שיעור האבטלה עמד במחצית הראשונה של חודש יוני על 5.2%, שהם 210.6 אלף מובטלים. זאת לעומת שיעור אבטלה של 4% בחודש מאי, שהם 161.5 אלף מובטלים. כך עולה מנתונים שמפרסמת היום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס). עם זאת, נתוני שירות התעסוקה מלמדים על אחוזי אבטלה גבוהים בהרבה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לנתון זה יש להוסיף 83,100 אנשים שהפסיקו לעבוד בגלל פיטורים או סגירת מקום העבודה בחודשים מרץ עד יוני, ושנגרעו מכוח העובדה מאחר שהצהירו כי אינם מחפשים כרגע עבודה. חיבור שני הנתונים הללו מביא לכך, שסך האנשים שאיבדו את מקום עבודתם בשל סיבות הקשורות בנגיף הקורונה (שעדיין כלולים בכוח העבודה ושנגרעו מכוח העבודה) עומד על כ-7.1%.
1 צפייה בגלריה
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה בחולון
(צילום: קובי קואנקס)
בנוסף למפוטרים, שיעור האנשים שיצאו לחל"ת עמד בשבועיים הראשונים של החודש שעבר על 5.5%, שהם 213.6 אלף אנשים. זאת לעומת הסקר הקודם שפרסמה הלמ"ס ושבו דווח על 684 אלף אנשים שנעדרו מהעבודה כל השבוע מסיבות הקשורות בנגיף הקורונה. כלומר, שיעור עצום של כ-400 אלף איש שבו מחל"ת לעבודה בשבועיים הראשונים של חודש יוני.
בסך הכל, סך כל האנשים שלא הועסקו בשל סיבות הקשורות בנגיף הקורונה (בין אם מובטלים ובין אם אנשים בחל"ת) עמד בתחילת חודש יוני על על 12.2% מכוח העבודה. הסבר אפשרי לנתונים לפי הלמ"ס, הוא שהם מתייחסים לשבועיים הראשונים של יוני בהם כל המשק נפתח ומקומות עבודה רבים שבו לפעול והחזירו אנשים מחלת.
נתונים אלו אינם מתיישבים בקנה אחד עם הדיווחים של שירות התעסוקה לפיהם שיעור המובטלים והאנשים בחל"ת גבוה יותר. לפי שירות התעסוקה, מאתמול ועד היום בבוקר התקבלו בשירות התעסוקה 3,569 דיווחים על חזרה לעבודה. במקביל, נרשמו 4,386 דורשי עבודה חדשים. מדובר
בנוסף, מאז החלו ההקלות בסגר לשחרור המשק, ב-19 באפריל התקבלו בשירות התעסוקה 399,440 דיווחים על חזרה לעבודה, ומנגד, נרשמו 150,991 דורשי עבודה חדשים.
לפי שירות התעסוקה, כיום רשומים בשירות התעסוקה 852,264 דורשי עבודה, מהם 577,309 בחל"ת. שיעור האבטלה עומד על 21%.
הסבר אפשרי לפערים בין נתוני שירות התעסוקה לבין נתוני הלמ"ס הוא ש-450 אלף החוזרים בתחילת יוני על פי הלמ"ס כוללים עצמאים או אנשים שלא נרשמו בשירות התעסוקה. שירות התעסוקה סופר רק שכירים. בנוסף, מספיק שאדם עבד שעה בחודש - הוא נחשב עובד על פי הגדרת הלמ"ס. כמו כן, הלמ"ס אינו סופר את תובעי הבטחת הכנסה (כ-100 אלף איש) שאינם מחפשים עבודה בימים אלו ולכן אינם נספרים על פי הלמ"ס.