כ-10,000 חוסכים שעתידים לפרוש השנה מקרנות הפנסיה החדשות עלולים לאבד כ-10% מהסכום שצברו לאורך שנות החיסכון כתוצאה מהירידה בשוקי ההון. הסיבה לכך היא שבעת הפרישה נלקח הסכום שנצבר ומחולק במקדם שנקבע על ידי קרן הפנסיה המחשב את תוחלת החיים הצפויה של החוסך. על בסיס חלוקה זו נקבעת הקצבה הצפויה של החוסך.
בעת הפרישה, הסכום שנחסך עובר לאפיק חיסכון לפנסיונרים שבו 60% אג"ח מיועדות עם תשואה מובטחת של 4.86% ועוד 40% השקעות בשוק החופשי אך בהשקעות סולידיות. המשמעות של המעבר לאג"ח מיועדות והשקעות סולידיות היא קיבוע ההפסד שנוצר. לשם השוואה, הכסף שחסך פורש בביטוח מנהלים ימשיך להיות מושקע כולו בשוק ההון וכשהשווקים יתקנו - הקצבה תוכל לעלות בהתאם (ומנגד, אם השווקים ימשיכו לרדת - הקצבה תמשיך להישחק).
1 צפייה בגלריה
חיסכון לפנסיה
חיסכון לפנסיה
חיסכון לפנסיה
(צילום: Shutterstock)
כדי להתמודד עם הבעיה לפורשים בתקופה הקרובה - ביחס למי שלא יכול להשהות את המשיכה בכמה חודשים בתקווה שהשווקים יתאוששו משום הוא זקוק לקצבה - יש פתרון מסוים: למשוך קצבה חלקית. החוסכים בקרנות הפנסיה יכולים למשל לבקש שמתוך סכום של 2 מיליון שקל שחסכו, רק 400 אלף שקל יימשכו בשלב זה כקצבה שתעניק לחוסכים תשלום חודשי של כ-2,000 שקלים בחודש. יחד עם קצבת הביטוח הלאומי, לפנסיונר תובטח קצבת מחיה של כ-4,000 שקלים.
בהמשך, כאשר שוקי ההון יתקנו, יוכל הפנסיונר למשוך את יתרת הקצבה ובכך לצמצם את הפגיעה הצפויה. כמובן שאין לדעת מתי השווקים יתקנו את כל ההפסדים, אם בכלל, וגם השווקים יכולים להעמיק את הירידות בתקופה הקרובה. עם זאת, רק בשבוע האחרון למשל נרדם תיקון מסוים בירידות בשווקים ומי שהקדים ומשך את הכספים לפני שבוע קיבע הפסד גבוה יותר.