משבר הקורונה נמצא בעיצומו ומדי יום מוטלות מגבלות חדשות הפוגעות באופן מהותי בעסקים וחברות מכל מגזרי המשק. בתקופה כזאת של אי ודאות, הרי שבכל עסק עולות התלבטויות משמעותיות לגבי דרך ההתנהלות הנכונה.
דבר אחד ברור: "חשוב לנהוג בשיקול דעת ולהימנע לעשות טעויות שיהיה קשה לתקן", מדגיש ירון לוי, כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת לוי ייעוץ כלכלי ועסקי. בסיועו ניסינו להבין מה הפעולות שבעל העסק צריך לעשות כדי למנוע קריסה.
1 צפייה בגלריה
ירושלים
ירושלים
מסעדות ריקות בירושלים
(צילום: EPA)
על מה הכי חשוב לשים דגש בניהול עכשווי של עסק בימי משבר?
"בראש ובראשונה, חשוב שלכל עסק תהיה תוכנית עסקית כזו שתאפשר לכם להתנהל בצורה נבונה ועקבית גם אל מול השינויים החריפים של המשבר. דווקא בימים אלו, כאשר כולם עסוקים בכיבוי שריפות ומבצעים מהלכים חפוזים לפי מיטב הבנתם, חשוב להתנהל באופן מקצועי כאשר אתם יודעים בדיוק היכן העסק עומד, להציב מטרות ויעדים מוגדרים, ולהתוות את הדרכים והפעולות שבאמצעותם תגיעו אל היעד. כל אלו יפורטו בתוכנית העסקית המתייחסת אל כלל מרכיבי העסק והשינויים הנדרשים בהם.
"התוכנית גם תשמש אתכם במידת הצורך לפנייה אל הבנק או לגורמים חוץ בנקאיים לקבלת הלוואה. ראוי לציין כי לאורך תקופה של משבר התוכנית העסקית עשויה להשתנות מעת לעת, אולם היא עדיין מאוד חיונית להגדרת ולשמירת הכיוון הנכון לעסק, וניתן לבצע בה התאמות בשוטף.
"בנוסף, חשוב גם להקפיד על בניית תזרים מזומנים מיידי, על אחת כמה וכמה בימים אלו. חשוב לשבת על התוכנה או טבלת האקסל ולבנות דו"ח תזרים מזומנים לחצי שנה קדימה, למרות שקשה לדעת מה יילד יום ולכן יש להניח הנחות עבודה ולבנות על הדו"ח תזרים על פיהן. זה יעזור כדי להבין את מצב הכסף הנזיל שעומד לרשותכם לאורך כל התקופה. באמצעות התזרים שנותן את התמונה ברמה היומית, תוכלו לקבל החלטות שקולות, מבוססות וריאליות לגבי הידוק החגורה, לגבי קשיים צפויים ולגבי פתרונות נדרשים - כגון פנייה אל הבנק או לגורמים חוץ בנקאיים לקבלת הלוואה".
האם אופציה של לקיחת הלוואה מכל גורם נכונה בשעת צרה?
"ייתכן שלאור דו"ח התזרים יתברר שקיים גירעון שילך ויעמיק לאורך זמן במקרה זה, ואופציה של פנייה לבנק לבקשת ההלוואה הנדרשת במלואה היא בהחלט מהלך עדיף על פני "שיטת הסלמי", שבה הולכים אל הבנק שוב ושוב במשך התקופה, ומבקשים בכל פעם עוד קצת. בבנקים לא אוהבים במיוחד את ההתנהלות הזאת והסיכוי שיאשרו שוב ושוב את התוספת להלוואה - קטן. מעבר לכך, זכרו שהבנק אינו אוהב סיכונים ואנו בהחלט בפתחה של תקופה מסוכנת המלווה באי וודאות, לכן אם צפוי גירעון בתזרים מוטב להכין את הכלים עכשיו ולא לחכות למה שיביא או לא יביא העתיד. חשוב להגיע לבנק עם תוכנית עסקית ועם תזרים המזומנים, המראים אכן את הצורך בהלוואה בגובה הדרוש".
ומה קורה במידה ומדובר בעסק רווי בהלוואות?
