תוכנית המענקים לכל אזרח עוד עשויה לעבור שינויים, הן כאשר תובא לאישור הממשלה והן בדיוני החקיקה בכנסת. שרים וחברי כנסת, בהם גם מהקואליציה ואף מהליכוד כבר מתחו ביקורת על התוכנית ואמרו כי יש לבצע בה שינויים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
במשרדים הכלכליים קיים כעת גם חשש כבד שדירוג האשראי המצוין של ישראל, שבאחת מהחברות הגדולות עומד על AA מינוס, עלול להיפגע כבר בימים הקרובים בשל גירעון הענק בתקציב במדינה ושיעורי האבטלה הגדולים.
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר האוצר, ישראל כץ
(צילום: אבי כהן)
התוכנית, לפיה כל אזרח בישראל יקבל 750 שקל לחשבון הבנק שלו והורים לילדים יקבלו 2,000 עד 3,000 שקל, מעוררת ביקורת קשה מכל עבר. אחת הסיבות העיקריות היא שהתוכנית מעניקה את הכסף לכל אדם, עשיר ועני, גם למי שלא נפגעו כלל כלכלית ממגיפת הקורונה, ולא מעבירה סכומים גבוהים יותר למי שירדו אל מתחת לסף העוני.
במשרד האוצר כמעט כל הבכירים התבטאו נגד התוכנית מהרגע שנודע להם עליה. התוכנית תוכננה על ידי היועץ הכלכלי של ראש הממשלה, פרופ' אבי שמחון, מבלי לשתף את בכירי משרד האוצר, שלחלקם נודע אודותיה רק שעות ספורות לפני פרסומה.
ראש אגף התקציבים, שאול מרידור, היה המתנגד התקיף ביותר וטען כי מדובר בתוכנית בזבזנית שנזקה יהיה גדול מתועלתה. הבוקר אמרה מנכ"לית משרד האוצר החדשה, קרן טרנר-אייל, בריאיון בתאגיד השידור הציבורי "כאן", כי לתת מענקים לעובדי המגזר הציבורי, ששכרם לא נפגע כלל במשבר הקורונה, הוא מעשה לא נכון.
בכיר באוצר אמר כי "זאת תוכנית שנוצרה בעת לחץ בשל הפגנות ובכי של אנשים שבאמת נקלעו לצרה. אבל מה פתאום צריך לתת בגלל זה מענקים למי שגר בבית פרטי בכפר שמריהו או בעומר ולחשבונו בבנק מגיעים עשרות ואף אלפי שקלים בכל חודש?"

לא כל הפינות סגורות

התוכנית בעייתית ולא כל פינותיה סגורות. כך הוחלט ברגע האחרון שהורים גרושים יקבלו את המענק כך: מי שמקבל מביניהם את קצבת הילדים הוא או היא הם גם שיקבלו את הכסף עבור הילדים ובן הזוג הגרוש יקבל רק 750 שקל על עצמו. הורים גרושים, שמתחלקים במשמורת על הילדים עשויים לעתור לבג"ץ, כפי שאמר היום הורה גרוש.
עוד בעיה תהיה להגיע למי שאין את פרטיהם בביטוח הלאומי. למשל, עולים חדשים בגיל העבודה, שטרם החלו לעבוד והם לא נזקקים, או צעיר בדואי בן 19 בפזורה בנגב, שעדיין אינו עובד ולא משלם ביטוח לאומי ולא מקבל קצבה כלשהי.
הורדת דירוג האשראי של ישראל עלול להיות מכה אנושה נוספת לקופת המדינה המתדלדלת. ישראל תנפיק אגרות חוב במיליארדי דולרים בקרוב באירופה, בארה"ב ויתכן שגם, כפי שנעשה רק לאחרונה, במזרח הרחוק. אם דירוג האשראי ייפגע - משמע החשש יגדל שישראל (שתמיד עמדה בהחזרי הלוואותיה בעבר) לא תוכל לעמוד בהחזרי ההלוואה - ולכן הריבית על ההלוואות הללו עלולה לגדול באופן משמעותי.
פרופ' אבי שמחון הסביר ל-ynet, כי במשרד ראש הממשלה מאמינים שהזרמת שישה מיליארד שקל לציבור תגרום לגידול עצום בצריכה וכך בית עסק וחנויות שוב יחזירו עובדים מחל"ת, הפעילות במשק תגדל והצמיחה תיל לגדל מחדש.

750 לעשירונים העליונים לא יגדילו את הצריכה

כלכלנים מביעים ספק בכך וטוענים כי 750 שקל שיקבלו בעלי העשירונים העליונים לא יגרמו לשום גידול בצריכה והם יותירו את הכסף בחשבון הבנק שלהם. העניים ישתמשו בכסף לתשלום חשבונות החשמל והמים והחזר חובות שנטלו.
התגובות השליליות על התוכנית רבות. שלומי יחיאב, יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית, אמר ל-ynet כי יש כעס של הסטודנטים על שראש הממשלה ושר האוצר "החליטו לשפוך מיליארדים על אוכלוסיות שלא זקוקות לכך, במקום להגדיל את הסיוע לאלו הזקוקים, כמו לסטודנטים ולצעירים המצויים במשבר האבטלה הנוכחי".

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, תקף את התוכנית - והוא זה שאמור להוביל את אישורה בוועדה - ואמר: "אני לא מבין למה צריך לתת כסף למשפחות עשירות. למה לא לתת את המענקים לפי מספר הילדים? אני מבין למה מנסים למנוע מלהעביר את התוכנית בחקיקה בכנסת, כי שם זה יבוא לידי ביטוי לפי עמדת הציבור".
יוסי אלקובי, נשיא התאחדות המלאכה והתעשיה, המייצגת אלפי עסקים קטנים: "לעצמאים עושים מבחני הכנסה ומעבירים אותם שבעה מדורי גיהינום. ביום שמאות אלפי עצמאים מקבלים יריקה בפרצוף בדמות 1,800 שקל בלבד לחודשיים - הממשלה מחלקת כסף לכלל האזרחים ללא אבחנה. מדובר בשערוריה שאת המחיר שלה כולנו נשלם".
יועצו הכלכלי של ראש הממשלה, פרופ', אבי שמחון, אמר ל-ynet כי "לא היתה ברירה. כדי להעביר מהר מאד את הכסף לכל הנזקקים, השיטה המהירה ביותר הייתה להשתמש במאגר נתוני האזרחים של הביטוח הלאומי. בלי מבחן הכנסות לא ניתן היה לחלק את הכסף אחרת. רצינו לחלק את הכסף רק לשבעה העשירונים הפחות חזקים וזה לא אפשרי לביצוע. בדקנו את זה".