האם יש בעיה במוני המים הראשיים של חברת ארד דליה? מבדיקות שממון ו-ynet ערכו ברמת גן ובכפר סבא עולים חשדות לכך שמד מים דיגיטלי מסוג אוקטב של ארד, המשמש כמד מים ראשי, מדויק פחות ממד מים דירתי ואף מודד מתחת לסף המדידה.
במקביל, בעיריית רמת גן, שם צרכנים רבים התלוננו, החליטו להתחיל בניסוי: הצמדת מד מים לביקורת לכל מד מים. ראש העירייה, כרמל שאמה הכהן, טוען שיותר מאלף תושבים פנו בבקשה להשתתף בניסוי.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
למערכת ynet ו"ידיעות אחרונות" הגיעו בשנתיים האחרונות תלונות של אלפי צרכנים מכל רחבי הארץ, בעיקר ראשון לציון, תל אביב, הרצליה, פתח תקווה ורמת גן, שטענו כי חשבון המים שלהם זינק בעשרות ובמאות אחוזים, בלי סיבה נראית לעין ומבלי שאותרה נזילה (אצל חלקם). כששלחו את מונה המים לבדיקה במעבדה מוסמכת מטעם תאגיד המים, לרוב לא נמצא פגם במונה ועלות הבדיקה נפלה על הצרכנים - שגם המשיכו לשלם יותר. גם בימים אלה התלונות ממשיכות לזרום.
3 צפייה בגלריה
מדי מים במפעל "ארד" בקיבוץ דליה
מדי מים במפעל "ארד" בקיבוץ דליה
מדי מים במפעל "ארד" בקיבוץ דליה
(צילום: רן פרץ)
טוביה סגל, מהנדס, החליט לקחת את העניין כפרויקט אישי. בדיקה שערכנו איתו בבית מגורים בכפר סבא העלתה חשד לקפיצות ולמדידת מים גם מתחת לסף המדידה של המד הראשי ואחרי שמדי המים הדירתיים נוטרלו. הקפיצות נראו בבירור גם כשלא זרמו מים באף דירה בבניין. גם בדיקה שתושבת רמת גן ערכה בהדרכתו הראתה תוצאות דומות. הסיבה יכולה להיות נזילה, ויכולה גם להעיד על מדידה "גסה" מדי של המונה, שבדיקות מעבדה לא בהכרח מתמקדות בה.

שוב הקורונה אשמה

המד הראשי מונה את סך הצריכה של המבנה, בנוסף למד מים שמשויך לכל צרכן. לא מדובר במד המים שמודד צריכת השקיית גינה. הצרכן מחויב על פי קריאת המונה המשויך בתוספת חלקו היחסי (לפי מספר הדיירים) על ההפרש שבין מד המים הראשי לבין סך כל מדי המים בבניין. אם יש הפרש בין המדידה של המונים הדירתיים לבין המונה הראשי - הוא מחולק בין כל הדירות וכולם משלמים יותר, ולהפך: אם הצריכה נמוכה יותר הדיירים משלמים פחות. לרוב, הוא מראה צריכה גבוהה יותר וכך צרכנים רואים בדרך כלל עלייה תלולה בצריכת המים המשותפת.
לפי סגל, "שורש הבעיה הוא בארכיטקטורה של המערכת, מד מים ראשי מיועד לעבוד בספיקות גבוהות מאלו של מד המים המשויך ולכן הוא פחות רגיש ומדויק בעיקר בספיקות נמוכות. למרות זאת, הצרכנים מחויבים (או מזוכים) על פי מד המים הפחות מדויק, דהיינו מד המים הראשי. הפרש משמעותי בין מד המים הראשי לבין סך כל הצרכנים במבנה עשוי להעיד על דליפה בקו שביניהם או על צריכה שאינה משויכת לצרכן מסוים.
"כדוגמה לבעיית הדיוק, במד מים נפוץ משויך של חברת ארד מדגם 20M לקו ¾, ספיקת התקן המינימלית היא כ-50% מספיקה זו במד מים ראשי של ארד מדגם אוקטב DN-80 המיועד לקו משותף 3, דהיינו מד המים הגדול - מדויק פחות בספיקות הנמוכות.
"בעיה נוספת, במספר מכשירים מדגם אוקטב שמשמשים כמד ראשי ונבדקו על ידנו חיצונית (בכפ"ס ובר"ג, מ.ק), נצפתה קריאה מתחת לרף התחתון לתחילת זרימה (starting flow), דהיינו, מד המים מייצר קריאה בתחום שהמכשיר אינו אמור למדוד כלל. בנוסף, בדיקה שהוצגה בפני (משנת 2016) עבור מד מים זה, הצביעה על סטיות מהותיות בספיקות נמוכות.
"כלומר, ארכיטקטורת המערכת היא שגויה ולכן הצרכנים מחויבים בהפרשים על פי מד מים מדויק פחות ממד המים אשר מודד באופן ישיר את צריכת המים לכל צרכן. בשל מגבלות טכנולוגיות טבעיות, חברות המונים מתקשות לספק מענה ראוי עבור מד מים ראשי שכן, ככל שמד המים יהיה קטן יותר באותה טכנולוגיה הוא יהיה מדויק יותר. טוב יעשו תאגידי המים אם השימוש במד המים הראשי יהיה לצורך בקרת נזילות ושימוש לא ראוי במים ולא לצרכי חיוב בפועל".
מבדיקה עולה שתלונות רבות קשורות לצריכה המשותפת. חלק מהמתלוננים טוענים שהקפיצה בחשבונות אירעה אחרי החלפת מונה מים. רוב המונים בישראל הם של חברת ארד דליה הנחשבת למונופול בתחום, כשבעבר נחשף שהיא משווקת יותר מ-80% ממוני המים בישראל. לדברי סגל, מד מים ראשי מיועד לעבוד בספיקות גבוהות מאלו של המד הדירתי ולכן הוא פחות רגיש ומדויק, בעיקר בספיקות נמוכות.
בתאגידי המים משייכים את העלייה בצריכה לקורונה: יותר צרכנים מבלים את כל שעות היום בבית וצורכים יותר מים. זאת למרות ששצף התלונות החל עוד קודם למגפה. עוד סיבה לעלייה בצריכה: נזילות סמויות. אם יש נזילות כאלה, משמע שכל הצנרת במדינת ישראל צריכה להיבדק כולל זאת שבתוך הבתים, שנמצאת באחריות הצרכנים.