"במידה ויש לעסק הלוואות מהבנק או מגופים חוץ בנקאיים, ניתן לפנות אל הגוף הרלוונטי ולבקש למחזר את ההלוואה או אפילו לקבל תקופת גרייס, ובכך להפחית או לעצור את ההחזרים החודשיים. סביר להניח שהפעילות בעסק ממילא נכנסה להאטה והדבר מפנה זמן להתבוננות על המצב הפיננסי ומרכיביו השונים, נושא שלא פעם מוזנח בעסקים רבים עקב העומס בשוטף.
"אחד המרכיבים המהותיים הוא החזרי ההלוואות, וזוהי הזדמנות לבחון האם ישנן הלוואות שאינן אופטימאליות מבחינת הריביות ותנאי ההחזר. במידה שיש כאלו, רצוי מאוד לבצע את הפנייה בצורה מקצועית ונכונה, ויש סבירות טובה שבשעה זו תמצאו נכונות, הבנה ואוזן קשבת בסניף שלכם. אם אתם זקוקים לעזרה בהצגה רצינית, מאוזנת ומקצועית של מצבכם הפיננסי לצורך מחזור ההלוואה, וכדי להבין את המצב הכלכלי בשעה זו בכלל - פנו ליועץ עסקי בעל ניסיון רב והשכלה כלכלית.
אם הבנק מסרב לתת הלוואה - איזו אופציה בכל זאת עומדת לרשותנו?
"במידה והבנק מסרב לתת הלוואה מסיבה זו או אחרת, ניתן לבקש את ההלוואה המיוחדת של עסקים נפגעי קורונה. זו למעשה, הלוואה בערבות מדינה, אך הפעם במסלול ייעודי שנועד לסייע לעסקים קטנים ובינוניים המצויים בבעיה תזרימית עקב הקורונה".
איך עושים זאת ומה גובה הלוואה?
"יש לפנות אל הקרן ישירות או באמצעות יועץ עסקי, לבנות תוכנית עסקית ולצרף את המסמכים הנדרשים. סכום ההלוואה שניתן לקבל הוא עד חצי מיליון שקל או עד 8% מהמחזור השנתי האחרון, כאשר הבטוחות הן נמוכות למדי ועומדות על 10% מגובה ההלוואה המאושרת. כמו כן, ניתן לקבל תקופת גרייס של עד חצי שנה, ואת ההחזרים ניתן לפרוס עד חמש שנים. בהנחה שהמסמכים והטפסים הוגשו כראוי, ניתן לקבל את הלוואה במסלול זה תוך תשעה ימי עבודה".
איך שומרים על התזרים של המזומנים בעסק אחרי לקיחת הלוואה?
"לאחר שהתקבלה ההלוואה מהבנק או מגורם אחר כמו הקרן, יש להשתמש בתוכנית העסקית שהוכנה על מנת לנהל את העסק במצב המשברי. התוכנית העסקית תסייע בהתנהלות שקולה ואחראית מבלי לבצע מהלכים מוגזמים לכאן או לכאן מתוך לחץ. לדוגמא, להגדיר ולנהל את תקציבי כוח האדם והשיווק מבלי להיסחף לקיצוצי יתר, או להיפך - מבלי להשקיע יתר על המידה בפרסום עקב הלחץ של ירידה בהכנסות. בנוסף, לאחר שהתקבלה ההלוואה יש לנהל את התזרים על בסיס שבועי על מנת לראות שאין חריגות נוספות, ולהיזהר מאוד שלא להגיע למצב של החזרת צ'קים".
במה עוד כדאי להתייעל בתקופה זו בניהול נכון של נעסק?
"חשוב להקטין בהוצאות שאינן חיוניות בתקופה הקרובה. הלא, כמעט בכל העסקים כבר מרגישים פגיעה מסוימת בהכנסות, ואף אם היא עדיין לא מורגשת הרי שהיא בוודאי צפויה בראייה לעתיד. לכן, המהלך הנכון הוא לבחון היכן ניתן להפחית את ההוצאות, ולהתחיל באלו שאינן קריטיות.
"במידה וכבר ישנה פגיעה בהכנסות או צפויה פגיעה ודאית, בצעו סקירה של הוצאות העסק וחלקו אותן לאלו שהינן חיוניות ולא ניתן לוותר עליהן לעומת אלו שאינן מאוד חשובות. כך למשל, הוצאות כאלו הן עובדים ושירותים שאינם חיוניים, תקציבי פרסום והוצאות קבועות או חד פעמיות כגון מיתוג מחדש, השקה של מוצר חדש, שיפוץ של בית העסק וכדומה. את ההוצאות שהוגדרו כלא מאוד חשובות עדיף לעת עתה להקטין ובמידת הצורך גם לעצור, אך גם להיזהר מפני קיצוצי יתר".
