לא מפרידים את הבגדים לפי סוג הבד? מכניסים אותם לייבוש גם אם לא עברו סחיטה מלאה? לא מנקים את הפילטר לפני כל הפעלה? חבל. לא רק שאתם הורסים את הבגדים ששילמתם עליהם ממיטב כספיכם, אתם גם הורסים את המכשיר עצמו. בעוד כמה דקות קריאה, אולי תשנו כמה הרגלים ותמנעו הוצאות מיותרות.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
בכתבה הקודמת התייחסנו בעיקר למצעים ולמגבות, והרחבנו על טעויות שימוש שגורמות לנזק למכונת הכביסה. בכתבה זו נרחיב על סוגי בדים שונים, ועל הנזקים שנגרמים למייבש הכביסה.
ג'ינס: "ישנן מכונות כביסה שבהן יש תוכנית המיועדת לניקוי בגדים מבד ג'ינס, ואשר ניתן להשתמש בה גם עבור כביסה של בדים כהים העשויים כותנה, או לבדים כהים סינתטיים", אומר חן פלד-חנני, מנהל מוצר מכונות כביסה של קונסטרוקטה.
לדבריו, "ההמלצה היא להכניס את הבגדים כשהם הפוכים, כדי לשמור עליהם. לגבי ייבוש בגדי ג'ינס, הרי שמומלץ לייבש אותם בייבוש טבעי במקום מוצל, כשהם הפוכים, ולהימנע מייבוש שלהם במייבש כביסה".
פריטים דמויי עור: "פריטים העשויים מבד דמוי עור, מומלץ לכבס אך ורק בכביסה ידנית, ואף להימנע מייבוש שלהם במייבש כביסה, אלא להסתפק בייבוש שלהם באופן טבעי, רצוי לא תחת שמש ישירה", ממליץ פלד-חנני.
פרווה סינתטית: "בגדים שיש בהם פרווה סינתטית, מומלץ לכבס בתוכנית הפעלה מסוג 'פלומות', אשר מיועדת גם לניקוי של כריות ושמיכות, ומתאימה לפריטים עם סיבים סינתטיים", אומר פלד-חנני.
"חשוב לשים לב: יש לכבס פריטים גדולים בנפרד, ולהשתמש בחומר ניקוי המיועד לבדים עדינים. יש לנהוג בהתאם להוראות היצרן המופיעות על התווית המוצמדת לבגד. יש להימנע מכמות גדולה מדי של חומר ניקוי, ולהפעיל את התוכנית הזו בטמפרטורה נמוכה יחסית ובסחיטה בעוצמה נמוכה. לגבי ייבוש, גם במקרה זה יש להימנע מייבוש של פרווה סינתטית במייבש הכביסה, אלא לאפשר לה להתייבש באופן טבעי".
סאטן ומשי: "בגדים מסאטן או ממשי, או כל בגד עדין אחר, כדאי לכבס בכביסה עדינה", ממליץ פלד-חנני. "זאת, על מנת לשמור על הברק, הרוך והסיבים העדינים".
לדבריו, "יש להכניס אותם לשטיפה בטמפרטורה מאוד נמוכה (מים קרים), ולהשתמש בחומרי ניקוי עדינים. מומלץ לייבש אותם בתכנית ייבוש מאוד עדינה, המתאימה לפרטי לבוש מסוג הלבשה תחתונה (מתאים לבגדי תחרה, לייקרה, משי, סאטן או קטיפה). חשוב להכניס מעט פריטים, ולא להעמיס בגדים בהפעלת תוכנה זו".
קורדרוי: "קורדרוי נחשב לבד עבה, מאסיבי ועמיד בפני שחיקה", מסביר פלד-חנני. "על כן, אין שום בעיה להכניסו למכונה, לתוכנית ייעודית של כותנה. אין שום בעיה להכניס אותו למייבש הכביסה, ולהגיע עמו לייבוש מקסימלי, שכן הוא אינו מצריך גיהוץ".
מעילי פוך, שמיכות וכריות: "אין חשש להכנסת פריטים המלאים בפלומות למכונת הכביסה", אומר פלד-חנני.
"ואולם, חשוב מאוד לבחור בתוכנית ייעודית לפלומות. מומלץ לכבס פריטים גדולים בנפרד, להשתמש בתוכניות חסכוניות ובחומר ניקוי המיועד לבדים עדינים. זאת, מבלי להעמיס כמו גדולה מדי. יש לנהוג על פי ההוראות המצוינות על גבי התווית המוצמדת לכל מוצר. את מעילי הפוך, השמיכות והכריות, מומלץ שלא להכניס למייבש כביסה, אלא לייבש אותם במקום מוצל".
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מכניסים למייבש בגדים רטובים מדי? אתם הורסים אותם
אמנם שמו של המכשיר הוא מייבש כביסה, ולכאורה נדמה שניתן להכניס לתוכו בגדים רטובים, אך זו טעות. "יש להכניס למייבש בגדים לחים (כלומר, לא לגמרי רטובים), שנסחטו לפחות באלף סל"ד (סיבובים לדקה), בתוכנית הסחיטה של מכונת הכביסה", מסביר אליה אומנסקי, מנהל מוצר במיני-ליין, יבואנית אלקטרולוקס ו-AEG.
"אפשרות אחרת, היא לייבש אותם חלקית בתלייה, לפני שמכניסים אותם למייבש הכביסה. אם מדובר בסוודרים, אין להכניס אותם למכונה, אלא ממילא יש לייבש אותם במצב מאוזן (כדי שהצורה שלהם לא תתעוות, וכדי שהם לא יתכווצו במייבש).
מה הנזק שנגרם לבגדים כתוצאה מהכנסתם רטובים מדי למייבש?
אומנסקי: "ברגע שכמות גדולה מדי של מים נשארת בין סיבי הבגד, זה גורם להם 'להתבשל' במייבש הכביסה. הם מתכווצים, מעוותים את הצורה שלהם, הצבע שלהם דוהה, ומרקם הבד מאבד מתחושתו הרכה".

