מנכ"ל שירות התעסוקה רמי גראור מאשים את מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר במחדל תשלומי היתר של מיליארד שקלים במסגרת דמי האבטלה, והביטוח הלאומי לא נשאר חייב. בהודעה שפרסם היום (רביעי) קורא גראור לשפיגלר: "נוכח המחדל וממדיו, אני מצפה ממאיר שפיגלר לגלות מנהיגות ולקחת אחריות על תשלומי היתר שביצע.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"הוא כשל במבחן המעשה ושילם מיליארד שקל שלא כדין ועכשיו מחפש אשמים". לדברי גראור, "לא מאוחר לתקן את הטעות, ברגישות המתבקשת הציבור יבין זאת, בפרט מפני ששפיגלר הודיע על כך מראש".
1 צפייה בגלריה
מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר ומנכ"ל שירות התעסוקה רמי גראור
מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר ומנכ"ל שירות התעסוקה רמי גראור
מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר ומנכ"ל שירות התעסוקה רמי גראור
(צילום: שירות התעסוקה)
גראור טוען ש"הניסיון לגלגל את האחריות על שירות התעסוקה הוא מביש וחוטא לאמת, אין זה מכבד את שפיגלר ואין זה ראוי למגזר הציבורי. שירות התעסוקה התנגד לאורך כל הדרך למדיניות דמי האבטלה האוטומטיים עד יוני 2021 שדחפו אליה שפיגלר ואחרים, מתוך הבנת נזקיה לדורשי העבודה ולמשק כאחד, ותחת זאת הציע כבר בתחילת המשבר את המודל הגרמני. אנו פועלים ללא לאות להשיב את דורשי העבודה למעגל העבודה, כך עשינו לאורך כל המשבר וכך נמשיך לעשות - זו אחריותנו ולא אחרת".
לאחרונה פורסם כי מאז הקורונה מאות אלפי מובטלים קיבלו דמי אבטלה שאינם מגיעים להם, המסתכמים בסכום של כמיליארד שקל. התשלומים אינם אמורים להגיע למקבלים או משום שהם אינם עומדים בתנאי הזכאות לדמי אבטלה, אפילו בתנאים המקלים של תקופת הקורונה, או משום שחזרו לעבוד והמשיכו לקבל דמי אבטלה בתקופה זו.
המוסד לביטוח לאומי הודיע לאחרונה כי חוב של 900 מיליון שקל נוצר על ידי 300 אלף מובטלים ישראלים ש"שכחו" לדווח על חזרה לעבודה והמשיכו לקבל דמי אבטלה - גם כאשר החלו לקבל שכר. עד כמה שזה נשמע בלתי ייאמן, כמעט מיליארד שקל שילם ביטוח לאומי ליותר מרבע מיליון ישראלים שלא דיווחו - כי לא הייתה חובת התייצבות או התקשרות עם לשכת התעסוקה - ועכשיו המוסד צריך לרדוף אחרי כולם כדי שיחזירו את הכסף שלא מגיע להם. בביטוח לאומי הסבירו: זו עבודה של לשכת התעסוקה לדאוג שאותם מובטלים ידווחו על חזרה לעבודה.
אחרי פרסום הידיעה נמסר מהביטוח הלאומי בנוגע לכך כי "תשלומי היתר שהועברו עומדים על כ-920 מיליון שקלים, ובממוצע מדובר על כ-2,400 שקל לאדם שהם כשבועיים דמי אבטלה. החוב, כמו כל חוב אחר, ייגבה ברגישות, בהתחשבות ובמידה ויש צורך בפריסת תשלומים - כך ייעשה".

"ידעו מראש שיהיו תשלומי עודף"

מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר הטיל את האחריות על שירות התעסוקה בראיונות שנתן לכלי התקשורת, וטען כי תשלומי הביטוח הלאומי מתבססים על דיווחי שירות התעסוקה. אולם, בשירות התעסוקה טוענים ש"דבריו אלה רחוקים מן האמת, מפני שמבחן התעסוקה שמפעיל שירות התעסוקה אינו מספיק לקביעת זכאות לדמי אבטלה, לא לעצם הזכאות, לא להיקפה וגם לא למשכה".
לדברי שירות התעסוקה, "ביטוח לאומי, כגוף האמון חוקית להעמדת רשת ביטחון סוציאלית לאזרחי ישראל בעתות משבר פרטיות ולאומיות, ישנה הסמכות הבלעדית לקבוע את תנאי, היקף ומשך הזכאות לכל גמלה סוציאלית שהיא, ובכלל זה של דמי אבטלה".
עוד מוסיף שירות התעסוקה כי לעומת זאת, תפקידו של השירות בנושא הקצבאות "מסתכם בדיווח למוסד לביטוח הלאומי על המדווחים על עצמם כעל דורשי עבודה ובשל כך תובעים דמי אבטלה או הבטחת הכנסה. הטענה כי המוסד לביטוח לאומי משלם אוטומטית דמי אבטלה רק בהתבסס על דיווחי שירותי התעסוקה הוא שקר גס, אלא אם כן בוחר לעשות זאת וביודעין מכניס עצמו לתשלומי יתר גבוהים, כפי שאכן עשה".
בשירות התעסוקה מציינים כי "כבר בתחילת המשבר הבהיר שפיגלר כי נוכח ריבוי תובעי האבטלה וכן הקרבה לליל הסדר הביטוח הלאומי ישלם לכלל התובעים מקדמות על סך 1.6 מיליארד שקל, ובהמשך וככל ויתברר שאין התובע זכאי לדמי אבטלה ייגבו ממנו הכספים ששולמו לו שלא כדין". כלומר, "לא רק שהביטוח הלאומי היה מודע לאפשרות תשלומי היתר מראש אלא שנערך לה ואף עדכן את הציבור".

ביטוח לאומי: "שירות התעסוקה בורח מאחריות"

מהביטוח הלאומי נמסר בתגובה כי "הניסיון של מר גראור להוליך שולל את הציבור ולהתייחס לבדיקות המקצועיות הנערכות על ידי הביטוח הלאומי כאילו והן קובעות את סטטוס האזרח כמובטל או עובד, מעיד יותר מכל על בריחתו מאחריות, דבר שאינו מפתיע איש, ועל כך שאין זכות קיום לשירות התעסוקה למעט יצירת בירוקרטיה, טירטור, הכבדה ובלבול של אותם אזרחים שנגזר עליהם להיפלט משוק העבודה.
"תפקיד שירות התעסוקה הוא לדאוג לת-ע-ס-ו-ק-ה. מצערת העובדה שאנשים רבים חזרו בכוחות עצמם לעבודה ואילו הם שמחובתם לדאוג לתעסוקת האזרחים דיווחו עליהם שהם בסטטוס מובטלים. מנכ"ל הביטוח הלאומי, מר מאיר שפיגלר הפנה באופן אישי עשרות מחוסרי עבודה שהתלוננו על אוזלת ידו של שירות התעסוקה ואכן גם פניותיו הושבו ללא מענה.
"במשבר הקורונה הוכח קבל עם ועדה שאבד הכלח על שרות התעסוקה ויפה יעשה המנכ"ל שלו אם הוא ייטיב לפקוח את עיניו ויפעל להצדיק במעשים את המשך פעילות השרות הנ"ל.
"בדבריו, גראור הוציא את המרצע מהשק, כשחשף את העובדה שלשרות התעסוקה אין שום סמכות והוא בפועל מסיר אחריות ואינו אחראי על דבר. אז נשאלת השאלה הרטורית, מה כן עושה גראור בשרות התעסוקה? זו שאלה רטורית שאינה דורשת מענה!
"הביטוח הלאומי התריע במשך תקופה ארוכה שנתוני שירות התעסוקה על מספר המובטלים בישראל מנופח ומופרז ולא תואם את המציאות העובדתית. כיוון שראינו את הפערים בין בקשות האבטלה אצלנו לבינם, הביטוח הלאומי בתיאום עם משרד האוצר, לקח על עצמו לבצע את המטלות של שירות התעסוקה בתחום הפיקוח והבקרה לרבות הצלבת מידעים בין נתוני ודיווחי מעסיקים, דיווחי השכירים, פיתוח מערכת לציבור המשקפת את מצבם התעסוקתי ועוד. בעקבות פעולות אלו, הביטוח הלאומי מנע תשלומי יתר בגובה של חמישה מיליארד שקלים נוספים!
"יש לציין, שירות התעסוקה סירב לכל בדיקה שתבוצע על ידי הביטוח הלאומי, כך לגבי הקמת מערכת או טיפול המקום אחד עבור מחוסרי העבודה במדינת ישראל. לו שירות התעסוקה לא היו עסוקים במלחמות אגו והיו רואים את טובת האזרח לנגד עיניהם - המובטלים היו מקבלים שירות מהיר, אמין ללא בירוקרטיה וטרטורים בין שתי מערכות שונות. זה הדבר הנכון לעשות במיוחד בתקופת משבר".
מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר: "בהתייחס לדברי מר גראור, הפוסל במומו פוסל".
פורסם לראשונה: 10:51, 17.02.21