האם כדי להקטין את ההוצאות הפעולה הנכונה היא לפטר עובדים בין היתר?
"בכל הקשור לעובדים מדובר כמובן בנושא רגיש ומורכב, אז זכרו שלא חייבים לפטר, וניתן לתת חופשה ללא תשלום (חל"ת). מעבר לכך, יש לשקול לצמצם את שעות הפעילות של העסק על מנת לחסוך בעלויות כוח אדם, חשמל וכדומה".
האם יש לנו זכויות מקלות כלשהן בכל הקשור בתשלומי ארנונה?
"אם טרם בדקתם זהו בהחלט הזמן לבדוק את הנושא כי יש לא מעט רשויות שבאות לקראת המצב. כמו כן, בחלק מהרשויות המקומיות ניתן לפרוס או לדחות את תשלומי הארנונה, ויש כאלו שכבר הודיעו על מתן הנחות כאלו ואחרות עקב המשבר. היכנסו לאתר הרשות המקומית, פנו אל הגורמים הרלוונטיים ובדקו כיצד תוכלו לחסוך או לפרוס תשלומים.
"ולגבי שכר הדירה, אנשים בהחלט מבינים את הקושי התזרימי שנוצר עקב המשבר, החל ברמה האישית ועד לעסקית. לכן, כדאי לפנות אל בעל הנכס ולבקש פריסה של שכר הדירה קדימה, וסביר להניח שגם כאן תמצאו אוזניים קשובות. במידה ויש לכם משכנתא על הנכס, חשוב לדעת כי קיימת הוראה של הבנקים לתת גרייס של מספר חודשים. בהחלט מומלץ לנצל את תקופת החסד".
האם זה הזמן הנכון להוריד מחירים של מוצרי העסק על מנת לשמור על הלקוחות?
"במצב הנוכחי אכן, יש פיתוי גבוה להוריד מחירים על מנת למשוך ולשמר את הלקוחות, שמהדקים בעצמם את החגורה ובוחנים כל הוצאה. יחד עם זאת, זכרו שהורדת המחירים תפגע ברווחיות השירות או המוצר, לכן מומלץ להימנע מכך ולשמור על אותה רמה של רווחיות. חשוב לציין כי הכוונה היא לא להוריד מחירים באופן יזום אך במידה ויש לקוח שמעוניין לקבל הנחה בגלל המצב בהחלט יש לבוא לקראתו.
"חשוב בכל מקרה עדיין לבנות את ההתנהלות בנושא זה ובנושאים נוספים באופן חכם וריאלי, באמצעות תוכנית עסקית מיידית.
"דבר חשוב נוסף הוא שבמצב הנוכחי יש פיתוי גבוה להגיד ללקוחות שעצרו תשלומים אלינו שלא נוכל לספק להם יותר את השירות ובעצם לשחרר אותם. אלא שזו עלולה להחשב טעות ומחשבה קצרת טווח. עדיף לשקול לפרוס ללקוחות את התשלומים ולתמוך בהם בימים קשים. אפשר לשקול למשל להעניק ללקוח חדש חודש חינם או אפילו חודשיים רק כדי לשמור אותו במצבת הלקוחות, מאשר מלאבד לקוח. זהו מהלך שיגרום ללקוח הערכה עמוקה וכן ישמור אותו במאגר הלקוחות שלך. לקוח שעוזב קשה עד בלתי אפשרי להחזיר בעתיד".
ומה באשר להתעסקות בזמן זה בכל הקשור בגביית חובות מלקוחות/ספקים?
"חשוב להזדרז עם הגבייה שכן איש אינו יודע עד כמה המצב יחמיר בהמשך. כולנו מקווים לשיפור ולשינוי במגמה בעתיד הקרוב, אולם המצב גם עלול להיות יותר קשה ולהשפיע לרעה על הנכונות של לקוחות חייבים להחזיר את חובם. אז זהו הזמן לשנס מותניים ולהשיג את הכספים החיוניים לכם ממי שחייב".