הניסוי של רמת גן

ברמת גן, כאמור, מתכוונים להתקין על חשבון העירייה מאות מדי מים לביקורת בצמוד למדים של התאגיד. "קריאות זהות בין השעונים לאורך מספר חשבונות יעידו על תקינות החשבונות, ופערים לרעת הצרכנים יובילו להחזרת כספים", כתב שאמה הכהן בפייסבוק, והוסיף שבמקביל כבר החלה לפעול ועדת בדיקה חיצונית. "קריאות זהות בין השעונים לאורך מספר חשבונות יעידו על תקינות החשבונות ופערים לרעת הצרכנים יובילו להחזרת כספים. במקביל כבר החלה לפעול ועדת הבדיקה החיצונית והבלתי תלויה שיזמתי ומאז כבר מספר עיריות הלכו בדרכנו. כל מי שמעוניין ומסכים שנתקין אצלו שעון נוסף מוזמן לפנות לא בתגובות בפומבי אלא למייל: mayor@ramat-gan.muni.il".
3 צפייה בגלריה
כרמל שאמה הכהן
כרמל שאמה הכהן
כרמל שאמה הכהן
(צילום: ריאן פרויס)
"שעה אחרי הפוסט קיבלתי 350 מיילים. אחרי כמה שעות פנו כבר קרוב לאלף תושבים", סיפר שאמה הכהן לממון ול-ynet. "אנחנו חושדים שיש פה כשל מדידה. אישית טיפלתי במאות מקרים, ביניהם תלונות של קשישים על צריכה עודפת. חשבתי על זה בלילה וזה לא נתן לי מנוח, לכן החלטתי על הצעד.
"ב-98% מהמקרים שהגיעו אליי התאגידים מתעקשים שהמונים תקינים, והצרכנים מתעקשים שהגבייה מופרזת. כבר מינינו משרד רו"ח חיצוני שיבדוק אם תאגיד המים גובה ביתר. אם השעון של העירייה יראה שאין עלייה בצריכה באופן רוחבי, נבין שיש פה בעיה ונחזיר כסף לציבור. תוך כמה חודשים תהיה לנו תשובה".
ואם יש בעיה במונה? רוב המונים החדשים בעיר הם של ארד. "מצידי אקח מונה של חברה אחרת, אייבא מונים מחו"ל, העיקר שנגיע לשורש הבעיה".
3 צפייה בגלריה
הפוסט של ראש עיריית רמת גן בנושא שעוני המים
הפוסט של ראש עיריית רמת גן בנושא שעוני המים
הפוסט של ראש עיריית רמת גן בנושא שעוני המים
(צילום מסך)
מחברת ארד נמסר בתגובה: "חברת ארד היא חברה גלובלית, יצרנית וספקית מדי המים המובילה בישראל. בין לקוחותיה תאגידי מים מובילים בעולם. החברה משקיעה משאבים רבים בפיתוח ויישום טכנולוגיות מתקדמות למדידת מים, תוך שמירה על רמת אמינות, שירות ועמידה בתקני איכות, בטיחות וסביבה ישראליים ובינלאומיים.
"מדי המים של קבוצת ארד הם מהמתקדמים בעולם, עם ביצועי מדידה המבטיחים מדידה מדויקת של צריכת המים תוך שמירה על איכות המדידה לאורך שנים. כל מדי המים מכוילים במבדקות מוסמכות על ידי הרשות הלאומית להסמכת מעבדות, ונדגמים על ידי תאגידי המים באופן קבוע ורציף בכדי לוודא את תקינותם.
"מדי מים מסוג אוקטב מותקנים כבר למעלה מ-12 שנים בתאגידי מים בישראל ובעולם ומאושרים ב'אישור דגם' ע"י רשות המים.
"צריכה משותפת חיובית יכולה לנבוע מסיבות רבות בעיקר עקב שימוש ציבורי של הנכס לצורך השקיית גינה, חדר מדרגות, חדר אשפה וכן לעיתים בגלל דליפות. לעיתים עשויה להיווצר צריכה משותפת חיובית או שלילית בגלל הפרשי ספים בין המד הראשי למדים המשניים וכן בגלל בעיות הידראולית במערכות המים. בחלק ממדי האוקטב ספיקת תחילת המדידה יכולה להתחיל ב 15 ליטר לשעה תוך שמירה על דיוק מירבי.
"ארד מפעילה מערך איכות קפדני על מוצריה וככל שיש תקלה היא מטופלת באופן מיידי. במקרים של תלונות תושבים לתאגיד המים על חריגות בחשבון המים, נערכות בדיקות על ידי מבדקות מוסמכות בהתאם לכללי מדידת המים.
"במידה ובמהלך בדיקה מתגלית סטייה החורגת מהתקן, מד המים מוחלף. ניסיון העבר מלמד כי במרבית המקרים המדים נמצאו תקינים".