חשבונות המים המנופחים התנפחו עוד בגלל הקורונה, והתעריף הגבוה אף יתייקר בקרוב: אלפי צרכנים מתלוננים כבר מ-2019 על עלייה לא מוסברת בגובה חשבונות המים, לעיתים אחרי החלפת מונה מים ראשי. מאז מרץ צרכנים משלמים עד עשרות אחוזים יותר על מים עקב שהייה בבית בגלל המשבר, אבל זה לא מסביר את מלוא הניפוח.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הקפיצה העיקרית נובעת מכך שצרכנים צורכים יותר מים לשטיפת כלים וידיים, מדיחים מים בשירותים, ועוד. להערכת רשות המים, עד יוני עלתה הצריכה בעד 14%, וסביר שבקיץ הייתה עלייה גדולה יותר. כשהצריכה עולה צרכנים משלמים יותר כי הם עוברים לתעריף גבוה. על צריכה דו-חודשית של עד 7 מ"ק לנפש משלמים 6.312 שקלים למ"ק, לא כולל מע"מ. מעבר ל-7 מ"ק צריכה דו-חודשית התעריף מזנק ל-11.505 שקל ללא מע"מ.
2 צפייה בגלריה
שעון מים
שעון מים
שעון מים
(צילום: באדיבות תאגיד המים, מים אביבים)
רשות המים אמנם בוחנת את אפשרות להגדיל את נפח הצריכה בתעריף הנמוך מ-3.5 מ"ק לחודש ל-4 מ"ק בחודש (8 מ"ק לחודשיים), כך שרק מעל כמות זו ייגבה התעריף היקר, אבל ל-ynet נודע שברשות מתכוונים לייקר את התעריף הגבוה ב-31 אג', כלומר כ-11.815 שקל למ"ק. מכאן שאלה שממילא עוברים את ה-8 מ"ק בחודשיים ישלמו יותר. ברשות מסבירים כי אי אפשר להגדיל את ההקצבה בתעריף המוזל מבלי לייקר את התעריף הגבוה. "התעריף המשוקלל חייב לשקף את העלות האמיתית של משק המים", מסבירים שם. לפי גורמים ברשות, מדובר בשינוי זמני בזמן הקורונה, כשהתעריף הנמוך מסובסד על ידי התעריף השני. אי אפשר להוזיל תעריף אחד בלי לייקר את השני, וברור שהתעריף השני יתייקר, עוד לא יודעים בכמה. מתקיים שימוע במועצת רשות המים.
2 צפייה בגלריה
חשבון מים שקיבל אחד התושבים
חשבון מים שקיבל אחד התושבים
חשבון מים שקיבל אחד התושבים
"מאז הקורונה מגיעות אלינו מאות תלונות, זה סיוט", אומר ראש עיריית ראשל"צ רז קינסטליך, "אם הגדלת ב-20% את הצריכה את עוברת לשלם בתעריף הגבוה והחשבון שלך מתייקר ב-50%, לא ב-20%. אצלנו יש מעל 80% עלייה בצריכה". מכיוון שטענות לניפוח חשבונות מים נשמעו לפני משבר הקורונה, בפרט בראשל"צ, ל-ynet נודע שקינסטליך מינה שופט בודק שיחקור את התלונות על חשבונות התאגיד בעירו.
תושבת ר"ג עדיאור ארבלי מספרת על זינוק בצריכה המשותפת אף שדבר לא השתנה. עלייה בצריכה משותפת יכולה לנבוע בין היתר מנזילה חיצונית או אצל אחד הדיירים. "בשנה שעברה החליפו מונה ראשי. הצריכה המשותפת שלנו זינקה פי 10 בלי קשר לקורונה. אנחנו שולחים את המונים לבדיקה. בכל פעם התאגיד טוען שהמונים תקינים. אין נזילה, זו צנרת חדשה וחיצונית. שלושה אינסטלטורים פרטיים קבעו את זה. אצלי החשבון קפץ מ-70 שקל ל-130 שקל רק על הצריכה המשותפת".
תושבים בת"א עשו ניסוי, ולטענתם המונים מציגים צריכה עודפת: "לא ייתכן שנשתמש ב-3 ליטרים מים ושעוני מי אביבים יציגו 4 ליטרים", אומרת מירב גרסטל, יזמת ומומחית קהילות שעומדת בראש קבוצת השכנים של בן-גוריון בפייסבוק. זוג מהשכונה, עדי גרופר ויואל מרקוס, העבירו שאלון בין התושבים שהעלה כי אלפים התלוננו על עליית מחירים. פגישה עם מי אביבים לא הניבה תוצאות. במי אביבים ביקשו לבדוק, אך רוב בדיקות המעבדה של המונים מראות שהם בסדר, מה שמעורר חשד שבדיקות מכון התקנים לא מגלות פגם במונים.
מעיריית ר"ג נמסר: "לאחרונה נבחר בהשתתפות נציגות התושבים משרד רו"ח גדול שיוביל את הביקורת החיצונית ויבדוק את התלונות. זו פעם ראשונה בהעירייה נוקטת צעד כזה".
מתאגיד מי ר"ג נמסר: "צריכת המים בעיר נמצאת בירידה. אין תופעה של חשבונות גבוהים אלא מקרים נקודתיים, ברובם חשבונות המשקפים את הצריכה ואת העלייה הממוצעת בשימוש במים".
ממי אביבים נמסר: "בפגישה עם נציגי השכונה הוצגו נתונים המעידים על עלייה של כ-12% בצריכת המים מפרוץ הקורונה. מדי המים אמינים, והבדיקה שנעשתה אינה תקינה. הוסכם עם נציגי השכונה שנשתף פעולה עם כל בדיקה אובייקטיבית שיציעו".