"כולנו חווים ימים קשים והשיא עוד לפנינו", כך פותח מנכ"ל אל על גונן אוסישקין איגרת ששלח לעובדי החברה.
העובדים נמצאים במגעים מול משרד האוצר בכל הנוגע להיקף הפיטורים - העומדים עתה על כ-1,600 עובדים - אך באוצר עדיין מתעקשים על הרחבה של תוכנית הפיטורים כדי לספק לאל על את תוכנית החילוץ.
3 צפייה בגלריה
טיסת אל על יוצאת  מפרת׳ ומחזירה ישראלים מאוסטרליה וניו זילנד
טיסת אל על יוצאת  מפרת׳ ומחזירה ישראלים מאוסטרליה וניו זילנד
טיסת אל על בצל התפשטות הקורונה
(צילום: דוברות אל על)
אוסישקין כותב: "איני איש בשורה - לא בכל הקשור לעיתוי סיום המשבר ולא בכל הקשור לסיוע של המדינה לאל על, סיוע שהוא קריטי. עדיין אין פריצת דרך - ובכל יום שחולף מצבנו מחריף".
"אנו מתקרבים לנקודה שבה המדינה חייבת להחליט האם היא רוצה חברת תעופה לאומית או שהיא סבורה כי הביטחון התעופתי אינו מרכיב חשוב ומשמעתי בביטחון הלאומי. אני גאה על כך שאל על מובילה במאמץ הלאומי למצוא פתרון להשבת הישראלים ארצה.
3 צפייה בגלריה
גונן אוסישקין
גונן אוסישקין
מנכ"ל אל על גונן אוסישקין
(צילום: סיון פרג')
"לאנשים שלנו השוהים בחל"ת, אני יודע כי קשה להיות בבית בתחושת חוסר ודאות. אני חושב עליכם בכל דקה ובכל רגע וכל מעשי ומאמצי כמעט 20 שעות ביממה מכוונים לדבר אחד בלבד: הבטחת עתיד יציב ובטוח לאל על בעידן שלאחר הקורונה והבטחת מקור פרנסתם של אלפי בית אב", כתב אושסקין.
מנכ"ל אל על מבטיח באיגרת כי אל על הגישה תוכנית לאוצר המבטיחה חברה "יעילה יותר, מדויקת יותר, עם התאמות תפעוליות, כך שנוכל להתמודד עם התחרות ועם הנזקים הכלכליים שגרם משבר הקורונה. התוכנית שהגשנו תאפשר למדינה לקבל החלטה על סיוע מיידי לאל על".
אוסישקין מדגיש במכתבו לעובדים כי אובדן אל על פירושו אובדן של תרומה בהיקף 2.5 מיליארד שקלים לתל"ג - או מה שאוסישקי מגדיר כ"הלוואת מדינה בהיקף של 200 עד 300 מיליון דולר שתאפשר לאל על להתאושש ולחזור במהרה לפעילות סדירה".
אוסישקין אינו מתיחס במכתבו כלל למכתב החריף שהוציא השבוע שר התחבורה בצלאל סמוטריץ', הקורא לשר האוצר לפעול לחילוץ ישראייר וארקיע - אך לא לפעול באותה מידה לחילוץ אל על.
3 צפייה בגלריה
הפגנת עובדי אל על
הפגנת עובדי אל על
הפגנת עובדי אל על
(צילום: גל רותם אלעד סאסי תקשורת)

שוב פיצוץ במו"מ

בתוך כך, המשא ומתן על תוכניות התייעלות בין הנהלת אל על לנציגות עובדי החברה תקוע, ואינו מאפשר את קידום בקשת הסיוע מהמדינה בסך 700 מיליון דולר. זאת למרות דיונים יומיומיים אינטנסיביים בין הצדדים ובהשתתפות נציג ההסתדרות, וכן אזהרות של הנהלת אל על שתוך זמן קצר תקרוס ללא סיוע המדינה.
תוכנית ההבראה נדרשת על ידי האוצר כבסיס לדיון בבקשת הסיוע. אל על נדרשה לחיסכון של 200 מיליון דולר בעלויות שנתיות, פיטורי עובדים ועוד, שיבטיחו את החזר ההלוואה בערבות מדינה בסך 700 מיליון דולר, בהנחה שתתקבל. אחד הנושאים העיקריים שבמחלוקת הוא נושא הפיטורין: ההנהלה דורשת פיטורי 600 עובדים בהסכם קיבוצי, העובדים מוכנים ל-100 מפוטרים בלבד - והיתר באמצעות פרישה לפנסיה מוקדמת. בנוסף יש מחלוקת על גובה פיצויי הפיטורים.
המו"מ התפוצץ על רקע הדרישה הנוספת לפתיחת הסכמי העבודה כך שיאשרו סגירת מחלקות, העברת משרות למיקור חוץ וכו'. שרון בן יצחק יו"ר הוועד אמר שמדובר ב"ניצול ציני של ההנהלה והבעלים לשינוי הסכמי העבודה".
בסבב השיחות האחרון הסכימו העובדים לוותר על הטבות שונות, בראשן כרטיסי טיסה חינם על בסיס מקום פנוי, אחת ההטבות המשמעותיות של העובדים. כמו כן, העובדים יחלו לשלם גילום ארוחות ויוותרו על פעילויות כמו כנסים ואירועים. זאת בנוסף לתוכנית הבראה שהתחייבו לה, שתחסוך מיליארד דולר בשבע שנים, וכוללת הפחתה של 30% בשכר הטייסים, פיטורי עובדים זמניים, התייעלות בסידורי עבודה וכו'.
למרות מצוקת אל על, עד שלא יתקיימו התנאים האוצר לא מתכוון להכריע בנושא הסיוע. בכל מקרה, ההלוואה, אם תינתן, לא תהיה על ידי המדינה אלא בערבות מדינה להלוואה בנקאית.
באל על מועסקים 6,500 עובדים, מתוכם 5,500 בחל"ת כעת. 4,000 מהעובדים מועסקים בשכר מינימום. מתוך כ-600 טייסים רק 80 עדיין מועסקים והיתר בחל"ת.