בשורה לבעלי העסקים והעצמאים, שעשרות אלפים מהם יקבלו כעת מענקים גבוהים יותר. בעקבות מקרים רבים שהובאו לידיעתו, החליט שר האוצר ישראל כץ, שגובה המענק הסוציאלי של עד 15 אלף שקל לעצמאים ובעלי עסקים, יקבע בהתאם לרף ההכנסות הגבוה מבין השנים 2018 או 2019. זאת כדי לאפשר לזכאים לקבל את הסכום הגבוה מבין השנים האלה.
יצוין, כי אם הוגשו דו"חות גם לשנת 2018 וגם לשנת 2019 - אזי המערכת תחשב באופן אוטומטי לפי כל שנה ותיתן את המענק הגבוה מביניהן.
2 צפייה בגלריה
חנויות סגורות בחדרה
חנויות סגורות בחדרה
חנויות סגורות בצל הקורונה
(צילום: אסף קמר)

בנוסף, אם עצמאי או בעל עסק הגיש דו"ח לשנת 2018 וטרם הגיש דו"ח לשנת 2019 - אזי בשלב הראשון ישולם המענק לפי 2018, ולאחר שיגיש את דו"ח 2019 - אם ימצא כי לפי דו"ח 2019 היה זכאי למענק גבוה יותר - אז תבוצע השלמה.
ההסדר יחול על המענק הסוציאלי שיינתן לעצמאים ולבעלי העסקים שיהיו זכאים כל חודשיים, עד סוף יוני 2021.
יצוין כי בפעימה הראשונה באפריל הייתה השוואה רק ל-2018, כי טרם הוגשו דו"חות ל-2019, אלא אם העסק נפתח בשנת 2019. בפעימה השנייה במאי אפשר היה להשוות ל-2019 אם העסק נפתח ב-2019 או לחילופין אם העסק נפתח ב-2018 והיו הפסדים ב-2018. כעת ניתן להשוות את המצב ב-2020 הן ל-2018 והן ל-2019, מה שטוב יותר לבעל העסק.
2 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
שר האוצר ישראל כץ
(צילום: לע"מ )

"נאבק על התיקון לאחור"

עו"ד רועי כהן, נשיא ארגוני העצמאים, אמר בתגובה להחלטת שר האוצר, כי "אנו בלהב זועקים על העיוות הזה מהפעימה הראשונה מול האוצר ורשות המיסים, וכמו שטענו נשיא לשכת יועצי המס ירון גינדי ואנוכי, שזה אפשרי לביצוע ואסור שעשרות אלפי עצמאים יפלו בין הכיסאות, הנחישות והצדק תמיד מנצחים. עכשיו נותר לתקן זאת רטרואקטיבית, כי הוכחנו שזה ניתן לביצוע ועשרות עצמאים שלא קיבלו שקל אחד מאז מרץ השנה יהיו זכאים לקבל מענק ולא אתן עוד שיאמרו לנו שזה לא אפשרי".
כהן הוסיף, כי "העצמאים יאבקו על התיקון לאחור על כל הפעימות בכל הכוח ובלי פשרות. לא נקבל מצב בו נתנו לנו עכשיו משהו כדי לייצר שקט, בלי לתקן את עיוותי העבר ושאנו נשכח מאחור את עשרות האלפים של העצמאים שנפלו בין הכיסאות. לא בבית ספרנו".
כהן פנה לשר האוצר: "אני דורש - טעיתם, אז תתקנו אחורה ותצילו עשרות אלפי עצמאים מעוני. זה הדבר הנכון לעשות כדי להחזיר את האמון בין העצמאים לממשלה, לקחת אחריות".
רו"ח איריס שטרק, נשיאת לשכת רואי חשבון, מסרה כי "אנו בלשכת רואי חשבון המלצנו לשר כץ לאפשר חישוב המענק על בסיס נתוני ההכנסות הגבוהים יותר מבין השנים 2018 או 2019, וכן ציינו זאת במכתבנו בנושא ההערות לתזכיר חוק התוכנית לסיוע כלכלי. זהו מהלך חשוב ומשמעותי שמטרתו לסייע ולהקל על העצמאים והעסקים ולא להקשות עליהם. ככל שיירדו יותר חסמים בהנגשת המענקים, כך הסיוע יהיה יעיל יותר ויגשים את ייעודו".