסוף של נתונים (למשל, בכמה תלמידים מדובר, מה יהיה משך הלימודים בכל יום, כמה תוספות שכר יהיה צורך לשלם למורים ועוד).
לאחר התהליך הראשוני מתברר מהי עלות התוכנית, שלפי שעה יש בה פער של לפחות חצי מיליארד שקלים בהערכה הראשונית, כאשר אין עדיין תשובות לכל השאלות על היקפה ואופן ניהולה. רק לאחר מכן, תרים באוצר אחר המקורות למימון התוכנית, למשל קיצוץ בתקציבי כל משרדי הממשלה או העלאת מיסים וכדומה.
בעת תהליך גיבוש התוכנית יש לשתף את משרד המשפטים ולנסח משפטית את סעיפי התוכנית. הפעם, למשל, לא ברור כלל האם ניתן יהיה בכלל לאשר תוכנית רחבה כזאת בעת קיומה של ממשלת מעבר.
3 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
לשכת שר האוצר: "נפעל להקצות מקורות לפי אישור הממשלה"
(צילום: אלכס גמבורג)
מלשכת שר האוצר נמסר בתגובה כי "שר האוצר היה שותף עם ראש הממשלה ושר החינוך לדיונים על הארכת הלימודים לחודש יולי ובהחלט תומך בעניין. שר האוצר קיים דיון עם אנשי משרדו בנושא והנחה אותם לקיים הידברות עם אנשי משרד החינוך לגבי התוכן המדויק והעלות המדויקת, כפי שנעשה ביחס לדברים דומים בעבר.
"בכפוף לאישור הממשלה, משרד האוצר יפעל להקצות מקורות למימון התוכנית, כולל האפשרות לפתוח קופסת קורונה מיוחדת, בדומה לקופסה המתוכננת בנושא החיסונים ומשרד הבריאות".