כך אתם הורסים את מייבש הכביסה: טיפים לתחזוקה נכונה

בכתבה הקודמת הרחבנו על סכנות שנגרמות כתוצאה מהתקנה ושימוש לא נכונים. בכתבה זו, נרחיב על נזק לרכיבים השונים של המייבש, ועל נזק שנגרם לבגדים שלכם.
הנזק שנגרם כתוצאה משימוש לא נכון, הורס לא רק את הבגדים, המגבות, המצעים וכל פרטי הטקסטיל שלכם. הנזק נגרם גם למייבש הכביסה. הנה כמה מהטעויות הנפוצות, שאם אתם רגילים לעשות אותם, הגיע הזמן להפסיק.

מכניסים כמות גדולה מהמשקל המותר? הרצועה תיקרע

"אם יש לכם מכונת כביסה המיועדת ל-8 קילו, למשל, ומייבש כביסה המתאים ל-8 קילו, אין בעיה להעביר את כל תכולת המכונה מהמכונה למייבש, בנגלה אחת, אם הבגדים נסחטו ב-1,000 סיבובים לדקה", מסביר אומנסקי.
"ואולם, אם הסחיטה היא חלקית (כלומר רק ב-400 סיבובים לדקה), הם כבר שוקלים כ-13 קילו. במצב כזה, יש לחלק את כמות הבגדים לשניים, ולהכניס אותם למייבש הכביסה בשתי נגלות. אחרת, במשך הזמן, הרצועה שמחזיקה את התוף של המייבש פשוט תיקרע".
האם יש צורך להמתין בין הפעלה להפעלה?
אומנסקי: "כמו עם מכונת הכביסה, גם למייבש הכביסה יש לאפשר 'לנוח' בין הפעלה להפעלה, ולאפשר למנוע ולגוף החימום להתקרר".

לא מפרידים את הבגדים לפי סוג הבד? נזק למייבש

זה אולי מרגיש טרחני, בייחוד בקצב החיים המודרני, אבל אם תכניסו פריטי הלבשה תחתונה דקים יחד עם מגבות עבות למייבש, אתם מאריכים משמעותית את קצב הייבוש, והורסים את החיישנים של המייבש.
"בשלב הכביסה, יש לסחוט כל בגד בהתאם לתווית היצרן", מסביר יעקב בכר, מנהל טכני באלקטרה סחר. "ישנם בגדים דקים ועדינים יחסית שמותר לסחוט בסחיטה מקסימלית של 400 סל"ד (סיבובים לדקה), וישנן מגבות עבות שניתן לסחוט גם סחיטה מקסימלית. כך או כך, חשוב להפריד אותם בעת הייבוש, ולא להכניס אותם יחד למייבש".
תקלה במייבש כביסה? לפני שקוראים לטכנאי, הציצו במחירון הנהוג בשוק
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

