בשיתוף מרכז הנדל"ן

התחדשות עירונית היא תהליך שאינו רק חידוש פני העיר בעזרת נדל"ן ושטחים ירוקים, מאחוריו יש משמעות רבה, בעיקר לתושבים הוותיקים. ניסים אדרי, דייר ויושב ראש ועד השכונה רמת לח"י בבית שמש, מחכה בקוצר רוח להתחדשות העירונית שתבוצע בשכונה בה הוא חי קרוב ל-30 שנה ומקווה, כדבריו, "שתהיה פה השכונה הכי יפה בעיר בית שמש".
"כדי לגשת לפרויקט הזה אתה צריך קודם כל להבין ולהרגיש את רוח המקום בו אתה נמצא", מסביר עדן בר, אדריכל פרויקטים של התחדשות עירונית. "זה לא פשוט לקחת רקמה אנושית ותיקה ולהפוך אותה לחדשה בלי קודם לכן להסתובב, להבין את האוכלוסייה, את העצים הוותיקים שנמצאים שם והישנים, את הרחובות, יש כבישים ותנועה, אנשים עצמם שנמצאים. צריך להבין איך הם עוברים את התהליך, לקחת המון גורמים, כשכל אחד מושך לכיוון אחר, לדעת לחבר אותם, להקשיב לסביבה ולעבוד איתם ביחד כדי לקבל את התוצאה הטובה ביותר עבור האנשים, הסביבה והמקום עצמו."
3 צפייה בגלריה
שכונת לח"י בית שמש
שכונת לח"י בית שמש
שכונת רמת לח"י בית שמש

"בית שמש נמצאת בפריפריה ולכן לעשות כאן פרויקט זה דבר מאתגר", אומר טל גולדשטיין, מנכ"ל ומייסד בחברה להתחדשות עירונית. הרצון הוא להביא אוכלוסייה חזקה שביחד תתערבב עם השכונה ותיצור חתך סוציו אקונומי גבוה יותר."
ד"ר עליזה בלוך, ראשת עירית בית שמש רואה בתהליך של התחדשות עירונית גם תהליך פיזי של שיפור איכות החיים של מי שגר שם, תהליך של בניית בתים חדשים גדולים מרווחים גבוהים עם תשתיות, אבל יותר מזה, היא אומרת: "אני רואה פה הזדמנות לאינטגרציה חברתית. היכולת שלנו לקחת שכונות בעיר הוותיקה ולהפוך אותן לשכונות שיגורו שם גם תושבים ותיקים מאוד, גם עולים חדשים וגם זוגות צעירים, אני חושבת שזו הבשורה החברתית הכי גדולה במדינת ישראל לעשור הקרוב".
3 צפייה בגלריה
שכונת לח"י בית שמש
שכונת לח"י בית שמש
שכונת רמת לח"י בית שמש

"זה פרויקט לאומי שהמדינה בחרה בו, זה פרויקט שראשת העיר עליזה תומכת בו וכל מועצת העיר", מסביר עמי כחלון, מנכ"ל ומייסד בחברה להתחדשות עירונית. "זה פרויקט שיכניס אוכלוסייה וישנה לדעתי את פניה של בית שמש".
גולדשטיין מחזק ומוסיף כי רמת לח"י היא דוגמה מצוינת לשכונה שבה יש יו"ר ועד חזק שמבין את חשיבות העניין, שיודע לייצר במנהיגות שלו אמון ותמיכה של התושבים, שמבינים שהממסד בעדם, לא נגדם.
"אנחנו שותפים לתהליך הזה, אין פה שני צדי מתרס, אנחנו ביחד מובילים מהלך מרגש ומורכב מתוך המחשבה שתוך כמה שנים בשכונה שנחשבת שכונה ותיקה ומוזנחת, תקום פה שכונה חדשה".
3 צפייה בגלריה
שכונת לח"י בית שמש
שכונת לח"י בית שמש
שכונת רמת לח"י בית שמש

ואדרי מחייך ואומר: "אני חולם שיהיו לנו פארקים ומתנ"סים, הלוואי, ואני מאוד מקווה שתהיה לנו שכונה לתפארת שיבואו ויקנאו בנו תושבי מדינת ישראל".
בשיתוף מרכז הנדל"ן


פורסם לראשונה: 09:22, 05.05.21