לא מנקים את הפילטר? נזק לבגדים וחשבון חשמל גבוה יותר

"ברגע שהפילטר סתום, אין מעבר אוויר טוב, וזה מאריך מאוד את משך הייבוש", מסבירים במוקד השירות של אתר "המקצוענים". "ואז, גוף החימום עובד שלוש שעות, במקום שעתיים, כדי לייבש את הבגדים. לטווח ארוך, זה יכול לגרום לגוף החימום להישרף".
מה עושים? "יש להקפיד לנקות את הפילטר של מייבש הכביסה לאחר כל הפעלה והפעלה", ממליץ אומנקסי. אחרת, יהיה בזבוז גדול מאוד של אנרגיה, והבגדים יישארו בחום גבוה של 80-85 מעלות, במשך זמן רב יותר. מעבר לנזק שנגרם לבגדים, אתם משלמים הרבה יותר בחשבון החשמל, וגם גורמים לשחיקה של רכיבים שונים במכונה. חשוב לציין שניקוי הפילטר לאחר כל הפעלה, חשוב גם למייבש כביסה רגיל (עם צינור לפליטת אוויר) וגם למייבש עם קונדנסור (שהופך את האדים למים)".
"מעבר לריקון הפילטר בסיום כל פעולה, יש לזכור לנקות את הפילטר עצמו אחת ל-3 חודשים", מסביר יעקב בכר, מנהל טכני באלקטרה סחר.
כיצד מנקים את הפילטר מאבנית?
"ישנם חומרים ייעודיים לכך בשוק, שהם חומרים מקציפים להסרת אבנית", אומר בכר. "יש להשאיר את החומר על הפילטר בתוך הכיור למשך כ-5 דקות, ולשפשף את החורים עם מברשת עדינה (מברשת שיניים ישנה, למשל). ישנו גם פתרון ביתי של ניקוי והסרת האבנית בעזרת חומץ ביתי 5 אחוז.
האם יש צורך בתחזוקה נוספת למייבש מסוג קונדנסור?
"במייבש קונדנסור יש צורך לנקות גם את קופסת המתכת הגדולה שנמצאת בתחתית המייבש", מסביר בכר. "אחת לחודש יש לשלוף אותו ולנקות אותו היטב תחת זרם מים חזק, ולוודא שכל המעברים פתוחים. ברגע שמצטברת אבנית על החורים המיקרוניים, הם נסתמים, ואז לא מתאפשרת פעולת העיבוי. כשהם סתומים, זה גורם לנזילות מים".
עוד כתבות בנושא:
4 צפייה בגלריה
 החדר שבו ממוקם המייבש אינו מאוורר? טעות
 החדר שבו ממוקם המייבש אינו מאוורר? טעות
החדר שבו ממוקם המייבש אינו מאוורר? טעות
(צילום: יח"צ, באדיבות קונסטרוקטה)

ממקמים את המייבש בחדר לא מאוורר? טעות

"זו טעות להפעיל את המייבש כשהחדר לא מאוורר", מסביר בכר. "כלומר, גם אם המייבש שלכם ממוקם בחדר עם חלון, ואתם לא מקפידים להשאיר את החלון פתוח בכל הפעלה והפעלה של המייבש, אתם גורמים לנזק".
לדבריו, "מעבר לכך שזה גורם לחדר עצמו להתמלא בעובש (שכן החלל הופך להיות מלא באדים כמו חדר סאונה), הרי שמייבשים שפועלים על קונדנסור, זקוקים לאוויר קר ויבש מבחוץ. בהיעדר סירקולציה של אוויר, המאוורר יכול פשוט להפסיק לפעול, שכן יש חיווי של לחות יותר, והמייבש נכנס למצב שהוא לא מצליח לייבש את הבגדים".
ומה לגבי אלו שממקמים את המייבש במרתף או בתוך ארון בנוי?
"זו בהחלט טעות", מדגיש בכר. "בתוך ארון בנוי, הנזק ייגרם גם לארון עצמו, שכן כל הלחות תהרוס את העץ. בתוך מרתף, בהיעדר אוורור, יהיה ריח של עובש וטחב. בפירוש יש למקם אותו בחדר עם חלון, ולהקפיד שהוא יהיה מאוורר בעת פעולת הייבוש".
צריכים טכנאי מייבשי כביסה? לחצו כאן
ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"
פורסם לראשונה: 13:16, 19.03.20